Elektromobily vyžadujú od automobiliek obrovské investície. Sú tiež drahšie, čo znamená, že nových áut sa pravdepodobne bude v budúcnosti predávať menej. Preto si výrobcovia áut podľa vzoru Tesly brúsia už dlhšie zuby na marže predajcov. Týkať sa to bude aj Škody, ktorá plánuje urobiť zo súčasných dílerov len akýchsi agentov – sprostredkovateľov predaja medzi fabrikou a zákazníkom. A cena bude pevná. Kortešačky okolo zliav sa stanú minulosťou. Komu sa to nepáči, pôjde z kola von.

Potvrdil to pre český web auto.cz člen predstavenstva a šéf predaja a marketingu Škody Martin Jahn. „Pomaly prechádzame na takzvaný agentúrny systém predaja. Díleri zostanú, ale predaj už nebude priamy od nich, ale iba cez nich sprostredkovaný. Díler sa vlastne premení na určitého agenta, ktorý obchod sprostredkuje a vozidlo následne zákazníkovi odovzdá. Pričom sa však o klienta a jeho automobil ďalej stará, poskytuje servisné služby a podobne. Finálnu cenu však stanovíme my u nás v automobilke,“ vysvetľuje Jahn.

Díleri dostanú odmenu napríklad za testovaciu jazdu alebo predané vozidlo. Podľa Jahna sa bude na tento systém pozvoľna prechádzať v celej Európe. Škoda začne vo Francúzsku, Švédsku a v Nemecku. V ostatných krajinách sa zmena ešte len pripravuje. Nový agentský systém sa má týkať spočiatku elektromobilov, ale do konca dekády doň Škoda zaradí aj modely so spaľovacími motormi. V Českej republike si však môžete Škodu objednať cez internet aj dnes. A to vrátane lízingu a platby. Podľa Jahna je však o túto formu predaja malý záujem, a tak hrá kľúčovú úlohu stále díler.

Z nového reťazca predaja majú díleri obavy. Jiří Sudík, majiteľ dílerstva Pyramida v Průhonicích, pre web e15.cz povedal, že agentúrnym predajom posilnia automobilky vlastnú maržu na každom predanom aute. Podľa neho tiež plánujú v súvislosti s predajom elektromobilov preriediť dílerskú sieť. „Dílerstvá, ktoré zostanú, budú nútiť k masívnym investíciám do premeny interiérov a exteriérov budov. Budú musieť využívať zelenú energiu, vydávať minimálnu či žiadnu uhlíkovú stopu a budú obsypané nabíjačkami. Nie každý predajca na tie investície bude mať a tak radšej dílerstvo zatvorí,“ predpovedá Sudík.
