
Stále viac a viac áut používa automatickú prevodovku. Pri niektorých vám manuál už ani neponúknu. Dôvod asi tušíte. Manuálne prevodovky si príliš nerozumejú s asistenčnými systémami, hybridnými pohonmi a papierovo vykazujú vyššiu spotrebu ako moderné 7– až 10-stupňové automatické prevodovky. V čase, keď sa ráta každý gram ušetreného CO2, musí ísť radosť z jazdy bokom. Kým však v Európe podiel áut s manuálnou prevodovkou dlhodobo klesá, v USA zažívajú, na počudovanie, veľký comeback. Teda na trhu, ktorý už desaťročia ovládajú automaty. Lenže čísla neklamú.

Kým v roku 2021, ktorý bol pre manuálne prevodovky historicky najhorší, keď tvorili na predajoch nových áut len 0,9 percenta, vlani to bolo 1,2 a za prvé dva mesiace tohto roka až 1,7 %. Máme tu teda medziročný nárast o 41,7 percenta a v porovnaní s rokom 2021 až o 89 %. Platí to aj o trhu s ojazdenými autami, kde sa záujem o autá s trojicou pedálov zvýšil o 13 %. Dôvod je vcelku sympatický. Napriek tomu, že drvivá väčšina Američanov nevie s manuálnou prevodovkou vôbec šoférovať, k slovu sa dostávajú mladí, ktorí po „manuále“ túžia rovnako ako po vinylových platniach či klasických knihách.

Analógový svet tak trochu vstáva z popola. Očakávať však kvôli tomu masový návrat manuálnych prevodoviek by bolo príliš optimistické. Staré časy trojice pedálov sa už nikdy nevrátia. Hybridy a plug-in hybridy ich mať nemôžu a elektromobily pre zmenu žiadne prevodovky nepotrebujú (ak nerátame jednostupňové alebo dvojstupňové). Skôr to vyzerá tak, že kým v minulosti sme si priplácali za automatickú prevodovku, v budúcnosti si priplatíme za manuál. Manuálne prevodovky sa totiž vracajú do drahých áut pre entuziastov, napríklad do niektorých športových modelov od Porsche, Toyoty alebo BMW.
