
Nad manuálnymi prevodovkami sa sťahujú čierne mračná. Tie automatické majú viac stupňov, takže sú efektívnejšie a navyše lepšie spolupracujú s asistenčnými systémami a elektrickou časťou pohonu. Napriek tomu to nemusí znamenať úplný zánik manuálov. Podmienkou je však automatická spojka. Ako uvádza americký web MC&T, pracuje na nej aj Ford. Nie je to nová myšlienka. Spojku, ktorá nemá mechanické spojenie s pedálom, používajú dnes bežne Hyundai a Kia v modeloch, vybavených prevodovkami iMT. To im umožňuje napríklad plachtiť so zaradeným prevodovým stupňom, častejšie vypínať motor alebo odpojiť motor od prevodovky v situácii, keď sú aktivované autonómne brzdy.

Systém Kie má však stále spojkový pedál, i keď samotnú prácu vykonáva elektromotor. Ford však chce ísť ešte ďalej. Jeho patent počíta s úplným odstránením spojkového pedála. Spojka sa rozpojí okamžite, ak senzory zaregistrujú pohyb radiacej páky. Spojí sa hneď potom, keď vodič dokončí zaradenie požadovaného stupňa. Možnosťou je aj umiestnenie tlačidla na hlavici radiacej páky, ktorou by dal vodič povel na rozpojenie spojky. Podľa MC&T Ford počíta s takouto spojkou napríklad v Mustangu, Focuse ST alebo v off-roade Bronco, teda modeloch, kde zákazníci vyslovene požadujú manuálne radenie pre lepší zážitok z jazdy a lepšiu kontrolu nad vozidlom.

Priznajme však, že ani toto riešenie nie je revolučné. Automatickú spojku mal napríklad VW Golf Ecomatic tretej generácie v roku 1994. A bez spojkového pedála sa zaobišiel aj roky predtým Trabant 601 Hycomat a ešte pred ním Citroën DS. Vo svete motocyklov sme sa s podobnou technológiou stretli pri Jawách, tiež v šesťdesiatych rokoch. Uvidíme, či technológia Fordu zachráni manuálne prevodovky aspoň v týchto špecifických modeloch. Ak aj áno, bude to len na pár rokov, kým automobilky neprejdú na čisto elektrický pohon. Ten žiadnu prevodovku v podstate nepotrebuje.
