V roku 2020 sa na čerpacích staniciach objavil prvýkrát benzín E10 s maximálne 8,2 percentným podielom etanolu. Ten starý E5 z „čerpačiek“ zmizol. Spôsobilo to poriadny rozruch, pretože etanol zvyšuje riziko korózie v palivovom systéme a v samotnom motore. Rád na seba viaže vodu, a tak si sťahuje vzdušnú vlhkosť z okolia. Trpia aj gumené materiály, hlavne polyuretán, z ktorého sú vyrobené staršie tesnenia. Dlhodobým pôsobením ich etanol môže rozleptať, čím vzniknú netesnosti. Samotná Európska asociácia výrobcov áut ACEA vydala zoznam modelov áut, pre ktoré je benzín E10 rizikový.
Čítajte viac Všetko o benzíne E10: Žiadna panika. Etanolu pridáme len 3 %, viac nie, tvrdí SlovnaftMajiteľom starších áut tak neostávalo nič iné, ako tankovať drahšie prémiové benzíny, ktoré ostali na normeE5, teda s nižším podielom etanolu, pričom zvyšok nahradila iná, neškodná, biozložka ETBE, ktorá nie je taká agresívna. Súčasný stav ale nie je konečný. Do budúcna sa má podiel etanolu v benzíne opäť zvýšiť. Vláda totiž plánuje do roku 2030 postupne prejsť na palivá, kde by podiel biozložky stúpol z dnešných maximálne 8,2 % až na 11,4 % ich energetickej hodnoty. Mohli by sme sa tak stretnúť s benzínom E15. Vyplýva to z novely zákona o podpore obnoviteľných zdrojov energie, ktorú vo štvrtok vláda schválila.
Čítajte viac ACEA: Môže vaše auto tankovať benzín E10? Tu je aktuálny zoznamZmena teda nie je za rohom, v každom prípade budú mať motoristi, vlastniaci „nevhodné“ autá opäť smolu. Budú musieť ostať pri drahých 100-oktánových benzínoch. S pridávaním udržateľných pohonných látok zákon ráta aj pri využívaní stlačeného zemného plynu (CNG) a skvapalneného zemného plynu (LNG). Od budúceho roka by sa mal ich energetický podiel na týchto pohonných látkach zvýšiť na dve percentá a postupne narastať až na 14 % v roku 2030. „Cieľom návrhu zákona je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2018/2001 z 11. decembra 2018 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov,“ uviedol rezort hospodárstva v predkladacej správe k schválenému materiálu.
Čítajte viac Nemci húfne odmietajú benzín E10. Aj keď je lacnejšíParadoxne, naši západní susedia sa pre takúto cestu znižovania CO2 v doprave nerozhodli. V Českej republike, ale napríklad aj v Rakúsku, Španielsku či Taliansku, sú naďalej bežne dostupné benzíny s normou E5. Teraz Česi zrušia od júla dokonca aj primiešavanie biozložky do nafty v snahe znížiť rekordné ceny palív a tiež s odôvodnením, že ekologický dopad biozložiek v palivách je sporný a toto riešenie dávno prekonané. Na benzín E10 si nezvykli dokonca ani Nemci, ktorí ho môžu nájsť na pumpách už od roku 2010. Hoci je lacnejší ako benzín E5, tamojší motoristi „ekobenzín“ obchádzajú veľkým oblúkom. Podľa prieskumu autoklubu ADAC ho tankuje len 14 % motoristov. Tí ostatní volia E5 alebo ešte drahšie prémiové palivá.