Hyundai má v USA mega problém. Jeho autá kradnú aj 'deti'

Stačí vám obyčajný USB kábel a zmocniť sa môžete státisícov Hyundaiov predaných v USA od roku 2011 do roku 2021. Väčší škandál však vyvoláva prístup automobilky k svojim zákazníkom. Chybu chce totiž napraviť na ich trovy.

13.10.2022 16:00
debata (1)
Ako naštartovať a ukradnúť Hyundai v USA?... Foto: Youtube
Hyundai - štartovanie USB káblom Ako naštartovať a ukradnúť Hyundai v USA? Namiesto kľúča použite USB kábel za pár centov.

Začalo sa to približne pred rokom, keď sa na sociálnych sieťach, najmä na YouTube a TikTok začali šíriť videá zobrazujúce, ako primitívne môžete ukradnúť staršie americké modely Hyundaiu. Stačí na to obyčajný USB kábel. Samozrejme, najprv sa musíte dostať do auta, napríklad rozbitím okna. Potom je už však takmer vaše. Stačí dať dole kryt spínacej skrinky a USB konektor vložiť do štrbiny. Následne ním otočíte rovnako ako s bežným kľúčom a motor naskočí. Je to také prozaické, že z kradnutia Hyundaiov si za Atlantikom začali robiť tínedžeri súťaže a svoje zábery zdieľať na sociálnych sieťach.

ADAC - test bezkľúčových systémov Čítajte viac Holanďanom došla trpezlivosť. Nepoisťujú autá s bezkľúčovým prístupom!

Vo viacerých amerických štátoch prudko vzrástli odcudzenia áut tejto značky. Zvlášť kritické to bolo v Milwaukee, kde polícia zaregistrovala 2 640-percentný nárast. Dotknuté sú najmä modely Accent, Elantra, Elantra GT, Sonata, Veloster, Venue, Kona, Tucson, Santa Fe, Santa Fe Sport, Santa Fe XL a Palisade. A z Kie napríklad Soula mnoho iných. Celý problém tkvie v tom, že v USA, na rozdiel od Európy, nemajú výrobcovia povinnosť inštalovať do áut imobilizéry, teda jednoduché elektronické zariadenie, ktoré odpája elektrické okruhy vozidla, pokiaľ neidentifikuje správny kľúč. Kým konkurencia nimi od roku 2015 vybavila svoje autá v 96 % produkcie, Hyundai a vlastne aj sesterská Kia, namontovali toto zariadenie iba do 26 % áut.

Krádež auta - Toronto Čítajte viac Takto sa kradnú autá za 15 sekúnd! Len aby ste nezabudli

Hyundai aj Kia teda na ochrane šetrili a teraz sa im to vracia ako bumerang. A to nielen v podobe pošramotenej povesti. Ľahostajní totiž neostali ani poškodení americkí zákazníci. V 14 štátoch už bolo na Hyundai a Kiu podaných 15 hromadných žalôb. Možno aj preto, že Hyundai sa rozhodol nechať v tom majiteľov áut samých na seba. Informoval, že od 1. októbra je k dispozícii špeciálna súprava Campustar, účinná proti tomuto typu krádeže. Lenže zaplatiť ju majú zákazníci. Samotná súprava stojí 170 dolárov a jej inštalácia do vozidla zaberie asi 2,5 hodiny, za čo vlastníci dotknutých Hyundaiov a Kií zaplatia ďalšie peniaze. Takže celková investícia sa odhaduje na 500 dolárov.

ADAC - test bezkľúčových systémov Čítajte viac Trapas: Týchto 354 áut ukradnete primitívnym zariadením za 100 €

Ak sa staré Hynadaie predávajú v USA za 4 000 dolárov, je to priveľa. Hyundai tiež pripravuje softvérovú aktualizáciu, ktorá by mala byť dostupná od začiatku budúceho roka. Kia sa rozhodla, že bude riešiť problém inak. Posiela majiteľom dotknutých áut bezplatne uzamykacie zariadenie na volant – ako formu prevencie. A to aj v spolupráci s orgánmi činnými v trestnom konaní. Najlepšie chránení sú však tí zákazníci, ktorí sa rozhodli pre kúpu modelov vybavených bezkľúčovým štartovaním, teda so štartovacím tlačidlom. Tieto sú voči krádežiam pomocou USB kábla imúnne. Ako však vieme, autá s bezkľúčovým prístupom a so štartovaním je zase možné prekonať predlžovačom signálu kľúča.

abcnewsgo Čítajte viac Neuveriteľné. Automobilky stále ignorujú riziká bezkľúčového vstupu

Myslíme si, že Hyundai sa za Atlantikom hrá s ohňom. O probléme musel vedieť už dlho, pretože podobne odcudzené môžu byť dokonca aj modely vyrobené nielen v spomínaných rokoch, ale dokonca už od roku 2011, teda pred viac než dekádou. Napriek tomu nepodnikol nápravu a nechá sa zatiahnuť až k súdnym sporom. To, že zákazníci vyhrajú, však tiež nie je isté. Napriek tomu, že ochrana spotrebiteľov v USA je na oveľa vyššej úrovni ako v Európe. Pravdou totiž je, že Hyundai ani Kia neurobili nič nelegálne. Americké zákony prítomnosť imobilizéru naozaj nevyžadovali. Ak však kórejská firma prehrá, bude to drahé. Počet postihnutých áut môže ísť do miliónov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Hyundai #USA #USB #krádeže áut
Články podľa značiek