Vo svetle vnútropolitických sporov na Slovensku, týkajúcich sa dodatočného zdanenia extra ziskových firiem a možného zastropovania cien benzínu, ktoré avizoval minister financií Igor Matovič, trochu zanikol iný vážny problém, týkajúci sa celej Európskej únie.
Je ním ďalšie kolo protiruských sankcií, v rámci ktorých by mohlo patriť k jedným z najsilnejších opatrení zavedenie embarga na dovoz ruskej ropy a nafty. Je to mimoriadne vážna a zároveň citlivá otázka. Do Európy sa totiž v súčasnosti dováža ročne približne 50 miliónov ton nafty, z toho takmer polovica práve z Ruska. Či bude skutočne aj dovoz nafty súčasťou embarga Európskej únie, zatiaľ nie je isté. Viaceré štáty lobujú za udelenie výnimiek, nafta k nim vo väčšine prípadov patrí.
Problematická nafta
Nafta je v súčasnosti naozaj problémom a odráža sa no aj na jej cene. Aj keď medziročne výrazne rástli ceny všetkých palív, najviac práve pri nafte. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že aktuálne je benzín 95 drahší zhruba o 31 percent ako vlani, benzín s oktánovým číslom 98 o 27 percent, no najvýraznejší medziročný rast zaznamenáva práve nafta, ktorá je až o 53 percent drahšia ako vlani.
V prípade zavedenia „tvrdého“ embarga na dovoz ruskej ropy a nafty by to výrazne zasiahlo nielen slovenskú rafinériu Slovnaft. Prinieslo by totiž zníženie výkonu viacerých európskych rafinérií a v podstate skokovo by sa znížilo množstvo nafty, dodávanej na európsky trh. A v prípade hroziaceho nedostatku akéhokoľvek produktu sa ním ľudia začínajú predzásobovať, čo problém ešte viac prehĺbi.
Čítajte viac Matovič sľubuje pomoc s cenami benzínu, Sulík sa na to vykašľal. Avizuje dohodu so SlovnaftomPresne takáto reakcia nastala napríklad koncom uplynulého roku, keď sa objavili správy, že na trhu môže kvôli rastúcim cenám energií a zemného plynu začať chýbať AdBlue, ktoré je vyrábané hlavne ako sekundárny produkt pri energeticky náročnej výrobe poľnohospodárskych hnojív. Informácia, že ho bude na trhu nedostatok sa napokon ukázala ako prinajmenšom prehnaná.
Aj tak spočiatku vyvolala značnú paniku, ľudia aj spoločnosti sa začali predzásobovať a dočasne, rádovo niekoľko dní, syntetická močovina skutočne chýbala. Aký je to silný efekt ukazuje fakt, že po zverejnení informácií o možných výpadkov aditív AdBlue pre naftové motory, vyskočil podľa Jana Mayera, riaditeľa nákupného radcu Heureka.sk, na slovenskej Heureke ich predaj počas jedného týždňa o viac ako 2 000 percent.
Čítajte viac Budeme jazdiť na kuchynský olej? Môže byť lacnejší ako nafta!Podobný efekt môže nastať aj v prípade nafty a ak budú chcieť niektoré štáty, vrátane Slovenska, zabrániť jej panickému vykupovaniu, budú musieť zaviesť dočasný prídelový systém, aby sa celý mechanizmus zásobovania palivami nezrútil. Je to jeden z možných scenárov, s ktorými treba rátať, aj keď zatiaľ určite nepatrí k tým najpravdepodobnejším. Myslí si to aj generálny riaditeľ Slovnaftu Oszkár Világi, ktorý povedal, že embargo zvýši dopyt po nafte a môže priniesť aj jej nedostatok na európskom trhu.
Nie je ropa ako ropa
Slovenská rafinéria Slovnaft je tiež nastavená na spracovanie ťažkej ruskej ropy a okrem Slovenska zásobuje motorovými palivami čiastočne aj Rakúsko, Česko a Poľsko. Prirodzene, jej prispôsobenie na spracovanie ropy od iných dodávateľov nie je to technicky neriešiteľný problém, len si vyžiada určitý čas a investície.
Čítajte viac Lítiová nočná mora: Plány EÚ na rozšírenie elektromobilov môžu skončiť ekologickou katastrofouRafinéria by musela upraviť niektoré technológie a postaviť nové nádrže na zmiešavanie viacerých druhov ropy. Problémom by bolo aj zabezpečenie plynulých dodávok ropy cez ropovod Adria, pretože ten v súčasnosti nemá na jednom úseku v Chorvátsku dodatočnú kapacitu na zásobovanie dvoch veľkých rafinérii – okrem slovenskej ním totiž prúdi ropa aj do maďarskej.
Všetky tieto technické problémy sú riešiteľné, no nie v horizonte dní a ani týždňov. Podľa šéfa Slovnaftu je na to treba približne tri roky a investície rádovo v stovkách miliónov eur. A perspektívne bude ďalším neželaným efektom zmeny druhu spracovanej ropy nižší podiel nafty na celkovej produkcii. Zatiaľ čo z ruskej ropy dokáže napríklad bratislavská rafinéria vyťažiť až 51 % nafty, u ľahkej ropy WTI je podiel tejto zložky iba 44 %. Keďže na trhu nie je dostatok ropy podobnej ruskej, bude musieť rafinéria spracovávať aj ľahšiu ropu a výťažnosť nafty klesne.
Čítajte viac Pozor na tankovanie v zahraničí! Za veľa paliva v bandaskách hrozí mastná pokuta!Je to síce len 7-percentný pokles, čo nevyzerá veľa, no treba vziať do úvahy aj fakt, že Európa už v súčasnosti nie je v produkcii nafty sebestačná. Keď sa pomer vyrobenej nafty a benzínu zmení, môže chýbať na trhu ďalších 15 miliónov ton nafty ročne – aspoň tak to odhadol Világy. To by mohlo v konečnom dôsledku priniesť buď extrémne zvýšenie jej ceny, alebo jej nedostatok, riešiteľný len prídelovým systémom. V krátkodobom horizonte sa zrejme žiadne iné „menej bolestivé“ riešenie nájsť nepodarí.
To nie je argumentom v prospech oslabenia protiruských sankcií, ale skôr apelom na to, že pri nich treba postupovať chirurgicky presne a zvažovať synergické stredo- a dlhodobé efekty jednotlivých opatrení. Len ak bude hospodárstvo EÚ silné, dokáže efektívne celá EÚ pôsobiť ako protiváha Rusku a oslabiť jeho ekonomický a aj politický vplyv. Ak sa začne zmietať v ekonomických problémoch, čo oslabí jej vnútornú jednotu, bude to len voda na mlyn Putinovi, ktorý presne na takúto situáciu čaká a snaží sa ju aj vyvolať.