Stále viac a viac áut používa automatickú prevodovku. Pri niektorých vám manuál už ani neponúknu. Dôvod asi tušíte. Manuálne prevodovky si príliš nerozumejú s asistenčnými systémami, hybridnými pohonmi a papierovo vykazujú vyššiu spotrebu ako moderné 7– až 10-stupňové automatické prevodovky. V čase, keď sa ráta každý gram ušetreného CO2, musí ísť radosť z jazdy bokom. Kým však v Európe podiel áut s manuálnou prevodovkou dlhodobo klesá, v USA zažívajú, na počudovanie, veľký comeback. Teda na trhu, ktorý už desaťročia ovládajú automaty. Lenže čísla neklamú.
Čítajte viac Hyundai N chce prilákať petrolheadov k elektromobilom virtuálnou prevodovkou!Kým v roku 2021, ktorý bol pre manuálne prevodovky historicky najhorší, keď tvorili na predajoch nových áut len 0,9 percenta, vlani to bolo 1,2 a za prvé dva mesiace tohto roka až 1,7 %. Máme tu teda medziročný nárast o 41,7 percenta a v porovnaní s rokom 2021 až o 89 %. Platí to aj o trhu s ojazdenými autami, kde sa záujem o autá s trojicou pedálov zvýšil o 13 %. Dôvod je vcelku sympatický. Napriek tomu, že drvivá väčšina Američanov nevie s manuálnou prevodovkou vôbec šoférovať, k slovu sa dostávajú mladí, ktorí po „manuále“ túžia rovnako ako po vinylových platniach či klasických knihách.
Čítajte viac BMW M bojuje za manuálne prevodovky. Ostanú, kým sa dáAnalógový svet tak trochu vstáva z popola. Očakávať však kvôli tomu masový návrat manuálnych prevodoviek by bolo príliš optimistické. Staré časy trojice pedálov sa už nikdy nevrátia. Hybridy a plug-in hybridy ich mať nemôžu a elektromobily pre zmenu žiadne prevodovky nepotrebujú (ak nerátame jednostupňové alebo dvojstupňové). Skôr to vyzerá tak, že kým v minulosti sme si priplácali za automatickú prevodovku, v budúcnosti si priplatíme za manuál. Manuálne prevodovky sa totiž vracajú do drahých áut pre entuziastov, napríklad do niektorých športových modelov od Porsche, Toyoty alebo BMW.
Čítajte viac Toyota GR Supra iMT: A je to tu. Legende vrátili manuál!