Dacia Duster: Kultové SUV sme vyskúšali v púšti. Mokrej a kamenistej

Z ľudového SUV sa stal fenomén. Ku koncu životného cyklu druhej generácie sme sa vybrali tam, kde Duster kedysi začínal.

03.03.2023 10:00
debata
Nové logo Dacie autu svedčí. V honbe za lepšou... Foto: Dacia
Dacia Duster - Maroko 2023 Nové logo Dacie autu svedčí. V honbe za lepšou aerodynamikou a nižšími emisiami sú za otvorom v nárazníku elektricky ovládané aktívne lamely a pred kolesami deflektory.

Je apríl roku 2010 a Dacia Duster v púšti neďaleko marockého Marakéša skupine novinárov prvýkrát predvádza svoje terénne schopnosti. Atmosférická jednašestka nemá sily na rozdávanie, ale krátky prvý prevodový stupeň a pohon 4×4 prevzatý od Nissanu fungujú perfektne. Vtedy ešte nik netuší, ako trh auto prijme.

content 2022 - New Dacia visual identity - Range Čítajte viac Dacia ‘valcovala‘. Sandero je najpredávanejším autom Európy, Duster zase deviaty

O dvanásť rokov neskôr sa ocitáme na rovnakom mieste. Flotila Dusterov – tentoraz už druhej generácie a s novým logom na maske chladiča – je opäť pripravená vyraziť sa do púšte. Auto ako také už dobre poznáme. Nedávna modernizácia priniesla iba ľahko upravenú masku chladiča, nové výduchy ventilácie na palubnej doske alebo možnosť elektrického sklápania vonkajších spätných zrkadiel.

Takto prvý Duster kedysi predvádzal, že v... Foto: Dacia
Dacia Duster - Maroko 2023 Takto prvý Duster kedysi predvádzal, že v teréne je doma. Recept na dostupné SUV, zložené z osvedčených dielov naprieč koncernom, zafungoval.

Ide hlavne o to, zajazdiť si s Dusterom tam, kde začínal. A symbolicky sa rozlúčiť s naftovým motorom, pretože nová generácia, avizovaná na budúci rok, ho už neponúkne.

Dusterov je už takmer dva a pol milióna

Aj tlačovka bola netradičná, lebo zástupcovia Dacie na nej hlavne spomínali. Doposiaľ sa predalo takmer dva a pol milióna Dusterov. Predajný úspech vraj bol prekvapením. Pôvodne čakali, že auto sa ujme najmä v horských oblastiach, medzi lesníkmi alebo firmami, ktoré svojich zamestnancov posielajú mimo spevnených ciest. Napokon sa Duster uchytil aj v rodinách. Predaje vraj medziročne klesli iba dvakrát. Raz keď zákazníci očakávali facelift prvej generácie a s ním avizované lepšie odhlučnenie kabíny, druhýkrát pre čipovú krízu.

Erde Tungaa je autor dizajnu oboch generácií... Foto: Dacia
Dacia Duster - Maroko 2023 Erde Tungaa je autor dizajnu oboch generácií Dustera. Odviedol skvelú prácu.

Dizajn Dacie Duster navrhol Erde Tungaa. Keď sa potom schyľovalo ku vzniku druhej generácie, šéfdizajnér Laurens van den Acker vyhlásil, že nakresliť ju musí opäť Tungaa. Jeho úlohou bolo rozvinúť existujúce tvary predchodcu. Mimochodom, Erde Tungaa je rodák z mongolského Ulanbátaru a študoval aj v Česku.

Dážď je v zime bežný

Dosť bolo rečí, vyrážame do púšte. Ani nie desať kilometrov za Marakéšom odbáčame na nespevnenú cestu. Obydlia sa po chvíli stratia a my sa ocitáme v šírej pustatine. Namiesto očakávaného piesku, sú všade na okolo skaly a mláky. Agafé je kamenistá púšť. Ide o pomyselnú vstupnú bránu do pohoria Atlas. Keďže táto časť Maroka má stredomorské podnebie, nie je ničím výnimočným ak púšť v zimných mesiacoch pokropí dážď.

Vynovená palubná doska má oválne, alebo ak... Foto: Dacia
Dacia Duster - Maroko 2023 Vynovená palubná doska má oválne, alebo ak chcete obdĺžnikové, výduchy ventilácie. Doteraz ich používal iba sesterský Renault Duster.
Dacia Duster Mat Edition (2023) Čítajte viac Dacia sa so súčasným Dusterom lúči exkluzívnou ‘limitkou‘. Vyrobí len 695 kusov

Auto nie je pre výlet do púšte nijak špeciálne upravené. Pruženie má sériové a pneumatiky tiež. Ide o celoročné plášte GoodYear Vector 4Seasons. Bližší pohľad však odlahí poctivú hliníkovú „lyžu“ pod motorom a prevodovkou. Štandardne tam Duster máva plast. V rámci originálneho príslušenstva si však môžete dokúpiť oceľový ochranný plech (stojí 106 eur) alebo väčší hliníkový, aký máme my (236 eur). K dispozícii je aj oceľová ochrana palivovej nádrže a zadného diferenciálu. Tieto doplnky na našom aute chýbali.

Krátka jednotka nazlostí aj poteší

Úprimne, asi dvakrát sme si spodkom škrtli o skalu, no inak žiadny problém. Aj pohon 4×4 mohol vo väčšine situácií zostať v základnom, teda automatickom režime. Rýchle úseky sa striedali s pomalými. Miestami bolo potrebné ísť naozaj krokom a vtedy nám veľmi prišiel vhod krátky prvý prevodový stupeň.

Púšť Agafé ponúka úžasné výhľady. Jej výhodou a... Foto: Dacia
Dacia Duster - Maroko 2023 Púšť Agafé ponúka úžasné výhľady. Jej výhodou a nevýhodou zároveň je malá vzdialenosť od Marakéša. Za dobrodružstvom netreba dlho cestovať, čo využíva množstvo turistov. Z púšte sa stal tak trochu lunapark.

V meste je krátka jednotka nepohodlná, zato na väčších terénnych prekážkach a v prudkých výjazdoch autu dovolí vyslovene kráčať bez toho, aby šofér trápil spojku. Spojkový pedál môže byť uvoľnený, motor napriek korytnačiemu tempu nehrozí zhasnutím a na kolesá prúdi dostatočná porcia krútiaceho momentu. Krátka jednotka je jednoduchá, ale veľmi užitočná alternatíva redukcie.

Nafta a štvorkolka idú dokopy

V rýchlych úsekoch na rozľahlej pláni sme sa cítili tak trochu ako účastníci Rely Dakar. Ručička rýchlomera atakovala deväťdesiatku a podvozok odvádzal výbornú prácu. Verzie s pohonom oboch náprav a viacprvkovým zadným zavesením majú subjektívne poddajnejšie pruženie ako dvojkolky s jednoduchou vlečenou zadnou nápravou.

Nová generácia Dusteru už naftový motor... Foto: Dacia
Dacia Duster - Maroko 2023 Nová generácia Dusteru už naftový motor nedostane. Nám sa v púšti veľmi páčil. Krátka jednotka zas supluje redukciu.
Dacia Spring Extreme - 2023 Čítajte viac Dacia Spring Extreme: Najlacnejší elektromobil má silnejší motor

Duster možno nemá najtuhšiu karosériu v segmente, ale vďaka účinným tlmičom ani nedostáva kopance od kolies. Napokon, boli sme posledný turnus novinárov a autá nejavili žiadne známky „únavy“. Otázka znie, ako by vyzerali po povedzme päťročnej službe v púšti. V každom prípade, niekoľko „domácich“ Dusterov sme cestou stretli, väčšina mala obuté terénne pneumatiky.

Dacia Duster - Maroko 2023
Dacia Duster - Maroko 2023
+17Dacia Duster - Maroko 2023

Naftový štvorvalec 1.5 Blue dCi (85 kW/115 k, 260 Nm) je v Dusteri odsúdený na zánik. Škoda. Má príjemne mäkký akustický prejav a v zásobe dostatok sily. Úprimne, pre jazdu v teréne sa nám subjektívne zdá byť lepšou voľbou ako benzínový 4-valec 1,3 TCe. Ak sa pýtate na spotrebu nafty, tak v púšti vyletela na sedem litrov, na asfalte potom klesla ku päťlitrovej hranici.

Krajina Dacie

Každý vie, že domovom značky Dacia je Rumunsko. Za svoju ju však berú aj mnohí Maročania. Vrátane dvoch taxikárov, ktorí nás viezli po Marakéši. Veď Dacia má v Maroku hneď dva výrobné závody a dominanciu na miestnom trhu s novými autami. Jej podiel podiel asi 27%. Zatiaľ čo v Kasablanke vznikajú autá najmä pre domáci trh a pre Alžírsko, v Tangeri stojí jeden z najmodernejších závodov celej aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi. Aktuálne tam vyrábajú Sandero a Logan, určené aj pre Európu.

Na palube taxikárskej Dacie Lodgy. Kryt chráni... Foto: Dacia
Dacia Duster - Maroko 2023 Na palube taxikárskej Dacie Lodgy. Kryt chráni palubnú dosku pred slnkom. V Maroku je to podľa nášho pozorovania obľúbený doplnok.

Na uliciach prevládajú staršie Logany a minivany Lodgy, ktoré obľubujú hlavne taxikári. Nové Dacie lacné nie sú. Sandero so základným atmosférickým benzínovým trojvalcom tam predávajú v prepočte za 11 450 eur. Duster je dostupný výhradne s naftovým motorom. Základná verzia s pohonom prednej nápravy vyjde na 17 500 eur.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Maroko #Dacia #Dacia Duster
Články podľa značiek