Čo môže skrátiť dojazd elektromobilov? Aj obyčajný procesor!

Krátky dojazd je neuralgickým bodom elektromobilov a najväčším zdrojom obáv potenciálnych záujemcov o elektrické autá. A nie bezdôvodne. Dôkazom je nová elektronika v Tesle 3, kde jediný procesor ubrie z dojazdu 3,5 %.

25.01.2022 16:00
debata (1)
Výmena procesora v Tesle 3 pre potreby... Foto: Tesla
Tesla Y - 2019 Výmena procesora v Tesle 3 pre potreby infotainmentu sa zdá zanedbateľnou zmenou z hľadiska spotreby energie. Ale celkom tak to nie je.

Elektromobily sa nepochybne zlepšujú. Zvyšujú kapacitu akumulátorov, rýchlejšie sa nabíjajú a aj ich dojazd je podstatne dlhší než tých spred pár rokov. Nová technológia však stále nestíha klasike. V naftovej Octavii prejdete s jedinou nádržou a ľahkou nohou na plyne aj 1 000 km a minuté palivo dotankujete za pár minút. Pri elektromobile je dojazd v najlepšom prípade tretinový a nabíjanie trvá desaťkrát alebo dvadsaťkrát dlhšie. Takže je jasné, že práve z toho majú potenciálni záujemcovia o elektromobily najväčšie obavy, takzvanú „úzkosť z krátkeho dojazdu“.

Tesla - výroba Fremont Čítajte viac Tesla pokorila pandémiu. Vlani zvýšila odbyt o 87 %!

O to väčšiu, že odchýlka medzi deklarovaným údajom výrobcu a realitou je ešte väčšia než v prípade deklarovanej a skutočnej spotreby konvenčných áut. Nejde teda o nejakú paranoju potenciálnych záujemcov či majiteľov elektromobilov. Tí dobre vedia, ako dojazd ich elektrických áut ovplyvňuje množstvo faktorov, napríklad zaťaženie, rýchlosť, počasie, respektíve vonkajšia teplota. V zime dojazd elektromobilov prudko klesá, pokojne o 20 či 30 percent. Stačí, aby „prituhlo“ a z 300 km je zrazu 200, alebo dokonca menej. A ak si to na diaľnici šiniete povoleným tempom, číslica dojazdu na palubnom počítači dramaticky klesá.

T Sportline - volant pre Teslu S a X Čítajte viac Úpravca ‘opravil‘ šialený volant Tesly. K normálu má však stále ďaleko

Jednoducho, elektromobily sú extrémne citlivé. Dokazuje to aj najnovšia informácia webu InsideEvs, ktorá sa týka Tesly 3 a Y. Tieto modely totiž dostali nový procesor infotainmentu. Namiesto pôvodného Intel Atom používajú procesor AMD Ryzen. Ten síce prináša rýchlejšie reakcie na dotyk obrazovky, čo podľa Tesly „optimalizuje zážitok pri použití infotainmentu“, ale je zároveň náročnejší na energiu. Americký výrobca síce priznáva, že vyššia spotreba procesora sa prejaví na dojazde, pokles má byť ale podľa neho zanedbateľný. Na druhej strane však dosť výrazný na to, aby si zmena vyžiadala aktualizáciu dojazdu a dokonca súhlas zákazníkov.

NAF - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac Toto je reálna spotreba 72 elektromobilov. Zmapoval ju Holanďan

Web Teslascope uviedol, že má informácie od zákazníka v Austrálii, ktorý pri kúpe Tesly 3 dostal otázku, či akceptuje dojazd kratší o 3,5 %. Konkrétne má ísť o 602 km namiesto 635, teda o 22 menej. To má podľa InsideEvs vysvetľovať fakt, prečo Tesla uskutočnila korekciu údaja o dojazde už aj v Európe. Ak si predstavíme, že jedna jediná elektronická súčiastka dokáže zhoršiť parameter dojazdu elektromobilu o 3,5 percenta, o koľko sa asi skráti, keď si s ním doprajete trochu dynamickejšiu jazdu alebo ním uháňate po diaľnici povolenou stotridsiatkou? Jednoducho, elektromobily majú ešte čo doháňať.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Tesla #dojazd
Články podľa značiek