Prvá jazda: Mercedes-Benz E – evolúcia ho robí takmer dokonalým

Šiestu generáciu éčka predstavil Mercedes-Benz už koncom apríla, no až teraz dorazila na náš trh. Za jej volantom sme absolvovali približne 400 km. Presnejšie, za volantom naftovej verzie 220d 4Matic s pohonom oboch náprav. Veľké prekvapenia sa nekonali. Stuttgart „brúsi“ éčko už desaťročia, takže hľadať chyby je takmer márne.

01.11.2023 07:00
debata
Nová trieda E má prednú masku, ktorou tak... Foto: Mercedes - Benz Slovakia
Mercedes - Benz E - 2023 Nová trieda E má prednú masku, ktorou tak trochu evokuje rodinu elektromobilov EQ. Táto patrí verzii Avantgarde s veľkou hviezdou uprostred. Vybrať si však môžete aj klasiku s hviezdou na kapote. Za príplatok je maska podsvietená.

Trieda E má 75-ročnú tradíciu. A počas nej si udržala post najpredávanejšej biznis limuzíny. Prežila aj ťažké časy, keď klasické sedany ustúpili do úzadia. V Stuttgarte s ňou navyše počítajú aj do budúcnosti. To napriek tomu, že na svete je už jej elektrický pendant v podobe Mercedesu-Benz EQE. Tento superaerodynamický „projektil“ však nevyhovuje každému. A v Stuttgarte to vedia. Trieda E ostáva preto zámerne konzervatívnejšia. To však neznamená, že by sa bránila inováciám. V uhladenej rodine stuttgartských limuzín C, E a S prináša éčko niekoľko nových prvkov, ktoré ho jasne odlišujú od zvyšku portfólia. Predná maska, ktorá môže byť podsvietená, je prepojená s LED reflektormi lesklou čiernou plochou, čo evokuje nové elektrické modely rodiny EQ. Napokon aj trieda E je vďaka trom plug-in hybridom napoly elektrická. Tak prečo nie. Komu nevyhovuje veľká hviezda v maske, môže voliť líniu Exclusive s tradičnou hviezdou na kapote.

Nové éčko si zakladá na aerodynamike. Vidieť to... Foto: Mercedes - Benz Slovakia
Mercedes - Benz E - 2023 Nové éčko si zakladá na aerodynamike. Vidieť to nielen na jeho splývavých líniách, ale aj na vysúvateľných kľučkách dverí.
Mercedes-Benz E-Class L 2 Čítajte viac Mercedes-Benz E LWB: Toto je ‘malý Maybach‘ pre Čínu. Prinesie aj nové MBUX

Z triedy S si zasa éčko požičalo reflektory Digital Light s 2,8 milióna pixelov, za príplatok s projekciou, ale s odlišnou grafikou denných svetiel. Zboku vyniknú klasické línie s dlhou prednou kapotou, dozadu posunutou kabínou a s výrazným zadným previsom. Tak to má byť. Poslom nových čias sú výsuvné kľučky dverí, ktoré vyhladili pokojné a aerodynamické línie karosérie do dokonalosti. No asi najvýraznejším dizajnovým prvkom sú zadné svetlá s 3D grafikou hviezd. Tú zatiaľ iné modely zo Stuttgartu nedostali. Dizajnéri sa tiež snažili zlepšiť dojem falošných koncoviek výfukov tým, že ich „záslepky“ umiestnili hlbšie. Mimochodom, éčko mierne narástlo, ale korekcie sú skôr kozmetické, takže na celkových proporciách sa nič zásadné nemení. Na dĺžku pribudlo 14, na šírku 28 a na výšku osem milimetrov. Rázvor náprav je len o dva centimetre dlhší.

Vzadu je jasným identifikačným znakom triedy E... Foto: Mercedes - Benz Slovakia
Mercedes - Benz E - 2023 Vzadu je jasným identifikačným znakom triedy E nová grafika svetiel s dvoma pármi hviezd. Výfuky sú síce stále falošné, ale „záslepky“ sú umiestnené hlbšie.
Mercedes B 250 e (2023) Čítajte viac Test: Mercedes-Benz B 250 e - dobrý dojazd, rýchle nabíjanie. Pre rodinu ideálny

Trieda E pôsobí naživo veľmi reprezentatívne. Preto by sa nám asi viac páčila klasická maska v kombinácii s hviezdou na kapote než línia Avantgarde. Ani jedno z testovaných áut ju však nemalo. Módne čierne disky tiež zbytočne zmenšujú ich skutočnú veľkosť. V našom prípade až 20 palcov. Poďme sa však pozrieť do kabíny, kde došlo k oveľa väčším zmenám. Napokon už nastupovanie môže byť zážitkom, pretože na triedu E nebudete potrebovať kľúč a ten digitálny môžete zdieľať až so 16 užívateľmi. Strednej triede a prémiovému pôvodu zodpovedá prietor, výber materiálov a komfort sedadiel. Najväčšou dizajnovou zmenou je nahradenie turbínových prieduchov ventilácie štrbinou, ktorá sa ťahá celou šírku palubnej dosky. Hoci sú tu stále typické ergonomické prvky Mercedesov-Benz, ako stierače ovládané ľavou páčkou na stĺpiku riadenia, éčko prichádza doslova s digitálnou revolúciou.

Mercedes - Benz E - 2023
Mercedes - Benz E - 2023
+45Mercedes - Benz E - 2023

Digitálna revolúcia

Klasický prístrojový panel zastúpil voľne stojaci displej, priamo v zornom poli vodiča. Jeho grafika je brilantná a zachováva analógové zobrazenie prístrojov. V centre „palubovky“ nájdete vysoko situovaný 14,4-palcový dotykový displej tretej generácie rozhrania MBUX, ktoré sa ešte viac priblížilo k smartfónom. Systém podporujúci 5G funguje bleskovou rýchlosťou a na rozdiel od minulosti využíva spoločnú riadiacu jednotku. Platí to aj pre verziu Superscreen, ktorá pridáva displej pred spolujazdcom, prekrytý spoločným sklom s tým centrálnym. Ten však nebol súčasťou testovaných áut. Veľa hardvéru nenájdete. Aby však Mercedes-Benz zjednodušil ovládanie, prišiel s takzvanými rutinami, ktoré vytvárate buď individuálne, alebo sa o výber často využívaných funkcií v kontexte vašich zvyklostí, času a polohy postará umelá inteligencia.

Interiér prešiel najväčšou zmenou. Pôsobí... Foto: Mercedes - Benz Slovakia
Mercedes - Benz E - 2023 Interiér prešiel najväčšou zmenou. Pôsobí elegantne, no zároveň digitálne. Prístrojový panel nahradil digitálny kokpit. Infotainment MBUX tretej generácie využíva 14,4-palcovú obrazovku. Za príplatok dostanete Superscreen, ktorý pridáva tretí displej pred spolujazdcom.
Mercedes-Benz - crashtest elektromobilov 2023 Čítajte viac Mercedes-Benz predviedol najťažší crashtest histórie. Mal 4,7 tony

Čo to znamená? Napríklad auto stiahne okno, ak sa priblížite k rampe často používaného parkoviska, alebo zapne vyhrievanie sedadiel, ak zistí, že to robievate pri poklese teploty pod určitú hranicu. A tiež vám nastavuje obľúbenú ponuku funkcií, aby ste ich nehľadali v menu. Jednoduchšie je aj hlasové ovládanie, ktoré už netreba aktivovať povelom: „Hey, Mercedes.“ Just Talk pochopí povely automaticky a zvláda zložité príkazy, napríklad: „Zapni vyhrievanie sedadiel a nastav osvetlenie na oranžovú farbu, ak je teplota nižšia ako 12 stupňov Celzia.“ Širšia je aj ponuka aplikácií, keďže šiesta generácia éčka nie je závislá od SIM karty a siete Vodafon, ale dáta ťahá priamo zo smartfónu. To umožňuje napríklad videohovory alebo sa zúčastniť na online konferencii cez Webex. S balíkom MBUX Entertainment Plus sprístupní infotainment aj TikTok alebo Angry Birds, samozrejme, za poplatky.

V kufri je 540 litrov pre batožiny. Elektrické... Foto: Tomáš Andrejčák
Mercedes-Benz E 220d 4Matic - prvá jazda 2023 V kufri je 540 litrov pre batožiny. Elektrické veko batožinového priestoru je v sérii.
Mercedes-Benz SL 43 AMG - 2023 Čítajte viac Mercedes-AMG SL 43: Len štyri valce, zato turbo z F1

Meniť atmosféru v kabíne môžete pomocou ambientného osvetlenia, ktoré tu rozhodne nie je len na efekt. Spolupracuje napríklad s výstrahami bezpečnostných systémov, mení farbu pri nastavovaní klimatizácie, čím vás informuje, či teplotu zvyšujete, alebo znižujete, a dokonca môže dopĺňať hudbu. Napríklad rýchle sekvencie úderov vyvolávajú rýchle zmeny svetla, zatiaľ čo plynulé rytmy vytvoria jemné svetelné toky. A keď sme už pri hudbe, dá sa ju aj cítiť. Aparatúra Burmester s 18 reproduktormi je totiž doplnená rezonančnými meničmi v sedadlách. Ak si priplatíte, k dispozícii sú masážne sedadlá s relaxačnými alebo osviežujúcimi programami Energizer Coach. Týka sa to však len tých predných. Podobne ako ventilovanie. Zadné môžu byť iba vyhrievané. Predsa len, nie sme vo vlajkovej lodi triedy S. Priestoru je dosť aj vzadu a rovnako poteší elektricky ovládané veko kufra s objemom 540 litrov. V triede E nájdete aj dostatok odkladacích priestorov. Zvlášť preto, lebo na rozdiel od triedy S a C s klasickým infotainmentom (bez Hyperscreen) sa displej MBUX nedvíha priamo zo stredového tunela, čím vytvára miesto na schránku.

Mercedes-Benz E 220d 4Matic - prvá jazda 2023
Mercedes-Benz E 220d 4Matic - prvá jazda 2023
+3Mercedes-Benz E 220d 4Matic - prvá jazda 2023

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Mercedes-Benz E
Články podľa značiek