
Dnešné autá sú plné falošných vecí. Bežné sú falošné výfuky, falošné vetracie otvory, umelá koža aj falošná úprava zvuku motora pomocou audiosústavy. Lenže kórejský koncern Hyundai-Kia chce posunúť automobilový „matrix“ na celkom novú úroveň. Na americkom patentovom úrade si totiž zaregistroval riešenie, ktoré má dopriať majiteľom jeho elektromobilov vzrušenie podobné vysokovýkonným športovým autám so spaľovacími motormi. Nehovoríme pritom len o virtuálnom zvuku motora, ale dokonca o vibráciách, ktoré by sa prenášali do sedadla či na volant, a aj o fiktívnom radení prevodových stupňov.

Je to možno trochu „zvrhlé“, pretože čaro elektromobilov spočíva najmä v tom, že vás dokážu v úplnej tichosti pritlačiť do sedadla ako trikrát drahší superšport. Ale proti gustu žiaden dišputát. Hyundai tvrdí, že niektorí vodiči sa za volantom elektromobilov jednoducho nudia, keď necítia „pulzujúce srdce“ pod kapotou, a skupina tých, čo si jazdu zvyknú užívať, si praje, aby ich autá boli predsa len o čosi hlučnejšie. Umelý zvuk a vibrácie, dokonca aj na „voľnobehu“ počas státia, by to vyriešili. V podstate sa to dá chápať, pretože elektromobily sú novinkou posledných pár rokov, pričom veľká časť populácie bola celé desaťročia zvyknutá na charakter „spaľovákov“.

Systém by reagoval na intenzitu stlačenia plynového pedála, okamžitú rýchlosť, spomalenie a akceleráciu, prípadne na jazdný mód, ktorý si vodič nastaví. Kórejčania sú pripravení nasadiť virtuálne emócie najmä vo vysokovýkonných elektromobiloch, kde podľa nich najviac chýbajú. „Mäkký“ prejav elektromobilu by vystriedali drsnejšie efekty. Zatiaľ nevieme, kedy a v akom modeli sa umelý zvuk a vibrácie objavia. Dobrou správou však je, že ak by sa vám takéto masírovanie mozgu nepáčilo, bude sa dať kedykoľvek vypnúť. Takže nápad Hyundaia nemusí prekážať ani tým, čo nie sú zástancami „matrixu“.
