
Briti chceli byť pápežskejší ako pápež. Hoci väčšina automobilových koncernov považuje rok 2035, po ktorom bude zakázané predávať nové autá so spaľovacím motorom, za šibeničný termín pre transformáciu tohto odvetvia, za kanálom La Manche tak chceli urobiť ešte o päť rokov skôr. Rozhodnutie prijať zákaz spaľovacích motorov od roku 2030 pochádzalo ešte z dielne bývalého premiéra Borisa Johnsona. Ten nový, Rishi Sunak, má však na vec iný názor. Rozhodol, že veľká Británia zosúladí povinný prechod k elektromobilom s Európskou úniou.

„Uľahčíme prechod na elektrické vozidlá. Do roku 2035 si stále budete môcť kupovať benzínové a naftové autá aj dodávky,“ povedal Sunak minulý týždeň. Pre spotrebiteľov je to nepochybne vítaná zmena, pretože elektromobily sú stále drahšie ako autá so spaľovacími motormi a nie je isté, či sa do konca dekády dosiahne cenová parita. Na druhej strane sú tu však automobiloví výrobcovia, ktorí tvoria svoje dlhodobé stratégie a zmeny pravidiel počas hry im rozhodne nevyhovujú. Väčšina automobiliek vo Veľkej Británii už urobila kľúčové investičné rozhodnutia. Ford v závode v Halwood, Bentley v Crewe, Stellantis v Ellesmere Port, Mini v Oxforde a Nissan v Sunderlande.
Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení – pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy
Kritika Sunaka sa tak dala očakávať. Kia, ktorá plánuje uviesť v Spojenom kráľovstve do roku 2030 deväť nových elektromobilov, uviedla, že je sklamaná, keď vidí zmenu v politike, ku ktorej priemysel smeruje a do ktorej masívne investuje. „Odklad mení zložité rokovania v dodávateľskom reťazci a plánovanie produktov, pričom potenciálne prispieva k zmätku spotrebiteľov a priemyslu,“ uviedol hovorca Kia. Nadšený nie je ani Ford. „Náš biznis potrebuje od britskej vlády tri veci – ambície, záväzky a konzistentnosť. Odklad však podkopáva všetky tri,“ povedala Lisa Brankinová, šéfka britskej divízie automobilky.

Hovorca Volkswagenu v Spojenom kráľovstve vyhlásil: „Naliehavo potrebujeme jasný a spoľahlivý regulačný rámec, ktorý vytvorí istotu trhu a dôveru spotrebiteľov, vrátane záväzných cieľov pre rozvoj infraštruktúry a stimulov na zabezpečenie smeru cesty.“ Naopak, Toyota, ktorá v elektrifikácii mešká a bojuje za technologickú pestrosť pri znižovaní emisií v doprave, uviedla, že zmenu víta. Podľa analytikov nie je odklad dobrý, pretože odradí záujemcov o kúpu elektromobilov a spomalí výstavbu nabíjacej infraštruktúry.

Ešte horšia je zmena z pohľadu investícií, ktoré sa snaží získať Spojené kráľovstvo do automobilového priemyslu. Veď výroba áut za kanálom La Manche sa od brexitu v roku 2016 znížila na polovicu. Preto sa viacerí domnievajú, že zmena v tempe elektrifikácie súvisí s budúcoročnými voľbami. Sám Sunak povedal, že bol nútený zmeniť politiku, pretože predchádzajúce vlády stanovili príliš rýchle ciele bez toho, aby si zabezpečili podporu verejnosti. Na druhej strane tvrdí, že Británia si spomalenie môže dovoliť, pretože „už aj tak ďaleko predbehla všetky ostatné krajiny na svete“.