Príbeh Carlosa Ghosna by mohol byť dobrým námetom pre akčný hollywoodsky thriller. Ghosn bol totiž koncom milénia manažérskou superstar a jedným z najvplyvnejších ľudí, pohybujúcich sa vo svete automotive.
Svoju závratnú kariéru odštartoval v Micheline, kde strávil 18 rokov, v roku 1996 sa stal viceprezidentom Renaultu, kde inicializoval radikálnu reštrukturalizáciu. V roku 1999 vznikla Aliancia Renault – Nissan, Ghosn sa stal napokon šéfom Nissanu. Tam zahájil ďalšiu výraznú reštrukturalizáciu a automobilke pomohol z existenčných problémov a de facto ju zachránil pred krachom. Vtedy bol na vrchole popularity.
Obyčajná nenásytnosť alebo sprisahanie?
V roku 2005 sa stal aj šéfom Renaultu a historicky vôbec prvým manažérom na svete, ktorý súčasne riadil dve spoločnosti, patriace do rebríčku Fortune Global 500. V roku 2016 po rozšírení aliancie Renault – Nissan o Mitsubishi sa stal logicky šéfom aj tejto značky.
Čítajte viac Renault sa vzdáva nadvlády nad Nissanom. Výhody sú nejasnéDo problémov sa dostal v roku 2018, keď čelil podozreniu z rozsiahlych daňových podvodov v rokoch 2011 až 2015. K tomu sa vzápätí pridalo podozrenie, že dlhodobo zneužíval finančné prostriedky automobilky Nissan pre vlastné obohacovanie sa.
To ho napokon koncom roku 2019 viedlo k rozhodnutiu z Japonska tajne utiecť tesne pred koncom uplynulého roku a krátko pred začiatkom súdu, ktorý by zrejme skončil jeho uväznením. Jeho cieľovou destináciou sa stal Libanon. Ghosn má totiž popri francúzskom a brazílskom aj libanonské občianstvo a Libanon navyše nemá s Japonskom extradičnú zmluvu, čo značí, že podozrivých do tejto krajiny nevydáva.
A útek bol naozaj dramatický. Podľa rôznych zdrojov strážený dom opustil v krabici na hudobné nástroje. Následne súkromným lietadlom s podplatenými pilotmi opustil krajinu a preletel cez Istanbul do Libanonu. Libanonské úrady doteraz tvrdia, že let bol legálny a Ghosn do krajiny vstúpil taktiež legálne, pričom využil svoj francúzsky pas, ktorý mu však mal byť v Japonsku odobraný spolu s brazílskym a francúzskym. Francúzske pasy však mal dva, druhý z ich zostal v jeho domácom uzavretom trezore, prístup k nemu mal však jeden z jeho právnikov.
Ghosn až do súčasnosti tvrdí, že z Japonska utiekol pred „zmanipulovaným súdnym systémom“, všetky obvinenia proti nemu sú vykonštruované a dôkazy zmanipulované. Za komplotom proti nemu sú vraj ľudia z vedenia Nissanu, obávajúci sa o osud automobilky, ktorá v čase, keď jej šéfoval, nezvratne smerovala k čoraz užšej spolupráci a previazanosti s Renaultom, čo sa Japoncom vo vedení Nissanu ani v najmenšom nepáčilo.
Aj keď to vyzerá „pritiahnuté za vlasy“, skutočne sa postupne objavili svedectvá, nasvedčujúce, že jeho pád bol v Nissane naozaj „želaný“ a niektoré obvinenia z finančných podvodov zrejme nestoja na tak pevných základoch, ako sa pôvodne zdalo, dokonca môžu byť úplne vyfabulované.
Čítajte viac Utiekol v krabici, teraz mu hrozí väzenie. Na ex-šéfa Renaultu vydali zatykačV roku 2020 panel OSN pre ľudské práva zistil, že Ghosnovo zadržiavanie v japonskom väzení na viac ako 100 dní nebolo ani nutné, ani nijako racionálne zdôvodnené a porušilo jeho práva. Rozhodnutie zatknúť Ghosna štyrikrát za sebou s cieľom predĺžiť jeho zadržiavanie bolo podľa pracovnej skupiny Rady OSN pre ľudské práva „zásadne nespravodlivé“. Pravdou je tiež, že Greg Kelly, topmanažér Nissanu, ktorého spolu s Ghosnom obvinili z uskutočnených a plánovaných finančných machinácií bol v roku 2022 oslobodený spod väčšiny bodov obžaloby, zároveň Nissan dostal pokutu za falšovanie finančných správ.
Topmanažér vracia úder
Aktuálne Carlos Ghosn prešiel do ofenzívny a na Nissan podal miliardovú žalobu, pričom 588 miliónov si nárokuje pre seba za poškodenie dobrého mena, priame finančné straty a náhradu nákladov a 500 miliónov vo forme sankcií pre Nissan. Proces by mal začať už na jeseň.
Ghosn je v žalobe konkrétny a obviňuje v nej minimálne 12 ľudí, vrátane:
- Hariho Nadu, manažéra Nissanu, ktorý mal celé „sprisahanie“ s cieľom zosadiť Ghosna z čela správnej rady a úplne ho vylúčiť zo štruktúr firmy zorganizovať
- Hidetoshiho Imazu a Hitoshiho Kawaguchio, dvoch topmananžérov Nissanu, ktorí sa na sprisahaní podieľali
- Toshiakiho Onumu, manažéra, ktorý spolu s Nadou súhlasil so spoluprácou s japonskými prokurátormi, aby sa vyhli trestnému stíhaniu
- Masakazu Toyodu a Motoo Nagaia, dvoch členov predstavenstva Nissanu
Zástupca Nissanu uviedol, že spoločnosť ešte nedostala žalobu a preto sa k nej nemôže vyjadriť a nebude ju nijako komentovať. Žaloba zahŕňa aj ďalšie osoby a subjekty, ktorým ešte nebola doručená. Libanonský prokurátor nariadil pojednávanie na september. Orgány v Libanone môžu požiadať svojich japonských kolegov o spoluprácu pri vyšetrovaní Ghosnových tvrdení, veľká ochota k nej asi nebude. Komplikovaný súdny spor sa teda môže rozhorieť nanovo.
Čítajte viac Renault má vraj problémy. Nešetrí ho ani Carlos GhosnAko to bol naozaj, sa možno nikdy nedozvieme. Pravdou je, že Nissan sa proti úzkemu spojeniu s Renaultom naozaj bránil a mal v aliancii hrať iba druhé husle, čo sa japonským manažérom vôbec nepáčilo. Hlavným architektom vytvorenia aliancie bol pritom Ghosn, ktorý bol zároveň šéfom oboch spoločností, takže naozaj bol „na odstrel“ .
Ghosn, ktorého kariéru sme podrobne sledovali, však nikdy nepatril k manažérom, ktorí by si zakladali na skromnosti a pokore, takže si vieme predstaviť, že pár desiatok miliónov, ktoré mal v priebehu niekoľkých rokov dostať ako bonus „za vernosť“ sa mu jednoducho nechcelo priznať a mnohé výhody, spojené s funkciou si možno užíval viac, než by sa patrilo.
Je dosť dobre možné, že komplot voči nemu skutočne existoval a jeho odporcovia len niektoré Ghosnove prehrešky o niečo viac nafúkli a prifarbili. A teraz sa im to zas on bude snažiť vrátiť aj s úrokmi. Celú situáciu možno napokon najlepšie vystihne staré známe „narazila kosa na kameň“.