Minister dopravy Jozef Ráž apeluje na to, že vozidla, ktoré majú iné evidenčné čísla (EČV) ako slovenské, nie sú povinné absolvovať technické kontroly každý rok, čo môže byť nebezpečné. Ministerstvo dopravy preto zavádza pravidlo, že prepravcovia si budú môcť prenajímať vozidlá so zahraničnou EČ, avšak takéto vozidlá môžu tvoriť len 25 % firemnej flotily, pričom sa môžu používať najviac šesť mesiacov. Do toho sa však budú môcť zapojiť len vozidla, ktoré majú EČV z krajín Európskej únie, do ktorej napríklad Ukrajina nepatrí. Zákon by mal vtúpiť do platnosti od januára 2025.
„Žabí taxikári“ pomáhajú žabám prechádzať cez cestu
„Taxík, ktorý poskytuje služby na Slovensku musí zodpovedať určitým predpisom. Ak má slovenskú značku, tak spadá pod slovenské predpisy. To znamená, že musí mať pravidelnú technickú kontrolu a emisnú kontrolu, ktoré sú v našej krajine prísne. Taxikár na Slovensku tiež musí mať postenie pre pasažierov vo vozidle, pre prípad žeby sa niečo stalo," vysvetľuje pre Pravdu dopravný analytik Jozef Drahovský. Hovorí, že v Rakúsku to tak už funguje a každý, kto vykonáva taxislužbu musí jazdiť len na rakúskych značkách.
Nejde o národnosť, ale o bezpečnosť
Drahovský uviedol, že v tomto prípade určite nejde o to, odkiaľ vodiči pochádzajú. „Ak vodič taxíku na Slovensku odvezie niekoho z Bratislavy do Viedne na letisko a nehoda sa mu stane v Rakúsku, tak sa bude prešetrovať v rámci slovenských pravidiel. Avšak ak vyloží osobu na letisku, tak z letiska, keďže sa nachádza mimo Slovenska, už klienta zobrať nemôže. Ak by rakúsky taxikár išiel zaviesť klienta z Rakúska napríklad do Tatier a nehoda sa mu stane na Slovensku, tak sa prípad prešetruje v rámci rakúskych pravidiel.“
Čítajte viac Cruise upratuje: Nehoda autonómneho taxíka stála krk deviatich manažérovKaždá krajina má svoje vlastné pravidlá, čo sa týka STK alebo aj samotnej úpravy vozidla. Napríklad ukrajinské autá môžu mať tmavé fólie aj na predných oknách, čo na Slovensku nie je prípustné. Takéto autá, pokiaľ majú ukrajinskú značku, tak im na Slovensku nehrozí pokuta, lebo sa riadia podľa pravidiel svojej krajiny. „Prácu taxikári, ktorí jazdia na iných značkách ako európskych, nestratia. Môžu si vozidlo prepísať na slovenské EČV a musia mať všetky poistky podľa slovenských zákonov alebo sa môžu dohodnúť s taxi službou a auto si požičať,“ dodal Drahovský. Prepis zahraničných značiek na slovenské EČV je možný. Stačí ak záujemca vlastní potvrdenie o pobyte na Slovensku.
Chybné údaje?
Rezort dopravy uvádza, že ku koncu roka 2023 eviduje 12 871 vozidiel taxislužby, z ktorých 188 sú vozidlá, ktoré nie sú evidované v Slovenskej republike. A tieto sa budú musieť preevidovať, ináč budú vyradené z evidencie vozidiel taxislužby. Čísla však podľa Branislava Masára, predsedu Asociácie taxikárov na Slovensku nie sú pravdivé. “Len v Bratislave máme približne 1 000 taxíkov so zahraničnými EČV," uviedol pre Pravdu. Registrácia v rámci prevádzkovania taxislužby prebieha pritom podľa zákona o cestnej doprave, v rámci orgánov štátnej správy, na okresných úradoch, odboroch cestnej dopravy.
Taxi, taxi – ako ujsť policajtom v Bielorusku s odvážnym taxikárom
„Snažili sme sa ako asociácia cez „infozákon“ zistiť, koľko vozidiel je na Slovensku zaregistrovaných na používanie ako taxi, na iných značkách ako slovenských, avšak nebola nám, ani po krajoch, ani za celú republiku poskytnutá takáto informácia. Vysvetlili nám, že príslušné úrady nedisponujú týmito informáciami a museli by takúto databázu nanovo vytvárať,“ vysvetľuje Masár. Dokonca uviedol, že rovnakú odpoveď obdržali aj pokiaľ sa pýtali na otázku o počte áut celkovo registrovaných na Slovensku. Dnes nevie nikto od úradov, ktoré tieto autá zapisujú do koncesií, získať informáciu o počte motorových vozidiel, s ktorými je možné legálne prevádzkovať taxislužbu. „Čo nám príde ako nonsens,“ hovorí predseda taxikárov.
O taxikárov spoločnosti neprídu
Richard Lorincz z taxislužby Hopin uviedol, že aktuálne evidujú len minimálny počet zahraničných značiek medzi vozidlami. Čo potvrdzuje aj konkurenčná taxislužba Bolt. „Vozidiel s inou ako slovenskou EČV evidujeme iba minimálny počet a partnerských vodičov, ktorí vozidlami disponujú, priebežne informujeme o pripravovanej zmene. Napriek tomu, že podľa nášho názoru sú podmienky už dnes nastavené dostatočne, navrhovanú zmenu akceptujeme a vozidlám s inou ako slovenskou EČV bude od 1. januára 2025 znemožnený prístup do aplikácie Bolt. Dostupnosť odvozu v aplikácii táto zmena neovplyvní, partnerským vodičom sme naďalej nápomocní,“ uviedla Soňa Stloukalová, country manager pre digitálnu taxislužbu Bolt v Českej a Slovenskej republike.
Čítajte viac Lilium: Lietajúce taxíky dostali v Nemecku zelenú. Fungovať môžu už od roku 2025Hopin tiež uvádza, že v tomto kontexte by určite o žiadnych vodičov neprišiel. Podľa Lorincza vodiči spĺňajú všetky stanovené podmienky, na ktoré si dávajú pozor už pri uzatváraní spolupráce. Aby boli vozidlá čisté, spĺňali technické požiadavky a mali potrebné dokumenty na výkon taxislužby. Dotknutých pár vodičov bude mať podľa riaditeľa určite dostatočný priestor a čas na prepis. Bolt uvádza, že každé vozidlo sa pre registráciu na platformu musí preukázať, že spĺňa podmienky pre prevádzkovanie taxislužby na Slovensku. Okrem osvedčenia o evidencii vozidla a osvedčenia vozidla taxislužby, požaduje Bolt aj potvrdenie o povinnom zmluvnom poistení. Všetky vozidlá, a to aj tie, ktoré nemajú slovenské EČV, už v tejto chvíli musia na platforme Bolt spĺňať podmienky podľa vyhlášky. Navyše Bolt vyžaduje aj špecifické podmienky na vek vozidla, ktorý zákon bežne neukladá.
Berú slovenským taxikárom Ukrajinci prácu?
Známy je však počet vydaných platných Taxi preukazov, ten za 5 rokov stúpol o viac ako dvojnásobok. Na Slovensku prevádzkuje taxislužbu takmer 8 000 dopravcov, čo je nárast za päť rokov až o približne 800 percent. Platforma pre taxi službu Bolt je už k dispozícii vo všetkých krajských mestách. Vo väčšine zaznamenala v júni medziročný percentuálny rast v počte prepravených pasažierov. V Banskej Bystrici bol dokonca trojciferný. Vzrástol o 115 percent. Dopomôcť tomu mohla aj vlna nárastu zahraničných taxikárov. Že je to tak, potvrdil aj Masár. „V taxi je to obzvlášť cítiť, nakoľko naše odvetvie nie je regulované, vodičom i podnikateľom v taxi môže byť v zásade ktokoľvek s vodičským preukazom skupiny B,“ uviedol. Dodáva, že nejde len o Ukrajincov, taxikárov je veľa i z ďalších krajín bývalého ZSSR, Turecka, Sýrie, Pakistanu, Afganistanu. Avšak, Ukrajincov je zo známych dôvodov najviac.
Taxikár vyhodil z auta slepú ženu. Prekážal mu vodiaci pes
Paradoxne, kým v iných povolaniach, aj šoférskych, je vysoký dopyt po pracovnej sile, napríklad v MHD, v taxi je to dnes naopak. Podľa predsedu taxikárov majú v sektore prebytok šoférov a mnohí taxikári končia a prechádzajú do iných povolaní. „Nedá sa uživiť, denná tržba postupne klesá, aj pod 50 eur čo znamená že vodič si pri takejto tržbe pre seba zarobí 10 eur na deň,“ konštatuje. Takúto situáciu s pretlakom ponuky a nízkeho dopytu je cítiť najmä v krajských mestách, kde sa už naplno udomácnila globálna zahraničná konkurencia. V Bolte zas majú situáciu opačnú. Napriek tomu, že sa im zvyšovali počty vodičov až o 70 %, tak sa im zvyšovali aj ich zárobky. Priemerne až o 40 percent, pričom bol zavedený štartovací bonus vo výške 1 000 eur pre všetkých začínajúcich partnerov.
Je zákaz potrebný?
Kontrola taxi trhu je podľa Lorincza na Slovensku minimálna. Dôležité však podľa neho je viac sa zamerať na kvalitu a vek vozidiel, komunikačné zručnosti, vodičské zručnosti a prax, znalosť miestopisu či možnosť pracovať s maximálnym počtom taxi licencií. Opatrenia navrhuje aj Asociácia taxikárov na Slovensku, a to napríklad, aby vodič mal najmenej 21 rokov a mal aspoň trojročné skúseností s vedením vozidla alebo absolvoval špeciálny kurz vodiča taxi v autoškole.
Čítajte viac Elon Musk: Lacná Tesla nejde do výroby, robotický taxík predstavíme už v augustePri vozidle odporúčajú sprísniť podmienky pre zápis do koncesie dopravcu taxi. Čo znamená, že auto musí mať naďalej ročný interval na STK a EK. Ekologickú normu Euro*6. Vek vozidla pri zápise môže mať najviac 10 rokov a po dosiahnutí 15 rokov by malo byť vyradené. Taktiež by malo byť označené ako Taxi EČV, čo je podľa Masára v EÚ bežné. Taktiež by v autách mali byť zavedené kamerové systémy pre bezpečnosť a plynulosť.