Mercedes-Benz W116: Prvá trieda S má 50. Omráčila výkonom aj cenou

V roku 1972 predstavil Mercedes-Benz vlajkovú loď W116. Bola prvou limuzínou zo Stuttgartu s oficiálnym označením S. Predstavovala zlom v dizajne aj bezpečnosti. A čerešničkou na torte sa stala verzia 450 SEL 6.9 s monštruóznym 8-valcom. Porážala dokonca čistokrvné športové autá.

12.11.2022 07:00
debata (2)
Prvú luxusnú limuzínu s oficiálnym označením S...
Mercedesem-Benz třídy S W16 - 1972 Prvú luxusnú limuzínu s oficiálnym označením S predstavil Mercedes-Benz v roku 1972. Nastavila novú úroveň bezpečnosti aj nové dizajnové smerovanie značky. Napríklad vďaka horizontálnym svetlám a užšej maske.

Premiéra každej generácie triedy S je doslova automobilovou udalosťou. Debutuje totiž vždy s ambíciou najlepšieho auta na svete. Táto povesť ju sprevádza dodnes. A to od roku 1972, kedy Stuttgart predstavil na autosalóne v Paríži limuzínu s kódovým označením W116. Bola totiž úplne prvou s oficiálnym názvom S- Class. To napriek tomu, že písmeno S používal Mercedes-Benz oveľa dlhšie. Prvýkrát sa objavilo v roku 1949, teda po druhej svetovej vojne, v súvislosti s modelom 170 S. Pod touto skratkou sa ukrývali slová Super a lebo Špeciál, ktoré mali zvýrazniť vrcholovú pozíciu týchto modelov. Dnes teda trieda S oslavuje 50 rokov.

Nový štýl dizajnu

Vývoj začal už v roku 1966. Išlo o prvú limuzínu s novým korporátnym dizajnom. Tvary tohto luxusného korábu navrhol Friedrich Geiger. Bola to vlastne jeho posledná práca v službách stuttgartskej automobilky. Pracoval pre ňu od roku 1933. Finálny vzhľad schválili v roku 1969, teda tri roky pred predstavením. Trieda S, jemne inšpirovaná roadsterom SL R107 priniesla niektoré nové prvky. Po prvýkrát sa v nej predstavili napríklad horizontálne predné svetlá a nízka maska chladiča. Ostatný vzduch sa privádzal k motoru cez otvory v nárazníku. Zadné svetlá zas dostali vrúbkovaný povrch, ktorý mal zabrániť ich znečisťovaniu.

Svoju predchodkyňu porazila novinka dĺžkou,...
Mercedesem-Benz třídy S W16 - 1972 Svoju predchodkyňu porazila novinka dĺžkou, šírkou aj rázvorom náprav. To veľmi pomohlo majestátnemu vzhľadu. Typickým prvkom vzadu sa stali vrúbkované svetlá, ktoré mali zabrániť hromadeniu nečistôt.
Mercedes-Benz 190 1982 Čítajte viac Mercedes-Benz 190: Revolučný 'Baby-Benz' má 40. Najprv ho nechceli

Aristokratickým proporciám pomohla zmena rozmerov. V porovnaní s predchádzajúcim Mercedesom-Benz W108/109 narástla nová trieda S do dĺžky o 60 mm, bola o 55 mm širšia, ale zároveň o 15 mm nižšia. Rázvor náprav sa natiahol dokonca až o 115 mm na konečných 2 865 mm. To bolo požehnaním nielen pre majestátny vzhľad ale aj pre komfort posádky. Charakteristickým prvkom „eska“ sa stali zdvojené nárazníky. Dizajn však ukrýval aj množstvo pokrokových funkcií. Tak napríklad predné stĺpiky boli konštruované tak, aby odvádzali vodu z čelného okna mimo tých bočných, čo v daždi výrazne zlepšovalo výhľad. Podobné to bolo vzadu, kde sa dažďová voda zo strechy odvádzala kanálmi okolo stĺpikov .

Interiér kládol tiež dôraz na bezpečnosť....
Mercedesem-Benz třídy S W16 - 1972 Interiér kládol tiež dôraz na bezpečnosť. Palubná doska aj volant boli obložené pružnými materiálmi, väčšina spínačov bola zapustená a stĺpik riadenia mal deformačný člen, takže pri kolízii neohrozoval vodiča.

Bezpečný v každom detaile

Bezpečnosť bola vôbec silnou stránkou W116. Každá verzia mala hneď od počiatku nezávislé zavesenie všetkých kolies a k tomu kotúčové brzdy vpredu aj vzadu. Konštruktéri výrazne zväčšili deformačnú zónu karosérie. Stĺpiky, strecha aj prahy boli navrhnuté tak, aby odolali náročným kolíziám. Mercedes-Benz tiež zosilnil pánty dverí a prepracoval bezpečnostné kolíky, ktoré zabraňovali ich otvoreniu v prípade havárie. Palivová nádrž putovala nad zadnú nápravu, kde bola lepšie chránená pred poškodením. Podobne to bolo v interiéri. Palubnú dosku pokryli konštruktéri penovou výplňou a väčšinu ovládacích prvkov zapustili. Volant sa mohol už v tom čase pochváliť deformovateľným stĺpikom riadenia, aby pri kolízii neprenikol viac do interiéru.

Mercedes-Benz W116 prešiel náročnými testami...
Mercedesem-Benz třídy S W16 - 1972 Mercedes-Benz W116 prešiel náročnými testami bezpečnosti. Bol tiež prvým autom planéty s protiblokovacím brzdovým asistentom ABS.
Mercedes-Benz Project SMNR - 2022 Čítajte viac Mercedes Project SMNR: Tento koncept mieri k hráčom League of Legends

Do deja však prehovorila aj elektronika. Práve v prevej triede S debutoval protiblokovací brzdový systém ABS, ktorý vyvinula automobilka v spolupráci s nemeckou spoločnosťou Bosch. Ten zabraňoval zablokovaniu kolies pri panickom brzdení, takže vozidlo bolo naďalej ovládateľné. Podvozok mal veľa spoločného s koncepčným superšportom Mercedes-Benz C 111, vybaveným Wankelovým motorom. Práve tam si Stuttgart otestoval predné zavesenie na dvojitých lichobežníkových ramenách. Vzadu dostala prednosť koncepcia s polotuhou nápravou, ktorá sa osvedčila aj pri modeloch SL/SLC radu 107. Pri akcelerácii zaistila nemennosť odklonu zadných kolies a zdvihu pružiny. Napriek predĺženému rázvoru sa navyše podarilo zmenšiť polomer zatáčania v porovnaní so starším Mercedesom-Benz W108/109.

Diesel aj šialený 8-valec

Kariéru odštartovalo W116 so 6-valcami DOHC s objemom 2,8 litra v karburátorovej verzii 280 S (118 kW) a so vstrekovaním 280 SE (136 kW). Raritou sa stáva preplňovaný trojlitrový naftový 5-valec pre 300 SD s výkonom 85 kW. Najmä preto, že dostupný bol len v USA a Kanade. Dokonca sa tam stal veľmi populárny. Mercedesu-Benz pomohol zároveň znížiť flotilové emisie. Tieto motory doplnili benzínové 8-valce s objemom 3,5 litra (147 kW) pre 350 SE a v roku 1973 aj 4,5 litra pre 450 SE (165 kW). Výkonnejší 8-valec zamieril aj pod kapotu o 100 mm predĺženej verzie 450 SEL. To ale stále nebol vrchol, pretože v roku 1975 debutovala verzia 450 SEL 6.9, ktorá pod prednou kapotou ukrývala vskutku monštruózny 8-valec s objemom 6,9 litra.

Vrcholom modelového radu sa v roku 1975 stala...
Mercedesem-Benz třídy S W16 - 1972 Vrcholom modelového radu sa v roku 1975 stala predĺžená verzia 450 SLE 6.9 s 8-valcom, ktorý ponúkal neskutočných 210 kW a krútiaci moment 550 Nm.
Mercedes S580 e (2022) Čítajte viac Test: Mercedes S580 e - superluxusný plug-in hybrid, ktorý fakt funguje!

Ten ponúkal výkon 210 kW pri 4 250 otáčkach za minútu a krútiaci moment 550 Nm pri 3 000 otáčkach, teda hodnoty, ktoré sú úctyhodné ešte aj dnes. Asi neprekvapí, že luxusná limuzína s ním zrýchľovala na stovku za 7,4 sekundy a maximálnou rýchlosťou 210 km/h sa stala jedným z najrýchlejších áut svojej doby. Dokonca rýchlejším ako mnohé superšporty. Súdobá motoristická tlač nešetrila chválou. Novinárom sa podarilo namerať na nemeckých diaľniciach s neobmedzenou rýchlosťou ešte lepšie hodnoty. Motor síce pochádzal z predchodcu s označením W100, ale mal vďaka väčšiemu vŕtaniu zväčšený zdvihový objem o 0,6 litra. Táto superlimuzína však omračovala aj cenou.

Už v tom čase riešil Mercedes-Benz vážne aj...
Mercedesem-Benz třídy S W16 - 1972 Už v tom čase riešil Mercedes-Benz vážne aj aerodynamiku.

Veď kým základná verzia 280 S stála v roku 1976 presne 28 849 mariek, za 450 SEL 6.9 si automobilka zo Stuttgartu pýtala neuveriteľných 116 699 mariek. Zákazníci ale spolu s ňou dostali aj 4-stupňovú automatickú prevodovku a hydro-pneumatické odpruženie s udržiavaním svetlej výšky. Prvá trieda S vydržala na linkách do roku 1980, ešte rok po premiére nástupcu – radu W126. Bol to veľký úspech. Za osem rokov zišlo z liniek závodu v Sindelfingene neskutočných 473 035 exemplárov. Najpopulárnejšie sa stali 6-valcové verzie, z ktorých vzniklo 280 473 kusov, nasledovali 8-valce s počtom 156 548 vyrobených áut a turbodiesel, ktorý má na konte 28 634 exemplárov. Samozrejme, dnes je najviac vyhľadávané vrcholové „esko“ 450 SEL 6.9, z ktorého vzniklo len 7 380 vozidiel.

Mercedesem-Benz třídy S W16 - 1972
Mercedesem-Benz třídy S W16 - 1972
+29Mercedesem-Benz třídy S W16 - 1972

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #Mercedes-Benz S #W116 #Mercedes-Benz W116
Články podľa značiek