
Prvej generácii elektrického Mini sme neveštili veľkú kariéru. Batéria s kapacitou 32,6 kWh z neho totiž robila výlučne mestský hatchback. A vzhľadom na prémiový pôvod aj poriadne drahý. Stal sa ale pravý opak. Presnejšie, z elektrického Mini sa stal bestseller značky bez rozdielu pohonu. Len v roku 2022 sa z elektrickej verzie predalo 43 744 kusov, čím si Mini E odhryzlo 22 % podiel na všetkých registráciách. Do budúcnosti má teda dvere otvorené, zvlášť ak na svet prichádza nová generácia, ktorá dostala oveľa väčšiu batériu. Ani sa netreba čudovať, pretože kultové Mini už s iným ako elektrickým pohonom neráta.

Mení sa aj nomenklatúra. Názov Mini One odchádza do minulosti. Trojdverové a 5-dverové Mini vrátane kabrioletu budú mať odteraz prívlastok Cooper. Na výber budú dve verzie, Cooper E a Cooper SE, ktoré sa líšia výkonom aj kapacitou akumulátora. V oboch prípadoch ide o radikálne zlepšenie. Cooper E dostal predný elektromotor s výkonom 135 kW a krútiacim momentom 290 Nm. Kapacita batérie vzrástla na 40,7 kWh, takže jeho normovaný dojazd je 305 km. Cooper SE je ešte silnejší. Jeho elektromotor dáva 160 kW a 330 Nm krútiaceho momentu. Dojazd 402 km zabezpečuje batéria s kapacitou 54,2 kWh.

O dynamiku sa báť naozaj netreba. Veď na stovku to už základný Cooper E zvládne za 7,3 a Cooper SE len za 6,7 sekundy. Domáce nabíjanie zrýchľuje štandardná 11 kW palubná nabíjačka. Na rýchlonabíjcích staniciach však novinky príliš neohúria. Cooper E podporuje nabíjací výkon maximálne 75 kW a SE maximálne 95 kW. Väčšina konkurencie je na tom lepšie, ale vzhľadom na mestské zameranie Cooperov to stačiť bude. Mini sľubuje, že nabite z 10 na 80 % nemá trvať na výkonnejších nabíjačkách dlhšie ako 30 minút. Dôležité však je, že s väčšou batériou sa teraz môže elektrický Cooper konečne vydať aj za hranice mesta.


Dizajn novinky sa nesie v dizajnovom jazyku Charizmatic Simplicity, ktorý má kombinovať tradíciu s progresívnym štýlom. Dizajnéri v podstate zredukovali typické črty Mini na minimum. Máme tu veľkú 8-uholníkovú masku, elipsoidné LED alebo matrix LED svetlá, prísne horizontálnu líniu pontónu a plávajúcu strechu nad pásom okien. Asi najväčšou a kontroverznou zmenou sú trojuholníkové zadné svetlá. Nič na tom nemení ani fakt, že umožňujú voliť jednu z troch grafík. Zároveň Mini odstránilo všetky dekorácie. Nenájdete tu chróm ani ozdobné bočné lišty. Kľučky sú tentoraz zapustené, čo prospieva aj aerodynamike.

Pocit motokáry umocňujú krátke previsy, dlhý rázvor a veľké kolesá. Cooper dostane disky s priemerom od 16 do 18 palcov. Celkový priemer kolies narástol až na 635 mm. Pneumatiky majú šírku 205 alebo 225 mm. Menil sa aj formát vrátane rozchodu kolies, no rozmery Mini zatiaľ tají. Na výber budú tri verzie – Essentila, Classic a športová John Cooper Works (JCW). Pre Classic je pripravené trojfarebné lakovanie strechy či predná maska lakovaná v odtieni Vibrant Silver. Prvý elektrický JCW zas preferuje čierny klavírny lak a chýbať nemôžu ani pruhy na kapote. Charakter verzií sa odráža vo farebnom a v materiálovom stvárnení kabíny, ktorá má poskytnúť viac miesta ako doposiaľ. Zatiaľ však poznáme len objem kufra, ktorý sa pohybuje od 200 do 800 litrov.

Aj v štvormiestnej kabíne vládne minimalistický duch. Centrom horizontálnej palubnej dosky je nový kruhový OLED displej s priemerom 240 mm, vo funkcii infotainmentu aj prístrojového panela. Ten integruje deviatu generáciu operačného systému Mini. Po prvý raz nie je integrovaný, ale vznáša sa na palubnej doske. Ďalšie údaje získava vodič z head-up displeja. Novinkou je Intelligent Personal Assistent s pokročilým hlasovým ovládaním, ktoré sa aktivuje zvolaním Hej, Mini. Našťastie, pod displejom je desať hardvérových ovládačov pre najčastejšie funkcie vrátane štartovania, radenia, hlasitosti rádia, parkovacej kamery alebo výstražných svetiel. Škoda len, že z Mini zmizli pôvodné efektné páčkové prepínače.
Pôvodný priestor pre volič „prevodovky“ využilo Mini na umiestnenie držiakov nápojov a indukčnú nabíjačku smartfónov. Atmosféru na palube dokáže meniť ambientné podsvietenie pod displejom, ale aj na palubnej doske a dverách. Výber materiálov reflektuje ekologickú povahu Cooperu. Sedadlá sú čalúnené umelou perforovanou kožou Vescin a textílie, ktoré pokrývajú palubnú dosku alebo strop, sú vyrobené z recyklovaných materiálov. Napríklad pletený povrch palubovky so vzorom houndstooh je dostupný vo dvoch farbách. Typický štýl Mini dodáva aj volant s dvoma masívnymi ramenami. Novinka by sa mala dostať do predaja v roku 2024. Pikantné ale je, že už nebude pochádzať z Veľkej Británie, ale z Číny.
Zatiaľ poznáme len britské ceny. Cooper E by mal stáť od 30 000 (35 000 €) a SE od 34 500 (40 000 €) libier. Spolu s elektrickým Mini Cooper dorazí aj nový elektrický Countryman, ktorý má o 130 mm dlhšiu a o 60 mm vyššiu karosériu a bude štandardne vybavený dvojicou elektromotorov, teda aj phonom 4 × 4.
