
Už vlani zápasili pneumatikárske giganty s nedostatkom niektorých surovín. Chýbal kaučuk, kľúčový komponent na výrobu gumy. Nedostatok bol spôsobený problémami a chorobami, ktoré zdecimovali kaučukové plantáže vo Vietname a v Thajsku, teda v krajinách, ktoré sú jeho významnými producentmi. Ale tiež presmerovaním kaučuku na výrobu ochranných pomôcok v súvislosti s pandémiou. Výrobcovia pneumatík očakávali, že situácia sa zlepší na prelome rokov, no teraz musia zápasiť s ďalším veľkým problémom. Do hry totiž vstúpila vojna na Ukrajine a západné sankcie voči Rusku. Rusko je pritom veľkým dodávateľom sadzí, ďalšieho neodmysliteľného komponentu zloženia pneumatík. Používajú sa ako plnivo. Vlastne vďaka sadziam sú pneumatiky čierne.

Na túto hrozbu už upozornila Nemecká asociácia gumárenského priemyslu VDK. „Sadze sú nenahraditeľným materiálom pre našu výrobu a zatiaľ viac ako tretina dodávok pochádza z Ruska,“ povedal generálny riaditeľ WDK Boris Engelhardt. „Ruské dodávky zlyhávajú a európske kapacity nestačia na uspokojenie dopytu.“ Nákup sadzí a iných surovín mimo Európy tiež zlyháva, napríklad pre nedostatok prepravných kapacít. Gumárenské firmy už podľa asociácie nedokážu preniesť rýchlo rastúce výrobné náklady na zákazníkov. V Taliansku a vo Francúzsku už prvé spoločnosti v sektore zastavili výrobu. Aj v Nemecku je to len otázka času. Týka sa to, samozrejme, aj výrobcov pneumatík. Jednoducho, na automobilový priemysel sa valí jedna pohroma za druhou. Čo to znamená?

Pneumatík môže byť čoskoro nedostatok a budú drahšie. Môže to tiež úplne ochromiť výrobu áut, ktorá i tak trpela nedostatkom polovodičov a najnovšie káblových zväzkov z Ukrajiny. Nahradiť sadze alternatívnym riešením nie je pritom jednoduché. Na výrobu pneumatík sa totiž používajú sadze z primárnych zdrojov, pretože použitie recyklovaných sadzí neprinieslo očakávané výsledky. Táto surovina je možno „primitívna“, ale musí spĺňať prísne kritériá. "Vždy sme hovorili o turbulenciách, teraz však zažívame skutočné tornádo. Na čo sa človek pozrie, toho je málo a zdražuje sa, a nie je isté, či všetko dokážeme zvládnuť úsporami, cenotvorbou a zároveň osloviť zákazníkov čakajúcich na naše autá aj celý rok,“ komentuje situáciu napríklad česká Škoda, vo svojom podnikovom magazíne Škodovácky odborář.
