Syntetické palivá (e-palivá) sú palivá, vyrobené z ekologicky získaného vodíka a CO2 extrahovaného z atmosféry. A aj keď pri ich spaľovaní vzniká CO2, tak ako pri spaľovaní benzínu či nafty, sú považované za uhlíkovo neutrálne. Prečo? Pretože vznikne len toľko CO2, koľko sa spotrebuje pri ich výrobe. Syntetické palivá by tak dokázali dekarbonizovať aj staré autá, ktorých sú na cestách miliardy, bez toho, aby došlo k zmene technológie pohonu či infraštruktúry. Znie to dobre, ale mnohí zástupcovia automobilového priemyslu sú presvedčení, že výnimka pre e-palivá skomplikovala mnohomiliardový pochod odvetvia smerom k plne elektrickým autám, ktorý sa ešte pred pár mesiacmi zdal nevyhnutný. Zatiaľ navyše nie jasné, aké budú presné predpisy pre používanie e-palív ani kedy budú zverejnené.
Porsche a Ferrai sú za, Stellantis už testuje
Sú však automobilky, ktoré za syntetické palivo bojujú. Medzi popredných podporovateľov syntetických palív patria výrobcovia športových áut ako Porsche a Ferrari, ktorí ich považujú za spôsob, ako zachrániť ikonické modely so spaľovacími motormi. Pri Porsche by sa to týkalo najmä modelu 911 a pri Ferrari jeho áut s 12-valcami. Porsche dokonca masívne investuje do pilotných závodov na výrobu e-palív v Čile a USA spolu so spoločnosťou Siemens a ďalšími. „Nepoznám inú možnosť dekarbonizácie áut so spaľovacím motorom,“ povedal šéf Porsche a Volkswagen Group Oliver Blume. „E-palivá sú pre nás dobrou správou, pretože môžeme tankovať palivo, ktoré je uhlíkovo neutrálne,“ dodal šéf Ferrari Benedetto Vigna.
Čítajte viac VIDEO: Špičkový motorár o nejasnej budúcnosti spaľovacích motorovNemusia to však byť len exotické autá, ktoré by mohli profitovať z e-palív. Generálni riaditelia koncernov Stellantis a Renault uviedli, že by mohli byť dobrým riešením na dekarbonizáciu existujúcich spaľovacích motorov, i keď výslovne nepodporili ich používanie po roku 2035 v nových autách. „Je to dobrá správa, nielen pre Ferrari a Porsche,“ povedal generálny riaditeľ Renault Group Luca de Meo v máji. Dodal, že koncernová značka Dacia sa bude snažiť prejsť na elektrifikáciu „čo najneskôr“ a súhlasil s tým, že e-palivá by mohli byť spôsobom, ako zachrániť cenovo dostupné Dacia so spaľovacími motormi. Aj Renault pracuje na vývoji e-palív so Saudi Aramco.
Čítajte viac Syntetické palivá budú aj o dekádu 4-krát drahšie ako benzín a naftaStellantis už rozbehol testy kompatibility súčasných modelov so spaľovacími motormi s e-palivami, hoci „zostáva odhodlaný“ predávať v Európe od roku 2030 výlučne elektromobily. „Prácou na tom, aby boli naše motory kompatibilné s e-palivami, sa snažíme poskytnúť zákazníkom ďalší nástroj v boji proti globálnemu otepľovaniu,“ uviedol Carlos Tavares, šéf Stellantisu v tlačovej správe. Kritici syntetických palív sú však z bruselskej výnimky, ktorá prišla na poslednú chvíľu doslova zdesení. „Strata orientácie na elektrifikáciu dopravy predstavuje riziko odklonu zdrojov a oneskorenia pri rozširovaní batériových elektrických vozidiel,“ napísala environmentálna skupina Transport & Environment (T&E).
E-palivá narúšajú elektrifikáciu
William Todts, šéf T&E, v marci napísal, že „podporovatelia e-palív, najmä ropný priemysel, nehľadajú férovú súťaž medzi e-palivami a elektrickými vozidlami, ale snažia sa vykoľajiť masovú elektrifikáciu“. Lobistická skupina Aliancia pre e-palivá, tvrdí, že nie je proti elektrifikácii, ale že e-palivá možno vyrábať udržateľným spôsobom a že ich súčasné vysoké ceny sa znížia, ak pre ne bude existovať dostatočne veľký trh. Ralf Diemer, riaditeľ aliancie, ktorá má približne 180 členov vrátane 12 až 15 takých, ktorí sú priamo zapojení do automobilového priemyslu, hovorí, že e-palivá majú väčší zmysel, ak sa prijme holistickejšie meranie uhlíkovej stopy áut – takzvaný prístup „od kolísky do hrobu“, teda meranie CO2 v celom životnom cykle vozidla.
„Otázka, ako sa vyrába oceľ pre auto, je rovnako dôležitá ako druh paliva, ktoré auto používa,“ povedal pre Automotive News Europe. „Musíme to urobiť, inak nedosiahneme naše klimatické ciele.“ Diemer uznal, že v súčasnosti sú e-palivá príliš drahé, ale je presvedčený, že cena klesne s rozvojom obnoviteľných zdrojov energie na miestach, ako je Čile, s hojným vetrom alebo so slnečným podnebím. Pomôcť by podľa neho mohlo aj zníženie daňových sadzieb na e-palivá oproti palivám z fosílnych zdrojov. Zatiaľ podľa Deimera neexistuje spôsob, ako predpovedať prípadnú veľkosť trhu s e-palivami, ale energetické spoločnosti ako Aramco sa výrazne podieľajú na ich vývoji.
Čítajte viac Zachránia syntetické palivá spaľovacie motory? A koľko budú stáť? Aj na to odpovedá špičkový palivárMnohé spoločnosti už pôsobia v regiónoch bohatých na slnko a vietor. „Predstavte si saudskoarabskú púšť, kde je málo ľudí, vďaka čomu sú obrovské veterné alebo solárne farmy ľahšie realizovateľné. Okrem toho môžu spoločnosti v budúcnosti považovať e-palivá za kľúčovú súčasť svojho biznisu, pretože ponuka fosílnych palív a dopyt po nich sa zmenšujú,“ uviedol Deimer. Hlavným kameňom úrazu pre e-palivá je však prerozdelenie vzácnych zdrojov – v tomto prípade obnoviteľnej energie a investícií do elektromobilov. „Proces výroby e-palív je životaschopný len za predpokladu, že zelenej energie bude nadbytok,“ povedal pre Automotive News Europe Peter Fintl, viceprezident konzultačnej spoločnosti Capgemini Engineering.
Syntetické palivá sú neefektívne
Aj za takýchto okolností je však podľa Fintla elektrifikácia áut oveľa efektívnejšia, než používanie e-palív. Výroba e-palív je energeticky náročná a spaľovacie motory sú málo účinné. „Ak odoberiete jeden kilowatt elektrickej energie z batérie, premení sa z neho minimálne 75 % na pohyb. Ak sa ale pozriete na e-palivá, je to v najlepšom prípade možno 10 až 15 percent,“ dodal Fintl. Najväčší nemecký autoklub ADAC nedávno vypočítal, koľko vozidiel by mohla poháňať trojmegawattová veterná turbína za rok. A prišiel k výsledku, že by išlo o 1 600 elektromobilov alebo 600 vozidiel s palivovými článkami, ale len o 250 áut tankujúcich e-palivá. To neznie pre syntetické pohonné hmoty práve víťazne.
Čítajte viac Stellantis už testuje ‘palivo budúcnosti‘ v 28 starších motorochPodľa Fintla existuje veľa lepších spôsobov, ako využiť zelenú energiu alebo zelený vodík, než z neho vyrábať syntetické palivá. „Každých tisíc eur, ktoré miniete na vývoj e-palív, vám bude chýbať v iných oblastiach. V konečnom dôsledku je elektrifikácia lacnejšia a efektívnejšia,“ povedal. Súčasné ceny e-paliv sú i tak pre väčšinu majiteľov áut so spaľovacími motormi neprijateľné. Európska únia si však myslí, že by to mohlo vyriešiť menšie daňové zaťaženie e-palív. „Máme jedinečnú príležitosť upraviť regulačný rámec v Európe, aby sme umožnili a podporili industrializovanú výrobu syntetických palív,“ povedal Diemer.