Nissan patrí k priekopníkom elektromobility. Prvú generáciu elektrického Lefu priniesol na trh v roku 2010, teda v časoch, keď ešte mnohé automobilky tvrdili, že dobrý elektromobil sa postaviť jednoducho nedá. V roku 2017 dorazila jeho druhá generácia a o rok neskôr pribudla verzia e+ s batériami, ktorých kapacita vzrástla na 64 kWh. To znamenalo predĺženie dojazdu na normovaných 528 km. Predaje v Európe tak razom poskočili z pôvodných okolo 15 000 exemplárov ročne na dvojnásobok.
Čítajte viac Nissan Z: Nová generácia športového kupé nešetrí emóciami. Do Európy však neprídeDokonca aj počas vlaňajšej pandémie sa Leafu podarilo osloviť na starom kontinente viac ako 31 000 zákazníkov. V posledných rokoch však postupne strácal výsostné postavenie. Dôvodom bol príchod konkurenčných modelov. A okrem toho Nissan vlani predstavil nové ambiciózne elektrické SUV Ariya, ktoré využíva úplne novú aliančnú elektrickú platformu. Batérie môžu mať kapacitu až 87 kWh a verzie s pohonom oboch náprav e-Force výkon až 225 kW. To je obrovský posun vpred.
Čítajte viac Renault Mégane E-Tech: Ostal iba názov. Toto je ‘francúzske ID.3‘To však neznamená, že by japonská značka plánovala vylúčiť Leaf z hry. Naopak, už dnes pripravuje jeho ďalšiu budúcnosť. A mala by byť oveľa atraktívnejšia. Leaf sa má totiž v roku 2025, keď je plánovaný nástup tretej generácie, premeniť na crossover. Využije pri tom opäť aliančnú architektúru CMF-EV, ktorú už používa napríklad aj nový Renault Mégane E-Tech. Je to logické. Spoločné využívanie platformy zníži náklady a vstup medzi populárne crossovery zas zvýši šancu na úspech. Crossoveri a SUV majú trhový podiel vysoko nad 40 %.
Čítajte viac Nissan Ariya: Zabudnite na Leaf. Elektrický crossover štartuje novú epochuNavyše crossover skvelo zapadne do portfólia Nissanu, ktorý stavil na autá so zvýšeným podvozkom už pred mnohými rokmi. Spomeňme si na Qashqai, ktorý bol pionierom triedy crossoverov. Šéf európskej divízie Nissanu Guillaume Cartier potvrdil, že novinka bude schádzať z montážnych liniek britského závodu v Sunderlande, do ktorého Nissan investoval viac ako miliardu libier. Ten bude rodiskom aj ďalších elektrických modelov, pretože inú cestu Nissan do budúcnosti nevidí.
Čítajte viac Nissan Qashqai: Japonci spustili v Británii výrobu záchrancu autopriemysluPodľa Cartiera nemá význam investovať v Európe v súvislosti s očakávanou emisnou normou Euro 7 do áut so spaľovacím motorom. „Pokiaľ by sme chceli splniť normu Euro 7, investícia do emisných technológií by nám vzala polovicu marže za auto, takže na zákazníka by sme museli preniesť približne 2 000 eur,“ vysvetľuje Cartier. Naopak, pri elektrických autách sa domnieva, že náklady na technológiu budú postupne klesať. Aj preto majú mať elektromobily v roku 2030 podiel na európskych registráciách Nissanu až 80 %.