Prednedávnom nová generácia rumunského lowcostového hatchbacku Dacia Sandero podstúpila nárazové testy pod hlavičkou Euro NCAP. Výsledkom sa automobilka rozhodne nebude chváliť, keďže z piatich hviezd si pripísala len dve. Príčinu možno hľadať v sprísnenej metodika crashtestov, na ktoré Dacia nedostatočne zareagovala.
Čítajte aj Hyundai Tucson: Nové kórejské SUV sklamalo v losom testeNa druhej strane však treba dodať, že sprísnenie sa týka hlavne oblasti elektronických asistenčných systémov. Kontrolóri Sanderu vytkli najmä skutočnosť, že autonómne brzdy nereagujú na chodcov a cyklistov, lebo systém nepoužíva kameru ale len radar. Pokiaľ ide o pasívnu bezpečnosť, tam sa Dacia takisto neblysla, keďže dospelú posádku chráni len na 70 % a deti na palube na 72 %.
Okrem pasívnej bezpečnosti a elektronických asistentov patrí medzi sledované disciplíny aj vyhýbací manéver nazývaný losí test. Ide o skúšku stability vozidla a reakcií trakčnej kontroly na dve prudké zmeny smeru vo vyšších rýchlostiach. Práve tento test sa čoraz viac dostáva pod drobnohľad, keďže súčasné modely sú nezriedka horšie ako ich predchádzajúce generácie.
Čítajte aj Trapas: Novučký VW Golf zlyhal v losom teste. Ide o pneumatiky?Španielsky magazín km77.com sa zameriava práve na testovanie vyhýbacieho manévru. Číslovka v názve prezrádza rýchlosť, ktorá je symbolom bezpečného vozidla. Ak sa automobil dokáže vyhnúť prekážke v rýchlosti 77 km/h, jeho jazdné vlastnosti sú na prijateľnej úrovni. A nejde vôbec o samozrejmosť, lebo väčšina áut losím testom v tejto rýchlostí neprejde.
Ale späť k Dacii Sandero. Tá test absolvovala vo verzii Stepway a úspešná bola pri rýchlosti 73 km/h. Požadovaný limit síce nesplnila, ale prekvapivo sa jej podarilo skončiť lepšie ako drahšia konkurencia, ktorá si navyše v nárazových testoch Euro NCAP pripísala plný počet piatich hviezd.
Čítajte aj Škoda Superb iV nezvláda losí test. Podobne je na tom VW Passat GTELen pre porovnanie, Hyundai Tucson zvládol vyhýbací manéver v rýchlosti 71 km/h. To by sme mohli pripísať karosérií SUV, ktorá má vyššie ťažisko. No v prípade Škody Octavia, ktorá sa prekážke dokázala vyhnúť len do rýchlosti 72 km/h, už spomínaný argument vypadáva z hry. A potom je tu otázka ceny. Byť totiž horší – hoc iba v jednej disciplíne – ako takmer o polovicu lacnejší model, je na pováženie.