Veľkolepé plány a triumfálne vyhlásenia o skoncovaní so spaľovaním fosílnych palív v doprave sa ozývajú v médiách už niekoľko rokov. Európska únia už podporila tieto snahy aj legislatívne, a tak od roku 2035 nebude možný predaj nových automobilov poháňaných spaľovacími agregátmi. S tým sa automobilky už zmierili a postupne sa chystajú na výrobu elektromobilov vo väčšej miere, aby uspokojili európsky trh.
Rakúsky profesor Fritz Indra, ktorý patrí k najväčším kapacitám v sektore vývoja a výroby motorov, však taký optimista nie je. Aktuálne pôsobí ako konzultant, no počas kariéry pracoval pre značky Audi, Alpina, Opel a General Motors. Okrem dokonalej znalosti problematiky z technického hľadiska, pozná aj zákulisie koncernov a pomenováva veci priamo.
Čítajte aj Ak chce EÚ znížiť emisie, musí rátať s prehĺbením závislosti od ‘problémových‘ krajínV rozhovore pre nemecký magazín Focus vyjadril presvedčenie, že k zákazu predaja áut poháňaných spaľovacími motormi nedôjde, respektíve zákaz bude zrušený. K tomuto záveru došiel vďaka informáciám z vnútra automobiliek, ktoré napriek deklarovanému prechodu k elektromobilom, stále pracujú na vývoji spaľovacích motorov. Ako príklad uviedol Volkswagen a pohonnú jednotku 1,5 TFSI Evo-2 a Mercedes-Benz, ktorý predstavil novú platformu, ktorá počíta so zabudovaním všetkých typov pohonu. Jednoducho povedané, automobilky majú plán B, keby k zrušeniu zákazu došlo.
Dôvodom, prečo o tom výrobcovia automobilov nehovoria otvorene, je riziko negatívnej reakcie na akciových trhoch. V momente, keby automobilka vyhlásila, že napriek politickým rozhodnutiam bude pokračovať vo výrobe spaľovacích motorov, akcie prudko klesnú, a to si žiadna značka nemôže dovoliť riskovať.
Čítajte aj GM masívne investuje do ‘spaľovákov‘. Pritom má byť elektrickýProfesor Indra zhodnotil aj chystanú normu Euro 7, ktorú označil za odsúdenú na neúspech, pričom podľa neho jej hlavným cieľom má byť zdraženie spaľovacích motorov, ktoré budú viesť k cenovému priblíženiu sa k elektromobilom. Zároveň označil eurokomisára Fransa Timmermansa za hlavého ideológa zákazu spaľovacích motorov a keďže v roku 2024 sú voľby do Európskeho parlamentu, pozíciu v komisii nemusí obhájiť a tým sa môže politika EÚ zmeniť. Okrem toho v roku 2026 je naplánovaná revízia plánov prechodu k elektromobilite.
Riziká násilného prechodu k elektromobilom vidí Fritz Indra hlavne v zákazníkoch, ktorí nebudú chcieť platiť viac peňazí za menej využiteľný výrobok. Autá so spaľovacími motormi tak budú používať aj viac ako dvadsať rokov, čím zhoršia ekologickú bilanciu EÚ. Aj preto predpokladá, že politici napokon zvalia vinu na spotrebiteľov a spaľovacie motory sa budú predávať ďalej. Zároveň dodal, že surovinová závislosť na Číne bude rásť, lebo nahradenie lítium-iónových akumulátorov nenastane ešte minimálne desať rokov.
Čítajte aj Zákaz spaľovacích motorov môže byť fiasko. Priznáva to už aj sama úniaNa záver profesor Indra zhodnotil aj ďalšie alternatívy k fosílnym palivám, a to vodík a syntetické palivá. Kým pri prvom vidí budúcnosť hlavne v nákladnej doprave, a to v podobe spaľovania vodíka, nie vodíkových článkov, pri syntetických palivách vidí potenciál vďaka tomu, že súčasné agregáty netreba meniť, no cena musí byť porovnateľná so súčasnou cenou benzínu a nafty, čo bude možné, len ak sa budú vyrábať v Afrike, na Blízkom východe alebo v Južnej Amerike, lebo ceny energií sú v Európe privysoké. Pragmatickým riešením by bolo používať ich ako prímesi a zvyšovať ich podiel.