Ešte pred niekoľkými rokmi bolo samozrejmé, že automobiloví výrobcovia sa zameriavali na výrobu vozidiel a ich predaj koncovým zákazníkom mali na starosti firmy v jednotlivých štátoch so sieťou regionálnych dílerstiev. Bolo to výhodné pre obe strany, keďže automobilka sa sčasti zbavovala rizika nízkeho odbytu a predajcovia áut, ktorí vozidlá nakúpili od automobiliek za výhodnú cenu, dokázali na marži slušne zarobiť. Navyše si vytvárali puto so zákazníkom, ktoré by obrovský koncern nemal šancu udržať.
Čítajte aj Je vodík slepá ulička? Stále viac automobiliek si to myslíSvet sa však mení a v Európe to platí dvojnásobne. Okrem digitalizácie a prieniku elektronických služieb do každej oblasti života, je tu aj klimatická zmena. Kým v prvom prípade sa o pokrok postarala hlavne značka Tesla predajom áut cez internet, v tom druhom sú to, bohužiaľ, prísne pravidlá Európskej únie. Hoci odborníci z viacerých odvetví upozorňujú, že batériové automobily nie sú univerzálnym riešením znižovania emisií a spomalenia klimatickej zmeny, Európska únia stále trvá na likvidačných pokutách, ak sa automobilky nepodvolia.
Čítajte aj Mercedes bude opäť viac čínsky. S Geely plánuje vyrábať motoryChtiac-nechtiac sú tak nútené presedlať na elektromobilitu, čo však nemusí znamenať ich skazu. Týka sa to hlavne Volkswagenu, Mercedesu-Benz, či Jaguaru. Zatiaľ autá na batérie nedokážu v praktickosti ani cenovo konkurovať autám so spaľovacími motormi či hybridnými pohonnými sústavami, no vývoj napreduje a o niekoľko rokov sa môže situácia zmeniť.
Ako však majú koncerny vyrovnať stratu, ktorú im spôsobili obrovské investície do elektromobility bez jasnej predstavy o ich návratnosti? Jedným z riešení je obmedziť dílerskú predajnú sieť, o čo sa práve snaží Mercedes-Benz. Podstata tejto stratégie spočíva v zmene dílerstiev na agentúry. Je to podobné ako v prípade cestových agentúr, ktoré zájazdy nepredávajú, ale len sprostredkúvajú. A presne to bude aj cieľom „automobilových agentúr“.
Čítajte aj ‘Pán Mercedes‘ skončil. Zetschemu zlomila väz naftaZ agentúrneho predaja vyplývajú nižšie marže, čo znamená, že výrobca automobil predá výhodnejšie a sprostredkovateľ je nútený predávať viac, alebo obmedziť služby, aby sám ušetril. Otázkou ostáva, ako Mercedes-Benz vyrieši servisné miesta, keďže tie sú zväčša súčasťou dílerstiev a v ich prípade asi o redukcii služieb nemôže byť reč.
Nový prístup už stuttgartská automobilka skúša vo Švédsku a v Juhoafrickej republike. S najväčšou pravdepodobnosťou budú nasledovať ďalšie trhy v Európe a hlavne tie, kde je vďaka dotáciám podiel predaných batériových elektromobilov vyšší, keďže momentálne práve tam automobilky prerábajú najviac.