Západné sankcie proti Rusku zasiahli aj dodávateľský reťazec najväčšieho ruského výrobcu áut – AvtoVazu. Jeho linky, na ktorých montujú známe Lady, už niekoľkokrát stáli a teraz plánuje štvordňový pracovný týždeň počas troch mesiacov. Navyše presúva celozávodnú letnú dovolenku na apríl. No ani tak to nebude ľahké. Aj Lada, ktorá má najviac lokalizovanú výrobu a dodávateľov, potrebuje približne 20 percent komponentov z „nepriateľských krajín“. Rusi preto už dávnejšie avizovali, že pripravujú verzie, ktoré si vystačia s menším počtom zahraničných súčiastok. Teraz vieme, ako to bude vyzerať.
Čítajte viac Šéf Renaultu: Odchod z Ruska bude pre nás mimoriadne zložitý!Opatrenie, ktoré má byť dočasné pre zachovanie výroby, sa nedotkne modelov postavených na platforme B0 aliancie Renault-Nissan, ktorá má v AvtoVaze väčšinový podiel, teda modelov Xray, Largus, Logan a Sandero. A nedotkne sa ani Lady Vesta, ktorá je vyvinutá na ruskej platforme. To však neznamená, že ostanú vo výrobe. Práve naopak, ide o autá najviac závislé od dodávok spoza hraníc. Tie sa na linkách s najväčšou pravdepodobnosťou vôbec neudržia. Rusom teda neostane nič iné, ako ochudobniť ich staré modely Lada Granta, Lada Niva Legend a Lada Niva Travel.
Čítajte viac AvtoVaz: Rusi už pracujú na Ladách bez zahraničných súčiastokPodľa informácií z portálu Ladaonline prídu tieto autá o viacero elektronických komponentov. Spomína sa ABS, lambda sondy či systém privolania prvej pomoci. Nové verzie budú teda menej bezpečné a tiež menej ekologické, keďže bez riadených katalyzátorov padnú na emisnú normu Euro 2, ktorá platila v Európe v rokoch 1996 až 2000. Zjednodušiť sa má aj riadiaca jednotka motora. Rusko však bude musieť z tohto dôvodu zmeniť aj legislatívu, pretože takéto autá by nespĺňali súčasné predpisy na emisie a bezpečnosť, hoci sú nižšie ako v západnej Európe.
Čítajte viac Na čom budú jazdiť Rusi ak neskončia sankcie? Vrátia sa do ‘socíku‘Ten istý web uvádza, že zmeny predpisov už prebiehajú na úrovni ministerstva priemyslu a obchodu. Nové „sankčné“ Lady by sa mali dostať k zákazníkom v máji. Upravené vozidlá už vraj AvtoVaz posiela do testovacieho strediska národného automobilového inštitútu NAMI v Dmitrove na certifikáciu. Ani to však nemusí najväčší ruský automobilový podnik, ktorý má neuveriteľných 40 800 zamestnancov, udržať v chode. Západné sankcie a prepad rubľa totiž berie vietor z plachiet predaju nových áut. Ak bude AvtoVaz aj bežať, bude produkovať obrovské straty. Preto jeho nádeje riešiť situáciu „oholenými“ verziami, považujeme za naivné.