
Elektromobily prevodovku nepotrebujú. Homogénny prísun krútiaceho momentu v prakticky celom rozsahu otáčok, rotačný pohyb elektromotora a žiaden voľnobeh znamenajú, že hnací systém si vystačí s jedným jediným prevodovým pomerom a bez spojky. Samozrejme, sú tu elektrické superšporty s dvojstupňou prevodovkou, ako Porsche Taycan či Audi e-tron GT, ale tu je prítomnosť dvoch prevodov daná snahou o čo najlepšiu akceleráciu a čo najvyššiu maximálnu rýchlosť. Jednoducho preto, že aj elektromotor má svoje maximálne otáčky.

O to viac šokuje patent Toyoty na viacstupňovú prevodovku pre elektromobily a ešte k tomu s manuálnou so spojkou! Nebudeme vás ale zavádzať. Sama Toyota hovorí o „pseudoprevodovke“. Áno, auto bude mať páku s klasickou viacstupňovou kulisou v tvare písmena H, a dokonca spojkový pedál, ale žiada prevodovka tu v skutočnosti nebude. Toyota svoju myšlienku zdôvodňuje tým, že existuje skupina konzervatívnych zákazníkov, ktorí sú na manuál zvyknutí ale aj tých, ktorí si nevedia bez neho predstaviť zábavu za volantom. Elektromobil im však žiadnu prevodovku nedopraje. Pôjde teda o hru.

Pedál spojky bude mať generátor odporu, odpor bude klásť aj radiaca páka a z audiosústavy sa zas bude ozývať generátor zvuku, simulujúci akustiku motora. Malo by to pôsobiť autenticky, takmer na nerozoznanie od ovládania auta so spaľovacím motorom a manuálnou prevodovkou. To aj vďaka riadeniu krútiaceho momentu. A aby bola ilúzia dokonalá, chýbať nemá ani otáčkomer! Samozrejme, s tým rozdielom, že toto riešenie vás ochráni pred akýmikoľvek chybami a navyše ho bude možné deaktivovať a elektromobil používať bežným spôsobom – bez ovládania spojky a páky radenia.

Zatiaľ hovoríme len o patente, takže je možné, že celý nápad skončí „šuplíku“. Ako ale vidieť, Toyota je pripravená na všetky alternatívy. Pred elektrickým pohonom totiž niet úniku. Aj sama japonská automobilka plánuje masívny prechod na čisté elektromobily. Definitívne by sa tak malo stať v roku 2035, ke'd opustia jej linky aj posledné plug-in hybridy. Kto vie, či si však vtedy ešte niekto vôbec spomenie na starý dobrý manuál. Veď manuálne prevodovky sú na odpis už dnes – kvôli elektrifikácii spaľovacích motorov aj kvôli asistenčným systémom, ktoré si s klasických riešením už dávno nerozumejú.