Mercedes-Benz nahradzuje dílerov agentúrami. Šetrí, kde sa dá

Nemecká prémiová značka sa v budúcnosti spolieha hlavne na batériové vozidlá. Kým však na ich predaji začne zarábať, musí ušetriť prostriedky inde. Čierny Peter ostal v rukách dílerov.

29.06.2021 16:00
debata

Ešte pred niekoľkými rokmi bolo samozrejmé, že automobiloví výrobcovia sa zameriavali na výrobu vozidiel a ich predaj koncovým zákazníkom mali na starosti firmy v jednotlivých štátoch so sieťou regionálnych dílerstiev. Bolo to výhodné pre obe strany, keďže automobilka sa sčasti zbavovala rizika nízkeho odbytu a predajcovia áut, ktorí vozidlá nakúpili od automobiliek za výhodnú cenu, dokázali na marži slušne zarobiť. Navyše si vytvárali puto so zákazníkom, ktoré by obrovský koncern nemal šancu udržať.

Toyota Mirai - vodíková čerpacia stanica Čítajte aj Je vodík slepá ulička? Stále viac automobiliek si to myslí

Svet sa však mení a v Európe to platí dvojnásobne. Okrem digitalizácie a prieniku elektronických služieb do každej oblasti života, je tu aj klimatická zmena. Kým v prvom prípade sa o pokrok postarala hlavne značka Tesla predajom áut cez internet, v tom druhom sú to, bohužiaľ, prísne pravidlá Európskej únie. Hoci odborníci z viacerých odvetví upozorňujú, že batériové automobily nie sú univerzálnym riešením znižovania emisií a spomalenia klimatickej zmeny, Európska únia stále trvá na likvidačných pokutách, ak sa automobilky nepodvolia.

Mercedes-Benz - naftový motor OM 654 M 2020 Čítajte aj Mercedes bude opäť viac čínsky. S Geely plánuje vyrábať motory

Chtiac-nechtiac sú tak nútené presedlať na elektromobilitu, čo však nemusí znamenať ich skazu. Týka sa to hlavne Volkswagenu, Mercedesu-Benz, či Jaguaru. Zatiaľ autá na batérie nedokážu v praktickosti ani cenovo konkurovať autám so spaľovacími motormi či hybridnými pohonnými sústavami, no vývoj napreduje a o niekoľko rokov sa môže situácia zmeniť.

Ako však majú koncerny vyrovnať stratu, ktorú im spôsobili obrovské investície do elektromobility bez jasnej predstavy o ich návratnosti? Jedným z riešení je obmedziť dílerskú predajnú sieť, o čo sa práve snaží Mercedes-Benz. Podstata tejto stratégie spočíva v zmene dílerstiev na agentúry. Je to podobné ako v prípade cestových agentúr, ktoré zájazdy nepredávajú, ale len sprostredkúvajú. A presne to bude aj cieľom „automobilových agentúr“.

Dieter Zetsche Čítajte aj ‘Pán Mercedes‘ skončil. Zetschemu zlomila väz nafta

Z agentúrneho predaja vyplývajú nižšie marže, čo znamená, že výrobca automobil predá výhodnejšie a sprostredkovateľ je nútený predávať viac, alebo obmedziť služby, aby sám ušetril. Otázkou ostáva, ako Mercedes-Benz vyrieši servisné miesta, keďže tie sú zväčša súčasťou dílerstiev a v ich prípade asi o redukcii služieb nemôže byť reč.

Nový prístup už stuttgartská automobilka skúša vo Švédsku a v Juhoafrickej republike. S najväčšou pravdepodobnosťou budú nasledovať ďalšie trhy v Európe a hlavne tie, kde je vďaka dotáciám podiel predaných batériových elektromobilov vyšší, keďže momentálne práve tam automobilky prerábajú najviac.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #predaj #Európska únia #Mercedes-Benz #elektromobilita #emisie CO2
Články podľa značiek