Pneumatík bude menej a budú drahšie. Chýbajú sadze z Ruska!

Na automobilový sektor číha ďalšie nebezpečenstvo. Vojna na Ukrajine spôsobuje totiž vážne problémy aj výrobcom pneumatík. A bez nich sa k vám autá nedostanú.

01.04.2022 14:00
debata (37)
Sadze sú možno „primitívnym“ produktom, no na... Foto: Needpix
pneumatiky Sadze sú možno „primitívnym“ produktom, no na tie, ktoré sa používajú v pneumatikárskom priemysle, sa vzťahujú vysoké kvalitatívne nároky. Nahradiť ich preto nie je ľahké.

Už vlani zápasili pneumatikárske giganty s nedostatkom niektorých surovín. Chýbal kaučuk, kľúčový komponent na výrobu gumy. Nedostatok bol spôsobený problémami a chorobami, ktoré zdecimovali kaučukové plantáže vo Vietname a v Thajsku, teda v krajinách, ktoré sú jeho významnými producentmi. Ale tiež presmerovaním kaučuku na výrobu ochranných pomôcok v súvislosti s pandémiou. Výrobcovia pneumatík očakávali, že situácia sa zlepší na prelome rokov, no teraz musia zápasiť s ďalším veľkým problémom. Do hry totiž vstúpila vojna na Ukrajine a západné sankcie voči Rusku. Rusko je pritom veľkým dodávateľom sadzí, ďalšieho neodmysliteľného komponentu zloženia pneumatík. Používajú sa ako plnivo. Vlastne vďaka sadziam sú pneumatiky čierne.

Michelin Uptis - 2022 Čítajte viac Michelin Uptis: Bezvzduchová pneumatika sa blíži. Dostane ju nový Bolt

Na túto hrozbu už upozornila Nemecká asociácia gumárenského priemyslu VDK. „Sadze sú nenahraditeľným materiálom pre našu výrobu a zatiaľ viac ako tretina dodávok pochádza z Ruska,“ povedal generálny riaditeľ WDK Boris Engelhardt. „Ruské dodávky zlyhávajú a európske kapacity nestačia na uspokojenie dopytu.“ Nákup sadzí a iných surovín mimo Európy tiež zlyháva, napríklad pre nedostatok prepravných kapacít. Gumárenské firmy už podľa asociácie nedokážu preniesť rýchlo rastúce výrobné náklady na zákazníkov. V Taliansku a vo Francúzsku už prvé spoločnosti v sektore zastavili výrobu. Aj v Nemecku je to len otázka času. Týka sa to, samozrejme, aj výrobcov pneumatík. Jednoducho, na automobilový priemysel sa valí jedna pohroma za druhou. Čo to znamená?

ADAC - test letných pneumatík 2022 Čítajte viac ADAC: Toto je prvý veľký test letných ‘gúm‘. Najslabšia je zo Slovenska!

Pneumatík môže byť čoskoro nedostatok a budú drahšie. Môže to tiež úplne ochromiť výrobu áut, ktorá i tak trpela nedostatkom polovodičov a najnovšie káblových zväzkov z Ukrajiny. Nahradiť sadze alternatívnym riešením nie je pritom jednoduché. Na výrobu pneumatík sa totiž používajú sadze z primárnych zdrojov, pretože použitie recyklovaných sadzí neprinieslo očakávané výsledky. Táto surovina je možno „primitívna“, ale musí spĺňať prísne kritériá. "Vždy sme hovorili o turbulenciách, teraz však zažívame skutočné tornádo. Na čo sa človek pozrie, toho je málo a zdražuje sa, a nie je isté, či všetko dokážeme zvládnuť úsporami, cenotvorbou a zároveň osloviť zákazníkov čakajúcich na naše autá aj celý rok,“ komentuje situáciu napríklad česká Škoda, vo svojom podnikovom magazíne Škodovácky odborář.

Škoda - požiar v Mladej Boleslavi Čítajte viac Nedokončené Škody sa opäť začnú hromadiť. Horelo u dodávateľa

© Autorské práva vyhradené

37 debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #vojna na Ukrajine #sadze
Články podľa značiek