
Čipová kríza redukuje výrobu áut na minimum. Aby automobilky vôbec dokázali udržať linky v chode, uchyľujú sa často k neštandardným riešeniam. Tak napríklad Porsche používa takzvané „atrapy“ čipov, presnejšie neoriginálne polovodiče s tým, že keď budú k dispozícii tie plnohodnotné, majiteľom ich vymení. Aby vo vozidle fungovali všetky funkcie. V tomto prípade je teda obmedzenie len dočasné. BMW sa však v núdzi rozhodlo k ešte atypickejšiemu riešeniu. Aby šetrilo polovodičovými súčiastkami a zachovalo dodávku vozidiel k zákazníkom, v niektorých modeloch odstránilo dotykovú funkciu displeja systému iDrive, teda centrálnej obrazovky infotainmentu.

Ako uvádza web Edmunds, týka sa to modelov radu 3, 4, Z4 a SUV X5, X6 a X7. Displeje v nich, samozrejme, budú, ale nebude ich možné ovládať dotykom. Funkčne to nie je veľký problém, pretože BMW dávalo zákazníkom v tomto smere vždy na výber. Zachované ostane ovládanie hlasom, gestami a najmä otočným ovládačom na stredovej konzole, takzvaný controllerom. Jedinou funkciou, o ktorú zákazníci prídu, bude asistent zálohovania, ktorý je súčasťou parkovacieho asistenta. Táto zmena bude trvalá, takže zákazníci s ňou musia súhlasiť, čo potvrdia dodatkom k objednávke. Odstránenie dotykovej funkcie už dostalo aj kód 6UY, aby bolo možné ľahko identifikovať vozidlá s bežnými obrazovkami.

BMW priznáva, že takýto krok si vyžaduje extra komunikáciu so zákazníkmi. Tí sa však v podstate môžu rozhodnúť, či budú na vysnívané BMW čakať niekoľko mesiacov aj s dotykovým displejom, alebo prijmú ponuku a vozidlo im dodá výrobca v bežných lehotách. Navyše dostanú kompenzáciu vo výške 500 dolárov. To je síce smiešna suma v porovnaní s cenou takého BMW X6 alebo X7, no mníchovská automobilka nemusí byť extra štedrá, keďže nových áut je kvôli nedostatku čipov málo a dopyt vysoko prevyšuje ponuku. Raketovo stúpajú aj ceny ojazdených áut. A je tiež pravdou, že niektorým zákazníkom dotykové displeje chýbať nebudú.

Z hľadiska intuitívnosti sú totiž najhorším možným riešením. Aj preto sa im prémiové značky, vrátane BMW, dlho vyhýbali. Zatiaľ síce prichádzajú informácie o tomto kroku z USA, ale podľa viacerých zdrojov pôjde o globálnu stratégiu BMW s čipovou krízou. S podobným návrhom zo strany automobilky by sa teda mali stretnúť čoskoro aj európski zákazníci. Aká bude výška kompenzácie na starom kontinente zatiaľ nevieme. Päťsto eur nám pripadá málo na to, že si kupujete auto v cene často prevyšujúcej 100 000 eur a najmä preto, že tento krok je nevratný. Ak si kúpite exemplár bez dotykového displeja, už nikdy ho mať nebudete.