JCB: Briti už testujú vodíkový bager. Má ale spaľovací motor

Britská spoločnosť JCB známa výrobou stavebných a poľnohospodárskych strojov chce využiť vodík ako palivo. Bojovať o naftu vraj už nemá zmysel.

14.06.2021 16:00
debata (2)
JCB testuje bager, ktorý používa pôvodne... Foto: JCB
JCB - vodíkový bager JCB testuje bager, ktorý používa pôvodne naftový motor prestavaný na spaľovanie ekologického vodíka.

Nie je to tak dávno, čo Toyota prezradila, že vyvíja vodíkový motor. A už sa aj predstavil v podobe 3-valca s objemom 1,6 litra v experimentálnej okruhovej Corolle GR. Jednoducho, spaľovanie vodíka v klasickom motore nemusí byť slepou uličkou. Aj takto je totiž možné dosiahnuť nulové emisie CO2, a to oveľa lacnejšie ako v prípade využitia palivových článkov. Navyše je možné použiť tradičné a overené technológie. Myslí si to aj britská spoločnosť JCB, ktorej doménou sú stavebné a poľnohospodárske stroje. V súčasnosti už testuje bager, ktorý namiesto nafty tankuje vodík.

Citroën ë-Jumpy Hydrogen (2021) Čítajte viac Citroën ë-Jumpy Hydrogen: Vodíkový ‘užitkáč‘ má dojazd cez 400 km

Jeho agregát odvodili technici z dieselového motora Dieselmax 448, ktorý prešiel konverziou. Má nové sanie, nové piesty a nižšiu kompresiu. Prekvapením je informácia o vysokotlakovom vstrekovaní common-rail, pretože by to znamenalo, že novinka od JCB si zachovala vznetový cyklus. Ostatné vodíkové motory pracujú so zážihovým cyklom, teda so zapaľovacou sviečkou. Pramaterami sa má nový agregát vyrovnať bežným motorom, ale v porovnaní s nimi budú jeho emisie až o 98 % nižšie. Tak nízke, že budú prakticky nemerateľné. A o to tu vlastne ide.

Toyota Mirai Čítajte viac Toyota Mirai: Len 5,6 kg vodíka na 1 000 km! To je rekord

Podľa JCB musí totiž existovať cesta, ako sa výrobcovia tradičných motorov budú môcť dostať v krátkom čase k nulovým emisiám. „Už sa nebudeme hádať kvôli nafte, na to už je neskoro. Cieľom musia byť nulové emisie, ale neveríme, že batérie a palivové články sú jediným riešením,“ cituje Autocar slová lorda Bamforda, predsedu predstavenstva JCB. Navyše motory spaľujúce vodík namiesto benzínu či nafty nie sú také citlivé na kvalitu použitého vodíka. Nie je to prvý pokus JCB na poli ekológie. Už dávnejšie spoločnosť predstavila úspešný rad elektrických bagrov a tiež 20-tonový bager s palivovými článkami.

Herbert Diess a Elon Musk - 2020 Čítajte viac Šéf Volkswagenu opäť kritizoval vodík. ‘Prosím, verte vede.‘

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #vodík #bager #JCB
Články podľa značiek