Dacia už má jeden elektromobil. Je ním miniatúrne SUV Spring, vyrábané v Číne, z ktorého sa predalo už takmer 120 000 kusov. Lenže má jeden veľký problém, iba ťažko zvláda úlohu rodinného auta. Jednoducho, je to krpec určený výlučne do mesta. To ale nie je koniec „rumunskej“ elektrifikácie. V zákulisí Dacie sa už totiž chystá čosi oveľa atraktívnejšie – elektrické Sandero. Nemá síce vynikať dlhým dojazdom ani rýchlym nabíjaním, ale zato ponúkne dostatok priestoru a veľmi konkurencieschopnú cenu.
Čítajte viac Dacia ‘valcovala‘. Sandero je najpredávanejším autom Európy, Duster zase deviatyŠéf Dacie Denis Le Vot uviedol, že nová štvrtá generácia Sandera príde v roku 2027 alebo 2028 a na linkách vydrží až do roku 2034 alebo 2035. Má byť vlajkonosičom cenovo dostupných technológií s nulovými emisiami. Nebude to ale ľahké, pretože Sandero je v súčasnosti jedným z vôbec najpredávanejších áut v Európe a to práve kvôli nízkej cene. Šéf predaja a marketingu Xavier Martinet pre Autocar povedal, že Dacia sa síce v nasledujúcich troch rokoch presadí aj v segmente nižšej strednej triedy, a to s tromi väčšími modelmi, ale Sandera sa nevzdá.
„Segment B je to, kým sme a čo robíme,“ povedal. „Nechceme zabudnúť na naše korene.“ Aby si však Sandero udržalo pozíciu lídra na trhu, bude jeho elektrifikácia čo najjednoduchšia. „Nebudeme tlačiť na dlhý dojazd ani na krátke nabíjacie časy v porovnaní s elektrickými konkurentmi v segmente B, pretože chceme pre zákazníka čo najnižšiu cenu,“ vysvetlil Le Vot pre britský Autocar. Poukázal pritom na rastúcu vstupnú cenu bežných elektromobilov, ktorá často začína na 35 000 či dokonca 45 000 eurách.
To je podľa Le Vota brzdou v rozširovaní elektromobilov a preto sa Dacia zameria na dostupnejšie alternatívy. Po uvedení nového Dustera v roku 2024 bude každý nový model Dacie, okrem Springu, založený na platforme CMF-B od Renaultu a elektromobily na jej elektrickej verzii CMF-BEV. To znamená, že elektrické Sandero bude v skutočnosti prestavbou pripravovaného Renaultu 5, aj keď s väčším dôrazom na úžitkové vlastnosti a praktickosť. Minimalizácia hmotnosti má byť zas kľúčom k udržaniu nízkych nákladov.
Čítajte viac Test: Dacia Duster Journey. Vyskúšali sme jedinú verziu s automatom. Oplatí sa?Redukcia hmotnosti by navyše umožnila Dacii použiť ešte menšiu batériu, než je tá, ktorú používajú platformoví súrodenci Sandera. Le Vot spomenul, že priemerný zákazník Springu najazdí denne približne 16 km, výrazne menej ako je jeho 225 km dojazd, ktorý ponúka batéria s kapacitou 26,8 kWh. „Ak by sme Spring vyvíjali znova, zmenšil by som batériu na polovicu,“ povedal Vote a naznačil, že poznatky z používania Springu budú slúžiť novej generácii Sandera.
Veľký dojazd teda očakávať nemáme. A ani klasickú li-ion batériu. „Možno, že batéria bude na báze sodíka. Niektorí tvrdia, že sodíkové batérie nie sú dobré, pretože majú nízku energetickú hustotu a sú ťažké, no na druhej strane sú lacné,“ vysvetlil Vote. Šéfdizajnér David Durand zas objasnil, ako bude nové Sandero zapadať do štylistického jazyka značky, ktorý predznamenal robustný a hranatý koncept SUV Bigster. „Nejde o to stvoriť SUV, ale vytvoriť auto, ktoré môžete používať v horších podmienkach a nebojíte sa ho poškodiť.“
Čítajte viac Dacia Duster: Nová generácia nezanevrie na naftu. Tešiť sa je ale predčasnéNové Sandero by tak malo mať vyšší podvozok a odolnosť v štýle vlaňajšieho konceptu Manifesto, ktorý bol vo svojej podstate terénnou buginou. Verzie so spaľovacím motorom Sanderu zostanú, ale len v kombinácii s hybridnou technológiou, ktorá umožní splniť normu Euro 7, teda ak vstúpi do platnosti. V súčasnosti osem krajín EÚ chce túto normu zablokovať, pretože si vyžaduje obrovské investície do vývoja spaľovacích motorov v čase, keď automobilový priemysel aj tak investuje do povinného prechodu k elektromobilom.