Automobilky sa búria proti Euro 7. Chcú radšej investovať do ‘elektriny‘

Návrh európskej komisie na prísnejšiu emisnú normu Euro 7 sa má týkať viacerých oblastí a aj elektromobilov. Výrobcovia ju však kritizujú a poukazujú na jej zbytočnosť vzhľadom na plánovaný zákaz predaja áut so spaľovacími motormi.

14.11.2022 06:00
JATO Dynamics - emisie 2019 Foto:
Norma Euro 7 vstúpi do platnosti 1. júla 2025 a vzťahovať sa bude na osobné autá a dodávky. Pre nákladné autá a autobusy začne Euro 7 platiť od roku 2027.
debata (28)

Norma Euro 7 vstúpi do platnosti 1. júla 2025 a vzťahovať sa bude na osobné autá a dodávky. Oproti norme Euro 6 budú musieť automobilky dosiahnuť pri nových autách zníženie emisií oxidov dusíka o 35 % a pevných častíc o 13 %. Pre nákladné autá a autobusy začne Euro 7 platiť od roku 2027.

Eurokomisár Thierry Breton k návrhu uviedol, že vozidlá spĺňajúce novú emisnú normu zdražejú o 304 eur. Zástupcovia automobiliek ju však pokladajú zbytočnú, a to hneď z niekoľkých dôvodov. Šéf BMW a súčasný predseda asociácie automobilových výrobcov (ACEA) Oliver Zipse spochybňuje environmentálny prínos nových pravidiel, pričom zdôraznil, že autá zdražejú výrazne.

emisie naftových motorov Čítajte aj Poznáme novú emisnú normu Euro 7. Nebude 'zabijakom' spaľovacích motorov

Na ďalší aspekt poukázal riaditeľ európskeho zastúpenia elektrickej divízie značky Ford Martin Sander. Podľa neho ide o krok v rozpore s prechodom na elektromobilitu, keďže by sa už nemalo investovať do vývoja techniky, ktorá patrí do minulosti. Na druhej strane Euro 7 upravuje aj limity v oblastiach, ktoré sa týkajú elektrických áut.

Ide napríklad o emisie pevných častíc z bŕzd a pneumatík. Čo sa týka bŕzd, emisie by mali klesnúť o 27 %, no pri pneumatikách sa ešte čaká na stanovenie metodiky merania ich opotrebenia. Eurokomisár Breton k tomu dodal, že elektromobily síce nevypúšťajú emisie oxidu uhličitého, ale sú v priemere o 40 % ťažšie ako autá so spaľovacími motormi, a preto emitujú viac pevných častíc z bŕzd a pneumatík. Zároveň treba dodať, že v prospech elektrická áut hrá skutočnosť, že môžu využívať aj regeneratívne brzdenie.

elektromobil - nabíjanie Čítajte aj Elektromobily majú na svedomí viac CO2 ako diesle. Môže za to aj vojna

Sprísni sa aj metodika merania emisií z výfuku, keďže auto musí splniť limity počas desaťkilometrovej jazdy, a to vrátane studeného štartu, keď sú emisie najvyššie. Autá budú musieť emitovať maximálne povolené množstvo látok osem rokov alebo do prejdenia 160 000 kilometrov, pričom do veku desať rokov a nájazdu 200 000 kilometrov sa na ne bude vzťahovať limit vynásobený koeficientom 1,2.

Návrh európskej komisie počíta aj zavedením palubného monitoringu (OBM) namiesto doterajšej palubnej diagnostiky (OBD). Táto zmena by mala znemožniť popredajnú úpravu výkonu pohonných jednotiek tzv. čipovanie.

ADAC - Ecotest Čítajte aj O koľko zdraží autá emisná norma Euro 7? Málo to nebude

Európska mimovládna federácia Transport & Environment (T&E) naopak kritizuje novú emisnú normu Euro 7 ako slabú. Za hlavný dôvod považujú skutočnosť, že vzhľadom na súčasné rekordné zisky automobiliek by mohli do inovácií investovať oveľa viac a nie sa sťažovať na ekonomickú záťaž, ktorú norma prináša. A dodali, že zisk je pre výrobcov dôležitejší ako ľudské zdravie.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #emisná norma Euro 7 #Euro 7
Články podľa značiek