Väčšina automobiliek už stihla zmraziť svoje obchodné aktivity v Rusku. Týka sa to najmä koncernu VW, vrátane Škody, ktorý zastavil výrobu vo svojich dvoch závodoch a tiež BMW a Mercedesu-Benz, ktoré tiež vypli svoje ruské montážne linky. A nie malé. Z dôvodu prijatia opatrenia, že Rusko môže znárodniť zahraničné spoločnosti, v ktorých vlastníckej štruktúre je viac ako 25-percentným vlastníkom zahraničný majiteľ z nepriateľskej krajiny, hrozia automobilkám závratné škody. To ale nie je koniec. Ako informuje ruská agentúra AutoStat, vláda prijala nariadenie, ktorým s okamžitou platnosťou, najmenej do konca roka 2022, zakazuje vývoz áut, ktoré boli do Ruska dovezené.
Čítajte viac ‘Znárodnenie‘ zahraničných automobiliek v Rusku? V podstate posvätenéVýnimkou sú len vozidlá určené na prepravu viac ako desiatich cestujúcich. To sa pravdepodobne týka osobných dodávok či autobusov. Bežné osobné a nákladné vozidlá však pod túto výnimku nespadajú. Zákaz sa zároveň netýka vývozu do krajín Euroázijskej hospodárskej únie (Bielorusko, Rusko, Kazachstan, Arménsko, Kirgizsko) a Južného Osetska, ako aj Doneckej a Luhanskej ľudovej republiky. „Uväznenie“ vozidiel automobilkám, ktoré ich do Ruska doviezli a neboli predané, len zvýši ďalšie prípadné škody. Nejde o maličkosť. Vlani do Ruska putovalo takmer 339 000 osobných áut a 33 800 nákladných vozidiel.
Čítajte viac Takto zdecimovala vojna výrobu áut. Rusi sa už vyhrážajúVäčšina z nich bola, samozrejme, predaná, ale ako uvádza Denis Migal, riaditeľ siete Fresh Auto, predajcovia majú zásobu ešte na dva až tri mesiace. To, že sa v súčasnosti autá nepredávajú, je dané najmä pádom rubľa. „Volatilita výmenných kurzov nám neumožňuje určiť cenu,“ povedal pre AutoStat Migal. Koľko týchto áut ostane v Rusku bez toho, aby o ich osude mohli rozhodovať automobilky, ktoré ich vyrobili a doviezli, nie je jasné. Trojmesačné zásoby by však mohli ísť do desaťtisícov. Ešte horší je scenár pre „zhabané“ nákladné vozidlá, ktoré by mohla ruská vláda nasadiť v invázii na Ukrajine. Tieto obavy už dávnejšie vyjadril šéf Európskej asociácie výrobcov vozidiel (ACEA) Eric-Mark Huitema.
Čítajte viac Výroba áut klesne tento rok až o 3,5 milióna kusov. Môže za to vojna