Takmer presne pred rokom, konkrétne deň pred koncom roku 2020 sme písali, že slovenskí motoristi sa dočkajú – aj keď v nie tak štedrej podobe – dotácií na podporu nákupu elektromobilov. Potvrdil to vtedy aj minister dopravy Richard Sulík.
Ten zároveň vyhlásil, že Ministerstvo hospodárstva chce dotácie financovať z eurofondov nového programového obdobia 2021 – 2027. Z tohto dôvodu nebude výzva vypísaná skôr ako v závere roka 2021. Mali byť nižšie ako v prvom kole, kde záujemca mohol dostať 8000 eur na elektromobil a 5000 eur na plug-in hybrid, zato však automaticky nárokovateľné a teda dostupné pre širší okruh záujemcov.
Čítajte viac Šéf Stellantisu: Tlak na prechod k elektromobilom je extrémny, nezvládneme to!Máme tu sľubovaný koniec roku 2021 a zo sľubov opäť zostali, tak ako už veľakrát, len prázdne slová. Žiadne dotácie na elektromobily nielenže nie sú vypísané, ale nebudú vypísané ani v roku 2020. Podľa informácií, zverejnených portálom Môj elektromobil Ministerstvo hospodárstva SR na rok 2022 nielenže ešte nič pripravené, ale dokonca ani naplánované. Koncom roka 2022 by malo prebehnúť vypracovanie nového akčného plánu, v ktorom by malo byť zahrnuté aj vytvorenie finančného mechanizmu na dotácie. Takže dotácie na elektromobily môžeme očakávať najskôr v roku 2023.
A to je smutné, pretože v podpore elektromobility a počte registrovaných elektromobilov patrí Slovensko na úplný chvost celej Európskej únie. V prvom polroku tohto roku sa na Slovensku pre kúpu elektrického osobného vozidla rozhodlo 432 z nich. Za 11 mesiacov si ich zadovážilo zatiaľ 971 ľudí. Za celý minulý rok sa pritom na Slovensku predalo 918 elektromobilov, takže čísla za rok 2021 budú len o málo lepšie.
Čítajte viac ACEA: Je elektromobilita len pre bohatých? Vyzerá to takAko ďalej vyplýva z údajov Zväzu automobilového priemyslu SR, podiel tohto typu áut na celkovom predaji je stále pomerne zanedbateľný. Za prvých šesť mesiacov sa pohyboval na úrovni od 0,6 po 1,44 %. Za celý vlaňajší rok dosiahol 1,2 %. Len pre ilustráciu – v EÚ sa ich podiel za prvé tri kvartály tohto roku pohybuje podľa štatistík európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA na úrovni 7,3 percenta.
S ohľadom na vyššie uvedené čísla by bolo fajn, ak by predstavitelia štátu a špeciálne ministerstva hospodárstva namiesto fotografovania sa v Dubaji s vodíkovým autom, na ktorom aj tak nikto nikdy nebude jazdiť, začali plniť svoje sľuby a brať podporu elektromobility naozaj vážne.