Budúcnosť Renaultu je elektrická. O tom niet žiadnych pochybností. Aj preto sa od roku 2021 objavili prvé zvesti o tom, že Renault sa chce zbaviť všetkých prevádzok, ktoré súvisia so spaľovacími motormi. Pôvodne mala francúzska spoločnosť predať svoje továrne na motory čínskemu Geely a kupovať od neho to, čo by potrebovala pre svoje potreby. Komplikácie s Nissanom však viedli k zmene plánu. Renault vytvoril dve divízie. Divíziu Ampera, ktorá je čisto elektrická a divíziu Horse, v ktorej sú sústredené len aktivity súvisiace s vývojom a výrobou „spaľovákov“. Na jar Renaut oznámil, že Horse sa stane spoločným podnikom, presnejšie joint venture s čínskou automobilkou Geely, a v júli bol nový podnik spustený.
Čítajte viac Šéf rady riaditeľov Renaultu varuje: Budúca vojna bude ‘vojnou o kovy‘Na Horse, kam investovali obe spoločnosti sedem miliárd dolárov, previedol Renault sedem tovární, ktoré prevádzkoval v Argentíne, Brazílii, Čile, Španielsku, Portugalsku, Rumunsku a Turecku, ako aj tri centrá výskumu a vývoja. Pod hlavičku Horse sa tak dostalo 9 000 bývalých zamestnancov skupiny Renault. Geely zas prispelo 9 000 zamestnancami s desiatimi továrňami v Číne a vo Švédsku, vrátane dcérskej spoločnosti Volvo Cars (pohionné jednotky) a dvoch výskumných a vývojových centier. Očakáva sa, že výrobná kapacita Horse dosiahne 3,2 milióna motorov ročne. Jej zákazníkmi majú byť Renault, Dacia, Nissan, Mitsubishi a Punch Torino. Máme tu takmer 19 000 zamestnancov v 17 továrňach a päť vývojových pracovísk.
Čítajte viac Carlos Ghosn: šéf Nissanu možno nebol zlodej, ale obeť bizarného sprisahaniaZdá sa teda, že spaľovacie motory rozhodne ešte nie sú na odpis. Nový podnik, ktorý sa má špecializovať aj na hybridné a plug-in hybridné motory, je otvorený dodávkam motorov aj tretím stranám, hoci konkrétne meno inej automobilky, ktorá by o nákup mala záujem, zatiaľ nepadlo. Spoločný podnik bude spočiatku využívať dve operačné centrá – jedno v Madride pre Renault a druhé v Hangzhou pre Geely. O Horse prejavil záujem aj saudskoarabský ropný gigant Armaco, ktorý chce odkúpiť 20-percentný podiel a zároveň investovať do syntetických palív, ktoré by mohli udržať spaľovacie motory pri živote ešte mnoho rokov. Znie to dobre, ale britský Autoevolution tvrdí, že Horse je „trójskym koňom“ Geely, ako ovládnuť trhy, kde bol silný práve Renault. Horse mu doslova otvára dvere.
Čítajte viac Za koľko predal VW ruskú fabriku v Kaluge? Výrazne pod cenuFabriky v Južnej Amerike a Európe mu totiž v prípade, že bude expandovať v týchto regiónoch s výrobou áut, umožnia lokálnu produkciu motorov. Čínska automobilka sa v minulosti už snažila presadiť v Brazílii a na niekoľkých ďalších juhoamerických trhoch. Plán sa však nevyvíjal podľa očakávaní, najmä preto, že závisel od dovážaných áut alebo komponentov. Ak ich však vyrobí vďaka Renaultu lokálne, bude takýto plán oveľa atraktívnejší. Navyše nie je tajomstvom, že Renault má nakoniec svoj 50-percentný balík v Horse predať Geeely. Autoevolution preto konštatuje, že ak by sa spaľovacie motory udržali na scéne dlhšie, ako si väčšina vlád praje, bude musieť nakoniec Renault platiť Geely za dodávky spaľovacích jednotiek. Bol by to naozaj paradox, pretože by sa navyše prizeral, ako veľký konkurent vstupuje na jeho trhy s motormi, ktoré pôvodne vyvíjal a vyrábal.