Technický šéf automobilky sa stavia proti nútenému zákazu spaľovacích motorov

Od Renaultu, ktorý má v súčasnosti na európskych cestách viac ako 400 000 elektromobilov, by sme to nečakali. Ale jeho technický šéf si myslí, že úplný zákaz spaľovacích motorov v EÚ od roku 2035 je príliš skorým dátumom.

09.09.2021 14:00
debata (2)
Šéf vývoja Renaultu sa domnieva, že násilný... Foto: Václav Lipavský, Renault
Gilles Le Borgne - technický šéf Renault Šéf vývoja Renaultu sa domnieva, že násilný prechod k elektromobilom by mohol priniesť nedostupnosť individuálnej mobility a mať tak veľké ekonomické dopady.

Renault patrí k najzelenším automobilkám. Bol prvou európskou značkou, ktorá sa odhodlala prehovoriť zásadným spôsobom do elektromobility. Na svet priviedla Zoe, Twizy aj elektrické verzie Kangoo a Fluence. Dnes má na európskych cestách vyše 400 000 elektro­mobilov. No z plánov EÚ na zákaz spaľovacích motorov v roku 2035 má predsa len obavy. Na autosalóne v IAA Mobility v Mníchove síce Renault predstavil novú generáciu Mégane na elektrickej platforme CMF-EV, no zároveň sa na tlačovej konferencii ohradil proti príliš rýchlej elektrifikácii, na ktorú tlačí Európska komisia.

A to ústami toho najpovolanejšieho – technického riaditeľa Renaultu Gillesa Le Borgneho. Ten bol vo svojich vyjadreniach diplomatický, ale presne pomenoval riziká núteného prechodu k elektromobilom. „V prvom rade chcem povedať, že nie sme proti transformácii. Boli sme prví, ktorí sa odhodlali predávať elektrické autá a na cestách ich máme viac ako ktokoľvek iný,“ začal Borgne. „Sú tu však tri vážne dôvody, prečo dáva zmysel transformáciu k čistým elektromobilom odložiť,“ dodal s tým, že vhodnejším dátumom by bol rok 2040.

Renault Mégane E-Tech - 2022 Čítajte viac Renault Mégane E-Tech: Ostal iba názov. Toto je ‘francúzske ID.3‘

„Po prvé, chceme mať absolútnu istotu, že nabíjacia infraštruktúra bude zodpovedať miere, v akej sú batériové elektromobily nariaďované. Postupovať rýchlejšie v ich výrobe inak nemá žiadny zmysel. Po druhé, aj keď máme absolútnu dôveru v naše hybridné, plug-in hybridé a batériové technológie, stále nevieme, či máme zákazníkov, ktorí ich chcú, alebo, čo je ešte dôležitejšie, môžu si ich dovoliť," vysvetľuje Borgne. Tretím dôvodom obáv sú tie, ktoré súvisia so zmenami, ktoré si vyžaduje samotný výrobný proces.

Renault - hybridná technológi E-Tech Čítajte viac Renault vyvíja nový atmosférický motor 1,8 SCe. Ale netešte sa

"Potrebujeme čas na prispôsobenie sa. Prepnutie našich tovární na nové technológie nie je jednoduché a nejaký čas bude trvať aj zaškolenie pracovnej sily. Nemôžete to urobiť lusknutím prstov, tak ako to vyžaduje navrhovaný časový rámec. Ešte ťažšie to bude na strane našich dodávateľov,“ upozorňuje Borgne. Zároveň zdôrazňuje, že nie je za spomalenie elektrifikácie. Renault chce už v roku 2030 predávať 90 % elektromobilov a Alpine celých 100 %. Problémom bude však Dacia, kde Borgne odhaduje len 10-percentný podiel elektromobilov na celkových registráciách.

Nepriamo tým naznačuje, že elektrifikácia nie je vhodná pre všetky značky, pretože by tým došlo k plošnému zdraženiu áut. „Naša spoločnosť je postavená na slobode pohybu a pokiaľ nebude cenovo dostupná, bude to mať nežiaduce následky. Ľudia sa potrebujú pohybovať a Renault im musí vedieť ponúknuť príležitosť, aby tak urobili praktickým spôsobom a za prijateľnú cenu,” uzatvoril Borgne. Podobné obavy vyjadrili už aj ďalšie „veľké hlavy“ automobilového priemyslu, najmä z radov Hondy, Toyoty, ale aj koncernu Stellantis. Európska komisia sa tak pravdepodobne nevyhne tlaku na posunutie navrhovaného dátumu.

Alpine - elektrické novinky Čítajte viac Alpine bude už len elektrická. Chystá tri novinky, aj ostrý Renault R5!

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #elektromobily
Články podľa značiek