Vhrňme si rukávy! Takto nejako znelo jedno z hesiel socializmu, keď režim ľudí nabádal na prekračovanie pracovných noriem. Teraz si musia rukávy vyhrnúť Rusi, aby vôbec uživili svoje rodiny. V dôsledku západných sankcií uvalených na Rusko za jeho inváziu na Ukrajine totiž prichádzajú o zamestnanie a obživu. Evidentné je to aj v automobilovom priemysle, ktorý doslova kolabuje. Svoje aktivity v Rusku zmrazili západné automobilky Renault, koncern VW, BMW či Mercedes-Benz. No problémy majú aj iné závody vyrábajúce autá západných značiek. Napríklad ruský Avtotor. Tento podnik v Kaliningrade produkoval ešte do vypuknutia konfliktu na Ukrajine denne 900 áut značiek, Kia, Hyundai a BMW. Lenže to je minulosť.
Čítajte viac ‘Nová‘ Lada Granta vracia Rusko do praveku! Štrajkovala už v rukách PutinaVýroba BMW sa tu zastavila už v marci a od 1. do 22. mája stál celý podnik po tom, čo na tento termín preložili letnú celozávodnú dovolenku. Ani výroba kórejských áut Kia a Hyundai nie je totiž bez problémov. A to aj napriek tomu, že Južná Kórea neuvalila na Rusko sankcie. No Kórejčania nechcú provokovať USA, takže do Ruska nedovážajú elektronické komponenty, ktoré majú pôvod za Atlantikom. To znamená, že Avtotor síce produkuje, ale nekompletné vozidlá. Alexander Scherbakov, zakladateľ Auvtotoru, povedal, že momentálne skladuje podnik približne 10 000 nedokončených áut. Zatiaľ závod nikoho neprepustil, no práce nie je dosť, takže všetkým zamestnancom bola mzda skrátená o 33 percent.
Čítajte viac Ruský trh po 4 mesiacoch: Extrémny prepad, predávajú sa len lady a ‘kórejci‘Do vypuknutia vojny zarábali zamestnanci priemerne 50 000 rubľov, čo je 426 eur, a na Rusko naozaj dobrý príjem. Ako dlho bude však možné tento stav udržať, nie je jasné. Podľa gubernátora Kaliningradského okresu Anton Alikhanova sa firma snaží nájsť partnerov, ktorí budú schopní autá v Rusku vyrábať. To však môže trvať mesiace. Zatiaľ sa Avtotor vytasil s núdzovým riešením, ako by mohli zamestnanci prežiť prechodné obdobie so zníženými platmi. Ruský kanál Russian Automotive sa dostal k internému dokumentu, kde Avtotor ponúka zamestnancom brigády v poľnohospodárstve. V júni môžu ísť na zber jahôd, v júli na zber čučoriedok a v auguste až októbri na nich čakajú jablkové sady.
Čítajte viac Už vieme, aké budú nové Moskviče! Vo fabrike Renaultu ich vyrobia ČíňaniaPodľa tohto dokumentu by si mohli nevyužití pracovníci zarobiť takýmto spôsobom 1 500 až 2 500 rubľov denne. Z toho istého dokumentu tiež vyplýva, že v ponuke sú aj iné brigády, Napríklad na stavbe obytného komplexu, ktorý Avtotor buduje pre svojich stredných a vyšších manažérov. Načas to môže pomôcť, ale plánovaná prosperita do budúcnosti sa rozplýva. Ak sa Avtotoru nepodarí spustiť výrobu iných áut, napríklad čínskych, bude musieť prepúšťať. A ani obnovenie produkcie nemusí ešte znamenať víťazstvo. Otázkou je, či budú Rusi tieto autá chcieť, a najmä, či si ich vôbec budú môcť dovoliť. Takto Putin svojou agresiou ničí nielen Ukrajinu ale aj ruskú ekonomiku a životnú úroveň vlastných obyvateľov.