Už vlani zápasili pneumatikárske giganty s nedostatkom niektorých surovín. Chýbal kaučuk, kľúčový komponent na výrobu gumy. Nedostatok bol spôsobený problémami a chorobami, ktoré zdecimovali kaučukové plantáže vo Vietname a v Thajsku, teda v krajinách, ktoré sú jeho významnými producentmi. Ale tiež presmerovaním kaučuku na výrobu ochranných pomôcok v súvislosti s pandémiou. Výrobcovia pneumatík očakávali, že situácia sa zlepší na prelome rokov, no teraz musia zápasiť s ďalším veľkým problémom. Do hry totiž vstúpila vojna na Ukrajine a západné sankcie voči Rusku. Rusko je pritom veľkým dodávateľom sadzí, ďalšieho neodmysliteľného komponentu zloženia pneumatík. Používajú sa ako plnivo. Vlastne vďaka sadziam sú pneumatiky čierne.
Čítajte viac Michelin Uptis: Bezvzduchová pneumatika sa blíži. Dostane ju nový BoltNa túto hrozbu už upozornila Nemecká asociácia gumárenského priemyslu VDK. „Sadze sú nenahraditeľným materiálom pre našu výrobu a zatiaľ viac ako tretina dodávok pochádza z Ruska,“ povedal generálny riaditeľ WDK Boris Engelhardt. „Ruské dodávky zlyhávajú a európske kapacity nestačia na uspokojenie dopytu.“ Nákup sadzí a iných surovín mimo Európy tiež zlyháva, napríklad pre nedostatok prepravných kapacít. Gumárenské firmy už podľa asociácie nedokážu preniesť rýchlo rastúce výrobné náklady na zákazníkov. V Taliansku a vo Francúzsku už prvé spoločnosti v sektore zastavili výrobu. Aj v Nemecku je to len otázka času. Týka sa to, samozrejme, aj výrobcov pneumatík. Jednoducho, na automobilový priemysel sa valí jedna pohroma za druhou. Čo to znamená?
Čítajte viac ADAC: Toto je prvý veľký test letných ‘gúm‘. Najslabšia je zo Slovenska!Pneumatík môže byť čoskoro nedostatok a budú drahšie. Môže to tiež úplne ochromiť výrobu áut, ktorá i tak trpela nedostatkom polovodičov a najnovšie káblových zväzkov z Ukrajiny. Nahradiť sadze alternatívnym riešením nie je pritom jednoduché. Na výrobu pneumatík sa totiž používajú sadze z primárnych zdrojov, pretože použitie recyklovaných sadzí neprinieslo očakávané výsledky. Táto surovina je možno „primitívna“, ale musí spĺňať prísne kritériá. "Vždy sme hovorili o turbulenciách, teraz však zažívame skutočné tornádo. Na čo sa človek pozrie, toho je málo a zdražuje sa, a nie je isté, či všetko dokážeme zvládnuť úsporami, cenotvorbou a zároveň osloviť zákazníkov čakajúcich na naše autá aj celý rok,“ komentuje situáciu napríklad česká Škoda, vo svojom podnikovom magazíne Škodovácky odborář.
Čítajte viac Nedokončené Škody sa opäť začnú hromadiť. Horelo u dodávateľa