BMW sa spamätalo. Nebude si už účtovať ‘drzé‘ predplatné za vyhrievanie sedadiel

Pokus vytiahnuť zo zákazníkov peniaze za niečo, čo si už kúpili, sa skončil fiaskom. BMW to síce otvorene nepriznáva, ale radšej zaradilo spiatočku.

22.09.2023 16:00
debata (1)
V Mníchove sa rozhodli skoncovať s predplatným... Foto: BMW
BMW X6 M60i 12 V Mníchove sa rozhodli skoncovať s predplatným za vyhrievané sedadlá. Oficiálnym dôvodom je nezáujem, ale skôr ide o hnev zákazníkov, ktorí mali pocit, že platia za niečo, čo si už kúpili.

V automobilovom priemysle sa móda predplatného za rôzne funkcie šíri ako tsunami. Automobilky zavetrili obrovské príjmy z dodatočných platieb za aktiváciu funkcií, ktoré ste si už raz kúpili. Má ísť o miliardy eur vytiahnuté z peňaženiek zákazníkov dodatočne. Dá sa to pochopiť pri niektorých softvérových funkciách, napríklad pri aktualizácií dát navigácie, pri funkciách rozšírenej reality alebo hlasového ovládania. Lenže automobilky sa dnes nehanbia účtovať si ani za veci, ktoré ste si už raz kúpili. Napríklad za väčší uhol natočenia zadných kolies, niektoré funkcie matrix svetiel alebo za „prenájom“ asistenčných systémov. Čo to znamená?

VIDEOTEST: BMW 430d. Diesel ktorému treba dať šancu

Video

Aj keď je vaše auto vybavené všetkým hardvérom, aby malo kratší polomer otáčania, svietilo do zákrut či udržiavalo bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla, nič z toho neurobí, kým si funkciu neaktivujete prostredníctvom predplatného. Asi najďalej v tom zašlo BMW, ktoré začalo vlani účtovať zákazníkom časovo obmedzené predplatné za vyhrievanie sedadiel. To napriek tomu, že už pri kúpe zaplatili za vyhrievacie telieska, kabeláž a všetko potrebné, aby si mohli v zime užiť túto komfortnú funkciu. BMW ale pravdepodobne tušilo, že takáto prax môže vyvolať negatívne reakcie, a tak zaviedlo predplatné zatiaľ len v Kórei. Dnes vieme, že neúspešne.

„Dobrý nápad“ sa neujal

Mníchovská automobilka oznámila, že s touto službou, ktorá stála kórejských zákazníkov 10 eur, končí. Vraj o ňu nebol záujem. Aspoň tak to vysvetľuje Pieter Nota, člen predstavenstva BMW pre predaj a marketing. „Vyhrievanie sedadiel týmto spôsobom už nerobíme. Ponúkame ho z výroby a buď ho máte, alebo ho nemáte. Mysleli sme si, že zákazníkovi poskytneme takýmto spôsobom možnosť aktivovať si vyhrievanie sedadiel neskôr, ale akceptácia zo strany používateľov nie je taká vysoká. Ľudia majú pocit, že platia dvakrát, čo v skutočnosti nebola pravda, ale vždy hovorím, že vnímanie je realita. Takže to bol dôvod, prečo sme to zastavili," vysvetľuje diplomaticky Nota.

BMW Vision Neue Klasse Concept - 2023 Čítajte viac BMW Vision Neue Klasse: Budúcnosť Mníchova čerpá tvary z minulosti

My si myslíme, že pravda bola na strane zákazníkov a že tí sa rozhodne nemýlili, ak odmietali duplicitnú platbu. BMW tak bude podľa Nota pokračovať len v predplatnom za softvérové služby. Ako príklad uviedol parkovací asistent, ktorý si môžu zákazníci prenajať na určitý čas. „Je to rovnaké, ako sťahovanie filmu alebo ďalšej funkcie v aplikácii. To je akceptované a robíme to čoraz úspešnejšie," dodal Nota. Podobne majú byť v budúcnosti spoplatňované v modeloch BMW aj niektoré asistenčné systémy. Niektoré spotrebiteľské organizácie však takúto prax nepovažujú za korektnú.

Spotrebiteľské organizácie sú v strehu

„Budeme potrebovať jasné pravidlá týkajúce sa bezpečnosti a spravodlivého zaobchádzania so spotrebiteľmi, aby sme sa ubezpečili, že budú mať zo zmien úžitok,“ hovorí William Wallace, manažér bezpečnostnej politiky Consumer Reports. Model predplatného by sa mohol stať podľa neho časom neúmerne drahý, čím by zákazníci prestali používať niektoré bezpečnostné funkcie. Zároveň by to otvorilo priestor nelegálnym úpravám softvéru a ešte by hrozil zmätok pri opätovnom predaji vozidiel, ak by predajcovia nedokázali deklarovať, ktoré funkcie sú trvalé a za ktoré bude budúci majiteľ musieť platiť.

BMW i5 cinska verzia 1 Čítajte viac BMW radu 5: Číňania dostanú predĺženú verziu a výbavu na úrovni vlajkovej lode

Wallace tvrdí, že bezpečnosť nie je to isté ako platba za hudobné a navigačné aplikácie. „Spoločnostiam by nemalo byť dovolené deaktivovať bezpečnostné systémy – a to ani z dôvodu uplynutia platnosti predplatného,“ tvrdí. Namiesto toho by tieto systémy mali byť podľa CR dodávané štandardne ako celok. Myslí tým najmä núdzové brzdenie s detekciou chodcov, varovanie pred kolíziou či monitorovanie slepého uhla zrkadiel. „Ak by to tak nebolo, mohla by sa z vášho auta stať veľmi ľahko kreditná karta,“ hovorí Tien Tzuo, riaditeľ spoločnosti Zuora, ktorá pomáha iným firmám vytvárať predplatiteľské programy.

Rusko - servis Čítajte viac Aj BMW a Audi odpojili Rusko od softvéru. Kto bude ďalší?

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #predplatné #predplatné na funkcie áut
Články podľa značiek