Číňanov ruský trh láka, boja sa ale sankcií. Niektoré firmy to potichu ‘balia‘

Do Ruska prichádzajú čínske automobilky a výrobcovia spotrebného tovaru. Hi-tech spoločnosti sa ho snažia decentne opustiť.

19.06.2023 16:00
Rusko, Čína, Si Ťin-pching, Vladimir Putin,... Foto: ,
Rusko - čínske vzťahy začínajú trpieť kvôli čoraz rozsiahlejším protiruským sankciám.
debata (8)

V posledných mesiacoch sme pomerne často písali o tom, že po odchode európskych, amerických a niektorých japonských spoločností z Ruska v obave pred sankciami sa otvoril obrovský priestor pre čínsku expanziu na ruský trh. A nielen pokiaľ ide o autá, ale aj elektroniku, domáce spotrebiče, priemyselné komponenty a mnoho ďalších oblastí.

Ruský trh so spotrebným tovarom začína ovládať Čína

Do veľkej miery je to pravda, fakty nepustia. Vlani zo 60 automobilových značiek v Ruskej federácii zostalo len 14. Z toho sú tri ruské a 11 čínskych. V marci 2023 bola založená Asociácia čínskych výrobcov automobilov, ktorej účelom je zjednodušiť proces vstupu čínskych automobiliek na ruský trh nielen pokiaľ ide o dovoz áut, ale aj z hľadiska lokalizácie výroby v Rusku.

Ako uvádza analytička Víta Spiváka vo svojom článku na portáli Carnegie Endowment, nazvanom How Sanctions Have Changed the Face of Chinese Companies in Russia, čínske modely aktuálner predstavujú 20 percent z celkového predaja nových áut v Rusku. V roku 2021 to bolo iba 6 percent. Podľa niektorých odhadov môže v roku 2023 podiel čínskych áut na ruskom trhu dosiahnuť 40 percent, a to aj napriek kritizovanému výraznému zvýšeniu cien čínskych áut v Rusku.

Lada Vesta - predaj 2023 Čítajte viac Ruský AvtoVaz zúri. Díleri okrádajú zákazníkov. Prihadzujú si aj 40 %

Spiváka upozorňuje, že podobný scenár možno badať aj v iných odvetviach. Koncom roka 2022 čínski výrobcovia na ruskom trhu dominovali aj v segmente domácich spotrebičov (práčok a chladničiek), ale tiež notebookov a smartfónov.

Rovnako ako automobilky, sú aj čínski výrobcovia čiernej a bielej techniky pripravení v Rusku začať vyrábať. Napríklad popredný výrobca domácich spotrebičov Haier má v úmysle dokončiť pozastavenú výstavbu svojej štvrtej ruskej fabriky. Čo sa týka smartfónov, do konca roka 2022, po odchode Apple a Samsungu z Ruska, dosiahol podiel čínskych výrobcov na trhu 70 percent. Lídrami sa Xiaomi, Realme a Tecno.

Čaputová na Globsecu: Čas aj pravda sú na strane demokracie
Video

Chýba však medzi nimi napríklad Huawei. Na tejto technologickej firme s globálnou pôsobnosťou možno ilustrovať opačný trend – tichý odchod veľkých čínskych spoločností z Ruska. Huawei sa, podobne ako ďalšie čínske technologické spoločnosti, ocitol medzi dvomi mlynskými kameňmi. Čelí už americkým sankciám, navyše mu mnohé silné západné ekonomiky nejakým spôsobom zablokovali prístup na svoje trhy s rozvíjajúcou sa 5G technológiou. V takýchto podmienkach na seba firma nechce pútať príliš veľkú pozornosť a je pripravená obetovať svoju prítomnosť na ruskom trhu, ktorá jej v roku 2021 priniesla len dve percentá z globálnych tržieb.

Strach hi-tech spoločností

Jej predstavitelia sa k vojne na Ukrajine príliš nevyjadrujú, no Huawei fakticky už v marci 2022 reálne opustil ruský trh – podľa Siváky jednoducho „potichu“ prestal plniť zmluvy na dodávku svojich produktov. A to aj napriek tomu, že bol jedným z najväčších dodávateľov základňových staníc (BTS) do Ruska, ovládal približne 30 percent trhu. V máji 2022 ruské štátne orgány dokonca oficiálne vyjadrili obavy, že Huawei prestal udržiavať kontakty s ruskými zákazníkmi.

Keď Huawei začal zatvárať aj svoje maloobchodné predajne, čelil žalobám kvôli porušovaniu obchodných a (v prípade kamenných predajní) aj nájomných zmlúv. Huawei v reakcii uviedol, že zatvorenie obchodov bolo spôsobené nedostatkom tovaru, viac sa k téme nevyjadril. Podobne „potichu“ pustil ruský trh aj čínsky výrobca dronov DJI, ktorý má od roku 2020 zákaz exportovať svoje produkty a investovať v Spojených štátoch a bol obvinený, že jeho drony používa ruská armáda.

V septembri 2022 štátny výrobca dieselových motorov Weichai Group zastavil dodávky pre ruský Kamaz. Agentúra Reuters uviedla, že sa tak stalo po tom, čo čínske úrady varovali čínske štátne spoločnosti spolupracujúce s Ruskom pred hrozbou sekundárnych sankcií, ktorým by mohli byť vystavené. V rovnakom čase bol rusko-čínsky podnik Kamaz Weichai LLC premenovaný na Volga Industrial Engines LLC, aby sa vylúčili akékoľvek náznaky čínskej účasti.

Volga GAZ-24 Čítajte viac Ruská Volga vstane z mŕtvych už o rok. Bude kráčať cestou Moskviča?

Dve popredné čínske banky, ICBC a Bank of China taktiež v roku 2022 úplne ukončili svoju činnosť v Rusku a Bielorusku. A ďalšie dve pod kontrolou Číny – Nová rozvojová banka a Ázijská investičná banka pre infraštruktúru obmedzili ruským organizáciám prístup k financovaniu.

Takže na jednej strane čínske značky na trh prichádzajú, na druhej iné ruský trh potichu opúšťajú. Nechcú totiž riskovať stratu prístupu na európske trhy a americký, ktoré sú pre ne mimoriadne lukratívne. Vzhľadom na postoj čínskej vlády sú v naozaj komplikovanej situácii, pretože odchod z ruského trhu nemôžu odôvodniť rovnako ak západné firmy, no v Rusku ho zároveň musia nejako vysvetliť, alebo – ako Huawei – zachovávajú „bobríka mlčanlivosti“.

Je to nepríjemný čínsko – rusko – západný trojuholník, v ktorom sa kvôli sankciám čoraz viac zhoršujú vzťahy medzi všetkými zúčastnenými stranami. Ako rastie sankčný tlak na Rusko, úmerne rastie aj napätie vo vzťahoch Pekingu so Západom. Za takýchto podmienok bude pre čínske spoločnosti čoraz ťažšie vyhnúť sa sankciám. Trend znižovania prítomnosti veľkých čínskych spoločností v Rusku bude preto podľa Siváky jednoznačne pokračovať. Platí to dokonca aj pre štátne podniky, hoci analytici si ešte nedávno mysleli, že sú menej ovplyvniteľné sankciami a ochotnejšie investovať v Rusku.

Lada Niva Čítajte viac Toto je pravdivá správa o ruskom autopriemysle. ‘Je mŕtvy,‘ tvrdí ruský expert

Kým však niektorí odídu, iní sa budú naďalej snažiť prispôsobovať. V prvom štvrťroku 2023 vzrástol čínsky export do Ruska až o 67 percent. Zásadne sa však mení štruktúra čínskych investorov. Ak do roku 2022 udávali tón v ekonomických vzťahoch Číny s Ruskom čínske štátne energetické podniky a technologické spoločnosti s globálnym dosahom, v súčasnosti ide skôr o súkromné spoločnosti zaoberajúce sa výrobou bežného spotrebného tovaru a regionálne čínske firmy, ktoré neplánujú globálnu expanziu. Práve oni zrejme prevezmú vedúcu úlohu v expanzii Číny na ruský trh, o ktorej sa v poslednom čase toľko hovorí.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #ruský trh #čínske automobilky #predaj áut v Rusku
Články podľa značiek