
Reklama nám podsúva realitu v ružových farbách. Na to sme si už zvykli, aj na to, že nehovorí vždy pravdu. Ale otvorene klamať by nemala. Ak sa tak stane, mali by zakročiť úrady. A teraz sa to stalo vo Veľkej Británii automobilkám Hyundai a Toyota. Pikantné je, že išlo o kampane na ich nové elektromobily. Ako vieme, za kanálom La Manche chcú zakázať autá so spaľovacími motormi už od roku 2030, a tak sa výrobcovia elektromobilov snažia nalákať zákazníkov k zmene už dnes. A to aj za cenu klamlivých informácií. Teraz sa to však spomínaným značkám nevyplatilo.
Pozrite sa, ako vznikajú akumulátory do elektromobilov. V Trnave majú „baterkáreň“.

Tamojší úrad pre dohľad nad reklamou ASA (Advertising Standards Agency) prijal viacero sťažností, ktoré poukazovali na nesúlad informácií v reklame na Hyundai Ioniq 5 a Toyotu bZ4X so skutočnosťou. Toyota spustila na svojej webovej stránke marketingovú kampaň s textom „making electric easy“. Stránka tvrdila, že bZ4X možno nabiť na 80 % približne za 30 minút pomocou 150 kW rýchlonabíjačky. Navyše uviedla, že vodiči môžu „ľahko nájsť rýchlonabíjacie stanice na mnohých verejných miestach, najmä v oblastiach, kde ich budú s najväčšou pravdepodobnosťou potrebovať“.

Hyundai spustil podobnú kampaň pomocou vlastnej webovej stránky, digitálneho bilbordu na londýnskom námestí Piccadilly Square a filmu na YouTube s futbalistami z klubu Premier League Chelsea, ktorý sponzoruje. Kampaň tvrdila, že Ioniq 5 sa dá nabiť z 10 % na 80 % za 18 minút pomocou 350 kW nabíjačky. Úradu prekážalo, že spomenuté nabíjacie časy možno dosiahnuť len v ideálnych podmienkach. Splnené musia byť totiž rôzne faktory, ako dobrý stav a teplota batérie, vhodná teplota okolia či dostatočný výkon nabíjacej stanice. „Ak by niektorá z týchto podmienok bola menej ako optimálna, potom budú časy nabíjania dlhšie,“ uviedla ASA.

Rovnako zavádzajúce boli podľa ASA aj informácie o ľahkej dostupnosti rýchlonabíjacích staníc. Nabíjačiek s výkonom 150 kW existuje v Spojenom kráľovstve len 419 a umiestnené sú na 134 miestach. V Škótsku ich však je len sedem, vo Walese dve a v Severnom Írsku ani jedna. S nabíjačkami s výkonom 350 kW pre Hyundai Ioniq 5 je to ešte biednejšie. Webová stránka Charge myHyundai ukázala, že vo Veľkej Británii je iba 37 ultrarýchlych nabíjacích bodov s rakýmto výkonom, šesť v Írskej republike, veľmi obmedzený počet vo Walese a v Škótsku a žiaden v Severnom Írsku.

Spoločnosti sa bránia, že ich tvrdenia nie sú zavádzajúce, pretože je nepravdepodobné, že by vodiči potrebovali rýchlonabíjacie stanice na kratších trasách, čo znamená, že môžu využívať dostupnejšie nabíjačky s pomalším nabíjaním, pričom veľa ľudí nabíja elektromobily aj tak doma. ASA však tvrdí, že výrobcovia svojimi kampaňami vyvolávali dojem, že prístup k rýchlonabíjacím bodom po celom Spojenom kráľovstve je jednoduchý. „Dospeli sme k záveru, že keďže reklamy vynechali podstatné informácie o faktoroch, ktoré môžu významne predĺžiť inzerovaný čas nabíjania, a o obmedzeniach týkajúcich sa dostupnosti, tvrdenia boli zavádzajúce,“ rozhodla ASA.