BMW začalo predávať autá bez dotykových displejov!

Čipová kríza donútila mníchovskú automobilku k neštandardnému kroku. Kompenzáciou je kontroverzných 500 dolárov.

09.11.2021 14:00
debata
Dotykové displeje zmiznú z časti modelových... Foto: BMW
BMW X4 M Competition Dotykové displeje zmiznú z časti modelových radov radu 3, 4, Z4 a SUV X5, X6 a X7. Samozrejme, len ak na takúto zmenu zákazník pristúpi. Ak nie, bude na vytúžené BMW čakať oveľa dlhšie.

Čipová kríza redukuje výrobu áut na minimum. Aby automobilky vôbec dokázali udržať linky v chode, uchyľujú sa často k neštandardným riešeniam. Tak napríklad Porsche používa takzvané „atrapy“ čipov, presnejšie neoriginálne polovodiče s tým, že keď budú k dispozícii tie plnohodnotné, majiteľom ich vymení. Aby vo vozidle fungovali všetky funkcie. V tomto prípade je teda obmedzenie len dočasné. BMW sa však v núdzi rozhodlo k ešte atypickejšiemu riešeniu. Aby šetrilo polovodičovými súčiastkami a zachovalo dodávku vozidiel k zákazníkom, v niektorých modeloch odstránilo dotykovú funkciu displeja systému iDrive, teda centrálnej obrazovky infotainmentu.

BMW M4 Coupé Competition  - 2021 Čítajte viac BMW okamžite zastavilo dodávky modelov M3 a M4! O čipy nejde

Ako uvádza web Edmunds, týka sa to modelov radu 3, 4, Z4 a SUV X5, X6 a X7. Displeje v nich, samozrejme, budú, ale nebude ich možné ovládať dotykom. Funkčne to nie je veľký problém, pretože BMW dávalo zákazníkom v tomto smere vždy na výber. Zachované ostane ovládanie hlasom, gestami a najmä otočným ovládačom na stredovej konzole, takzvaný controllerom. Jedinou funkciou, o ktorú zákazníci prídu, bude asistent zálohovania, ktorý je súčasťou parkovacieho asistenta. Táto zmena bude trvalá, takže zákazníci s ňou musia súhlasiť, čo potvrdia dodatkom k objednávke. Odstránenie dotykovej funkcie už dostalo aj kód 6UY, aby bolo možné ľahko identifikovať vozidlá s bežnými obrazovkami.

BMW - naftový motor 3,0d B57 2021 Čítajte viac BMW: Mníchov neverí na jedinú kartu. Chce naďalej benzín aj naftu

BMW priznáva, že takýto krok si vyžaduje extra komunikáciu so zákazníkmi. Tí sa však v podstate môžu rozhodnúť, či budú na vysnívané BMW čakať niekoľko mesiacov aj s dotykovým displejom, alebo prijmú ponuku a vozidlo im dodá výrobca v bežných lehotách. Navyše dostanú kompenzáciu vo výške 500 dolárov. To je síce smiešna suma v porovnaní s cenou takého BMW X6 alebo X7, no mníchovská automobilka nemusí byť extra štedrá, keďže nových áut je kvôli nedostatku čipov málo a dopyt vysoko prevyšuje ponuku. Raketovo stúpajú aj ceny ojazdených áut. A je tiež pravdou, že niektorým zákazníkom dotykové displeje chýbať nebudú.

BMW 3 Gran Limousine Iconic Edition - 2021 Čítajte viac BMW 3 Gran Limousine Iconic Edition: Indická trojka je najmenšou sedmičkou

Z hľadiska intuitívnosti sú totiž najhorším možným riešením. Aj preto sa im prémiové značky, vrátane BMW, dlho vyhýbali. Zatiaľ síce prichádzajú informácie o tomto kroku z USA, ale podľa viacerých zdrojov pôjde o globálnu stratégiu BMW s čipovou krízou. S podobným návrhom zo strany automobilky by sa teda mali stretnúť čoskoro aj európski zákazníci. Aká bude výška kompenzácie na starom kontinente zatiaľ nevieme. Päťsto eur nám pripadá málo na to, že si kupujete auto v cene často prevyšujúcej 100 000 eur a najmä preto, že tento krok je nevratný. Ak si kúpite exemplár bez dotykového displeja, už nikdy ho mať nebudete.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #dotykový displej #polovodiče #čipová kríza
Články podľa značiek