Politici zväčša ignorujú problémy, ktoré súvisia s úplným prechodom od spaľovacích motorov k elektrickému pohonu. Sú proste za a iný smer nevidia. A niektoré automobilky im v tom vychádzajú v ústrety, hoci nástrah je množstvo. Málokedy sa stáva, aby si šéfovia automobiliek trúfli kritizovať uhlíkové ciele Európskej únie. Teraz sa to ale stalo. Varovné slová prichádzajú od Martina Dauma, ktorý je šéfom Daimleru, teda výrobcu nákladných áut a autobusov Mercedes-Benz. Aby sme boli presní, ide o vôbec najväčšieho výrobcu nákladiakov na svete. Vlani ich predal 455 000, z toho ale len 712 čisto elektrických. Čím to asi bude, ak je táto technológia podľa politikov jedinou možno cesto?
Čítajte viac Je Holandsko bašta elektromobilov? Podľa prieskumu ich chce minimum ľudíStojí za tým cena a limity samotnej technológie, ktorá zatiaľ nemôže v mnohých smeroch konkurovať klasickým úžitkovým vozidlám so spaľovacími motormi. Politici sa síce spoliehajú na to, že ak výrobcov dotlačia k masívnej elektrifikácii, dosiahnu úspory z rozsahu, ktoré stlačia cenu elektrických áut na cenu klasických áut. To presne sa však podľa Dauma nestane. Pre Financial Times doslova povedal: "Elektromobily budú vždy drahšie.“ A aj to vysvetlil. „Ak zoberieme celý spaľovací motor, prevodovku, nápravy, palivový systém s nádržami aj systémom chladenia, dostaneme sa pri kamiónoch na cenu maximálne 25 000 eur. Lenže pri elektromobile stojí len jedna kilowatthodina kapacity batérie 120 eur a do roku 2024 neklesne pod 90 eur. Tak si to spočítajte, ak kamión potrebuje 400 kWh akumulátor.“
Čítajte viac V Británii strieda ‘úzkosť z dojazdu‘ nová ‘úzkosť z nabíjania‘Radi si to spočítame. Ak by sme vychádzali z priemeru asi 100 eur za kilowatthodinu, čo je optimistické číslo, bude batéria potrebná na pohon veľkého nákladného auta stáť 40 000 eur. A v týchto nákladoch ešte nie sú započítané ďalšie komponenty, ako elektromotory, nápravy či výkonová elektronika. Elektrický pohon je teda minimálne dvakrát tak drahý ako najefektívnejšia naftová technológia. Predstavy o zlacnení batérií sa pritom rozplývajú pri pohľade na rastúce ceny surovín. Najmä niklu, kobaltu a lítia. Pritom nič nenaznačuje, že by v oblasti batérií malo dôjsť v najbližšom čase k technologickej revolúcii, ktorá by zvýšila hustotu uskladnenia elektrickej energie a znížila cenu.
Čítajte viac Sen o lacných elektromobiloch sa rozplýva. Batérie dražejúBatérie s tuhým elektrolytom, ktoré majú vystriedať tie lítium-ionové, budú opäť len a len drahšie. Budú sa síce rýchlejšie nabíjať, budú ľahšie a uskladnia viac energie, ale cena rozhodne nebude tým, čo by pomohlo explózii elektromobility. Skôr naopak. Napríklad Toyota ich plánuje nasadiť asi v roku 2025, ale najprv len v hybridoch, a nie v elektromobiloch, pretože tie by sa stali cenovo nedostupné. Dauman preto upozorňuje, že elektrické autá sa môžu stať konkurencieschopné jedine v prípade vládnych zásahov, teda vďaka masívnym dotáciám na ich nákup, a zdražovaniu klasických áut formou uhlíkovej dane. Pretože náklady na výrobu elektromobilov ostanú vždy vyššie.