Toyote a Hyundaiu ‘zatrhli‘ reklamy na elektrické autá. Dôvody asi tušíte

Veľká Británia chce zakázať spaľovacie motory o päť rokov skôr ako Európska únia, teda už v roku 2030. Výrobcovia elektromobilov sa tak predháňajú v snahe získať čo najviac zákazníkov na svoju stranu. A to aj za cenu klamlivých informácií. Hyundaiu a Toyote teraz však po prstoch klepla tamojšia agentúra pre dohľad nad reklamou.

30.06.2023 16:00
debata
Toyota a Hyundai to v Spojenom kráľovstve... Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq 5 - 2021 Toyota a Hyundai to v Spojenom kráľovstve „prepískli“ s idealizovaním svojich elektromobilov. Nesedia časy nabíjania ani tvrdenia o jednoduchej dostupnosti k rýchlonabíjacím staniciam. Pri Ioniqu 5 Hyundai tvrdil, že sa nabije za 18 minút.

Reklama nám podsúva realitu v ružových farbách. Na to sme si už zvykli, aj na to, že nehovorí vždy pravdu. Ale otvorene klamať by nemala. Ak sa tak stane, mali by zakročiť úrady. A teraz sa to stalo vo Veľkej Británii automobilkám Hyundai a Toyota. Pikantné je, že išlo o kampane na ich nové elektromobily. Ako vieme, za kanálom La Manche chcú zakázať autá so spaľovacími motormi už od roku 2030, a tak sa výrobcovia elektromobilov snažia nalákať zákazníkov k zmene už dnes. A to aj za cenu klamlivých informácií. Teraz sa to však spomínaným značkám nevyplatilo.

Pozrite sa, ako vznikajú akumulátory do elektromobilov. V Trnave majú „baterkáreň“.

Video
Kia e-Niro - servis Čítajte viac Rana pre elektromobilistov: Nabíjanie je opäť drahšie, aj 14 eur na 100 km!

Tamojší úrad pre dohľad nad reklamou ASA (Advertising Standards Agency) prijal viacero sťažností, ktoré poukazovali na nesúlad informácií v reklame na Hyundai Ioniq 5 a Toyotu bZ4X so skutočnosťou. Toyota spustila na svojej webovej stránke marketingovú kampaň s textom „making electric easy“. Stránka tvrdila, že bZ4X možno nabiť na 80 % približne za 30 minút pomocou 150 kW rýchlonabíjačky. Navyše uviedla, že vodiči môžu „ľahko nájsť rýchlonabíjacie stanice na mnohých verejných miestach, najmä v oblastiach, kde ich budú s najväčšou pravdepodobnosťou potrebovať“.

Toyota pri bZ4X tvrdila, že nabíjanie zvládne... Foto: Toyota
Toyota bZ4X - 2022 Toyota pri bZ4X tvrdila, že nabíjanie zvládne za 30 minút. Ani to nie je celkom pravda.

Hyundai spustil podobnú kampaň pomocou vlastnej webovej stránky, digitálneho bilbordu na londýnskom námestí Piccadilly Square a filmu na YouTube s futbalistami z klubu Premier League Chelsea, ktorý sponzoruje. Kampaň tvrdila, že Ioniq 5 sa dá nabiť z 10 % na 80 % za 18 minút pomocou 350 kW nabíjačky. Úradu prekážalo, že spomenuté nabíjacie časy možno dosiahnuť len v ideálnych podmienkach. Splnené musia byť totiž rôzne faktory, ako dobrý stav a teplota batérie, vhodná teplota okolia či dostatočný výkon nabíjacej stanice. „Ak by niektorá z týchto podmienok bola menej ako optimálna, potom budú časy nabíjania dlhšie,“ uviedla ASA.

Storedot - samoopraviteľná batéria Čítajte viac Ultrarýchle nabíjanie má byť realitou budúci rok. 160 km za 10 minút!

Rovnako zavádzajúce boli podľa ASA aj informácie o ľahkej dostupnosti rýchlonabíjacích staníc. Nabíjačiek s výkonom 150 kW existuje v Spojenom kráľovstve len 419 a umiestnené sú na 134 miestach. V Škótsku ich však je len sedem, vo Walese dve a v Severnom Írsku ani jedna. S nabíjačkami s výkonom 350 kW pre Hyundai Ioniq 5 je to ešte biednejšie. Webová stránka Charge myHyundai ukázala, že vo Veľkej Británii je iba 37 ultrarýchlych nabíjacích bodov s rakýmto výkonom, šesť v Írskej republike, veľmi obmedzený počet vo Walese a v Škótsku a žiaden v Severnom Írsku.

Čína - odstavené elektromobily do šrotu Čítajte viac Elektroboom v Číne? Tisíce elektromobilov tam hnije na ‘pohrebiskách‘

Spoločnosti sa bránia, že ich tvrdenia nie sú zavádzajúce, pretože je nepravdepodobné, že by vodiči potrebovali rýchlonabíjacie stanice na kratších trasách, čo znamená, že môžu využívať dostupnejšie nabíjačky s pomalším nabíjaním, pričom veľa ľudí nabíja elektromobily aj tak doma. ASA však tvrdí, že výrobcovia svojimi kampaňami vyvolávali dojem, že prístup k rýchlonabíjacím bodom po celom Spojenom kráľovstve je jednoduchý. „Dospeli sme k záveru, že keďže reklamy vynechali podstatné informácie o faktoroch, ktoré môžu významne predĺžiť inzerovaný čas nabíjania, a o obmedzeniach týkajúcich sa dostupnosti, tvrdenia boli zavádzajúce,“ rozhodla ASA.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Hyundai #reklama #Hyundai Ioniq 5 #Toyota Bz4X #zavádzanie
Články podľa značiek