EÚ pôjde po krku plug-in hybridom. Môže ich to zabiť

Zlaté časy skončili. Európska únia sa rozhodla sprísniť merací cyklus spotreby pre nabíjateľné hybridy. Ak prídu o zelené značky, znamená to ich koniec.

08.02.2022 16:00
debata (25)
Nad plug-in hybridmi sa sťahujú čierne mračná.... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 300 de - plug-in hybrid diesel Nad plug-in hybridmi sa sťahujú čierne mračná. Ak nová metodika merania emisií neumožní „klamať“, stratia pre automobilky význam.

Nabíjateľné hybridy, teda plug-in hybridy, sú už dlhší čas tŕňom v oku viacerých organizácií. Dôvodom je obrovská odchýlka medzi skutočnými a deklarovanými emisiami. A je to pravda. Cyklus merania spotreby WLTP, ktorý bol zavedený v roku 2017, umožňuje automobilkám, i keď celkom legálne, uvádzať nereálne hodnoty, pretože kilometre, ktoré absolvujú v elektrickom režime, sa do spotreby nepočítajú. Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) však uvádza, že plug-in hybridy využívajú spaľovací motor približne dvakrát častejšie, ako by mali. Jednak preto, že ich majitelia nenabíjajú a jednak preto, že ich skutočný elektrický dojazd je kratší, než udáva výrobca.

KBA - emisie NOx Čítajte viac Švajčiari pochopili. Plug-in hybridy vytiahli z ‘dotačnej zásuvky‘

K týmto záverom prišla ICCT po sledovaní spotreby viac ako 100 000 plug-in hybridov, najmä vo firemných službách. Obuli sa do nich, ale aj iné organizácie, napríklad Transport & Enivironment či Greenpeace. Analýza ukázala, že aj pri plne nabitej batérii produkujú o 28 až 89 % viac CO2 na kilometer, ako deklarujú, a pri vybitej dokonca o 300 až 800 % viac! Bolo len otázkou času, kedy zasiahne Brusel. A to sa práve deje. Ako informuje agentúra Reuters, Európska únia plánuje sprísniť metódu merania emisií oxidu uhličitého z plug-in hybridných áut. Uviedli to pre ňu dva zdroje oboznámené s touto problematikou. Upravený test by mal začať platiť od roku 2025 a to môže byť veľký problém.

Audi A3/S3 - 2016 Čítajte viac Green NCAP: Dieselové Audi dalo v čistote vzduchu na frak aj plug-in hybridom!

Ak sa totiž náhle zladí metodika s reálnou spotrebou, bude to pre „polelektromobily“ znamenať definitívna koniec. Veď práve „zelené značky“, deklarujúce emisie pod 50 g CO2 na kilometer, boli dôvodom, prečo do nich automobilky vôbec investovali. Áut, ktoré majú 300 koní a rozprávkovú spotrebu 1,5 litra na 100 km pribudalo ako húb po daždi. Jednoducho, nabíjateľné hybridy sa stali riešením, ako zachovať vysoký výkon a splniť emisné limity. Ich predaj navyše mnohé krajiny dotovali. Výrobcom to pomohlo splniť emisný priemer 95 gramov CO2 na kilometer za všetky predané nové vozidlá. S reálnou spotrebou plug-in hybridov to ale bude ťažké, ak nie nemožné.

Daimler, Mercedes Čítajte viac Šok! Mercedes končí s vývojom hybridov a plug-in hybridov

Značkám, ktoré sa na plug-in hybridy spoliehali, budú hroziť za prekročenie limitov obrie pokuty. Presne 95 eur za každý nadlimitný gram z každého predaného auta. Nad touto technológiou sa preto zmráka. Výrobcovia dajú radšej prednosť čistým elektromobilom s nulovými emisiami CO2, než aby sa vystavovali finančným postihom. Problém však je, že batériové elektromobily sú ešte drahšie ako plug-in hybridy a zákazníci ich kupujú len tam, kde ich odbyt masívne stimulujú dotáciami. „Emisie každým rokom klesajú, a to je skutočný úspech,“ povedal Peter Mock, výkonný riaditeľ ICCT pre Európu. „Ale veľkým problémom sú plug hybridy – to je to, čo je veľmi klamlivé.“

© Autorské práva vyhradené

25 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #emisie #emisie áut #plug-in hybridy
Články podľa značiek