
Toyota je automobilkou, ktorá verí v budúcnosti na pestrosť technológii v snahe znížiť emisie CO2 z dopravy. Vyrába hybridy, plug-in hybridy, elektromobily aj autá s palivovými článkami. Navyše testuje spaľovanie vodíka v klasických motoroch. Neignoruje ani syntetické palivá. Tam sa to však nekončí, pretože v spolupráci s čínskou automobilkou GAC sa teraz pochválila spaľovacím motorom, ktorý ako palivo používa čpavok alebo ak chcete – amoniak.
Predstavenie konceptu Toyota bZ4XIde o 4-valec s objem 2,0 litra s výkonom 118 kW. Aj keď už v minulosti existovali pokusy využiť čpavok ako palivo, až motor Toyoty a GAC-u ukazuje, že by mohol byť naozaj použiteľný. Samozrejme, s amoniakom sa spája množstvo problémov. Je to nebezpečná látka, ktorá má pri bežnom tlaku plynné skupenstvo, silný zápach a je vysoko toxická. Napriek tomu sa už s amoniakom v doprave stretávame. Je súčasťou prísady AdBlue pre naftové motory, kde znižuje oxidy dusíka vo výfukovej sústave.

Toyota a GAC si ho však predstavujú ako palivo, pretože má aj svoje pozitíva. Je vysoko horľavý a pri jeho spaľovaní vzniká len 10 % uhlíka v porovnaní so spaľovaním bezolovnatého benzínu – nevznikajú takmer žiadne uhľovodíky ani skleníkový oxid uhličitý. Naopak, v porovnaní s benzínom má približne len polovičnú energetickú hustotu – iba 3,6 KWh na liter. Ako však ukazuje prototyp motora, technici to zvládli. Výkon je prijateľný. Možno však vzrastie spotreba.

GAC aj Toyota pripúšťajú, že vzhľadom na vysoko toxickú povahu amoniaku bude nutné riešiť viaceré bezpečnostné aspekty, ale veria, že by mohol zohrať v budúcnosti dôležitú úlohu pri dekarbonizácii dopravy. Zatiaľ sa používa hlavne v poľnohospodárstve na výrobu pesticídov, ako chladiaci plyn, ale aj na výrobu plastov, textílií či výbušnín. Vyriešiť treba aj jeho produkciu, ktorá je energeticky veľmi náročná. „Zelený amoniak“ sa zatiaľ vyrába z obnoviteľných zdrojov len v malom.

Toyota a GAC priznávajú, že majú pred sebou ešte veľa práce. „Pred nami sú veľké výzvy. Prekonanie technickej zložitosti spaľovania amoniaku, zabezpečenie efektívneho výkonu motora a vytvorenie spoľahlivého dodávateľského reťazca sú kľúčové faktory pre rozšírenie tohto alternatívneho paliva. Vzhľadom na toxickú povahu amoniaku je potrebné komplexne riešiť aj bezpečnostné aspekty,“ píšu automobilky v tlačovej správe.