Európska asociácia výrobcov áut ACEA nemá dobré správy. Po miernom nadýchnutí sa automobilového trhu od marca do júna, aj to len v porovnaní s pandemickým rokom 2020, prišla studená sprcha v podobe letných mesiacov. V júli klesli registrácie medziročne o 23,2 a v auguste o 19,1 %. V júli sa predalo len 823 949 áut a v auguste dokonca len 622 993 vozidiel. Bol to najhorší august od roku 2014. Týkalo sa to prakticky všetkých trhov vrátane tých kľúčových ako Nemecka, Španielska, Talianska a Francúzska. Všetky zaznamenali v júli, ako aj v auguste dvojciferné prepady.
Čítajte viac Toto je 10 najpredávanejších áut za 1. polrok so základnou cenou pod 12-tisíc eurZa prvých osem mesiacov roku 2021 je síce kumulatívny výsledok v medziročnom porovnaní o 11,2 % lepší, keď sa pre kúpu nového auta rozhodlo 6,8 milióna zákazníkov, no niet čo oslavovať. Nárast je tu len vďaka extrémne nízkym predajom počas pandémie, ktorá vlani otriasla celým automobilovým odvetvím. Ak teda výsledok porovnáme s rokom 2019, keď putovalo k zákazníkom 9 002 172 nových vozidiel, či rokom 2018, vidieť, že ku konsolidácii má automobilový trh naozaj ďaleko, najmä ak do diania zasiahla čipová kríza, ktorá výrazne brzdí výrobu, a teda aj predaj vozidiel.
Čítajte viac Stredná trieda trpí. Toto je 10 najpredávanejších modelov za 1. polrokJe len jasné, že v lete išli nadol predaje prakticky všetkých automobiliek. Koncern VW padol v auguste o 15,9, Stellantis o 29,7, BMW o 17,3, Daimler o 51,9, Ford o 39,8, Renault o 20 percent a tak by sme mohli pokračovať ďalej. Za celých osem mesiacov roka sú síce automobilky zväčša v pluse, napríklad koncern VW o 12,7 %, Stellantis o 14,1, Hyundai Group o 26 %, BMW o 15, no opäť ide len o relatívny rast vzhľadom na vlaňajšie okolnosti. Ako-tak pláva v týchto búrlivých vodách Toyota, ktorá padla v auguste len o zanedbateľných 1,7 % a za celý rok si polepšila o 26,1 %.
Čítajte viac JATO: Toto je 10 najpredávanejších áut za jún. Tesla 3 je druhá!Platí to aj o Mazde, ktorá bola jedinou automobilkou s augustovým nárastom (+ 7 %) a o 22 % si polepšila za celý rok. Lenže jej podiel je na európskom trhu zanedbateľný. Robiť si ulízie nemá zmysel. Automobilový priemysel má pred sebou ťažké obdobie. Čipová kríza sa zďaleka nekončí. Experti odhadujú, že sa dotkne aj prvých dvoch kvartálov budúceho roka. A to je optimistický scenár. Automobilky musia kvôli nej zastavovať výrobu alebo vyrábajú na sklad nedokončené autá. A takéto vozidlá nemôžu predať. Čakacie doby sa predlžujú aj na viac ako pol roka. Nič teda nenasvedčuje tomu, že by posledné mesiace mohli prispieť ku konsolidácii automobilového trhu.
Predaj áut E Ú (VIII. 2021)
1. Volkswagen | 85 433 | –12,6 | 11,8 |
---|---|---|---|
2. Toyota | 49 966 | +1,1 | 6,9 |
3. BMW | 43 562 | –14,7 | 6 |
4. Audi | 40 338 | –6,2 | 5,6 |
5. Hyundai | 38 143 | +2,2 | 5,3 |
6. Renault | 36 906 | –31,8 | 5,1 |
7. Škoda | 36.644 | –24,9 | 5,1 |
8. Mercedes-Benz | 36 158 | –37,5 | 5 |
9. Kia | 34 917 | –2,8 | 4,8 |
10. Peugeot | 32 555 | –39,6 | 4,5 |
11. Ford | 32 147 | –37,9 | 4,4 |
12. Dacia | 31 279 | –8,2 | 4,3 |
13. Opel | 27 463 | –17,9 | 3,8 |
14. Fiat | 25 970 | –24,3 | 3,6 |
15. Seat | 25 749 | –10,8 | 3,6 |
16. Citroën | 22 961 | –31,3 | 3,2 |
17. Nissan | 12 457 | –37,2 | 1,7 |
18. Volvo | 12 281 | –25,7 | 1,7 |
19. Mazda | 11 910 | +9,9 | 1,6 |
20. Mini | 8 560 | –29,7 | 1,2 |
Spolu | 724 710 | –18,1 | – |
Predaj áut v EÚ (I. – VIII. 2021)
1. Volkswagen | 937 753 | +13,4 | 11,5 |
---|---|---|---|
2. Peugeot | 509 486 | +12,9 | 6,2 |
3. Toyota | 502 668 | +27,6 | 6,1 |
4. BMW | 475 979 | +16,1 | 5,8 |
5. Renault | 447 499 | –10,7 | 5,5 |
6. Mercedes-Benz | 439 099 | +1,1 | 5,4 |
7. Audi | 438 923 | +18,7 | 5,4 |
8. Škoda | 435 185 | +8,4 | 5,3 |
9. Ford | 380 495 | –4,5 | 4,6 |
10. Fiat | 343 658 | +17,0 | 4,2 |
11. Opel | 341 306 | +16,0 | 4,2 |
12. Kia | 331 626 | +28,9 | 4 |
13. Hyundai | 331 268 | +27,8 | 4 |
14. Citroën | 316 999 | +11,8 | 3,9 |
15. Seat | 296 472 | +24,9 | 3,6 |
16. Dacia | 261 723 | +5,7 | 3,2 |
17. Volvo | 200 078 | +18,4 | 2,4 |
18. Nissan | 167 267 | –5,2 | 2 |
19. Mini | 116 875 | +14,8 | 1,4 |
20. Mazda | 106 520 | +25,2 | 1,3 |
Spolu | 8 188 886 | +12,7 | – |