Európa sa má masívne elektrifikovať. Najmä v doprave. Na úplný prechod k bezemisným autám však potrebuje dostatok surovín a výrobných kapacít na batérie. Ani jedno zatiaľ nemáme. Dokument, ktorý zverejnila agentúra Reuters, varuje, že ak sa neprijmú rázne opatrenia, môže sa EÚ už do roku 2030 stať rovnako závislou od Číny, pokiaľ ide o lítium-iónové batérie a palivové články, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine.
Čítajte viac Stellantis túži po ľahších batériách. Do roku 2030 ich ‘skreše‘ na polovicuLídri, znepokojení rastúcou globálnou asertivitou a ekonomickým významom Číny, budú o tom diskutovať 5. októbra na stretnutí v španielskej Granade. Hospodárska bezpečnosť by podľa dokumentu mala byť založená na surovinovej diverzifikácii smerom k Afrike a Latinskej Amerike. „Bez zavedenia prísnych opatrení by európsky energetický ekosystém mohol byť do roku 2030 nezdravo závislý od Číny,“ uvádza sa v správe.
Čítajte viac Koľko stoja batérie nových elektrických áut? Z ich cien sa ľahko zatočí hlavaPodľa Európskej komisie odoberala EÚ v roku 2021, rok pred ruskou inváziou na Ukrajinu, viac ako 40 % svojej celkovej spotreby plynu, 27 % ropy a 46 % uhlia z Ruska. Radikálne zníženie týchto nákupov energií spôsobilo cenový šok a prudký nárast inflácie, čo prinútilo Európsku centrálnu banku k prudkému zvýšeniu úrokových sadzieb, čím sa obmedzil hospodársky rast. S batériami by to mohlo byť čoskoro obdobné.
Čítajte viac Ak chce EÚ znížiť emisie, musí rátať s prehĺbením závislosti od ‘problémových‘ krajínLítium-iónové batérie a palivové články nie sú však zďaleka jediným zraniteľným miestom EÚ. „Podobný scenár by sa mohol odohrať v digitálnom a technologickom priestore,“ uvádza sa v dokumente. „Prognózy naznačujú, že dopyt po digitálnych zariadeniach, ako sú senzory, drony, dátové servery, uložiská a siete na prenos dát, v tomto desaťročí prudko vzrastie.“ Ak nebude Európa do roku 2030 v tomto smere sebestačná, môže zahraničná závislosť vážne brániť zvýšeniu produktivity európskeho priemyslu.