Po Mercedese-Benz, BMW a Audi odstrihlo aj Volvo ruských zákazníkov a predajcov od softvéru. Je to veľký problém nielen z hľadiska aktualizácií. Komplikuje sa tým diagnostika aj opravy vozidiel. Takmer nemožné je sprevádzkovať niektoré elektronické a bezpečnostné komponenty áut po ich výmene, pretože ich nie je možné naprogramovať. Týka sa to napríklad riadiacich jednotiek motorov a prevodoviek, parkovacích senzorov či radarov potrebných pre asistenčné systémy.A alternatívny softvér neexistuje.
Čítajte viac Škandál: Luxusné autá pre bohatých Rusov pašujú priamo z EÚ„Vzhľadom na sankcie nefunguje v Rusku od 25. septembra Volvo On Call,“ povedal pre Business FM predajca Volvo. Podľa jedného z majiteľov vozidiel Volvo niektoré funkcie v jeho aplikácii naďalej fungujú. Stále môže napríklad otvárať a zatvárať dvere auta pomocou smartfónu. Najväčším rizikom je však strata kľúča. Podľa servisného konzultanta Nikolaja Jankovského sú moderné autá „prepchaté“ on-line systémami a každý kľúč je viazaný na konkrétne vozidlo, takže ho nie je možné preprogramovať.
Čítajte viac Autám s ruským EČV už zákazalo vstup aj Bulharsko. Kto bude ďalší?Podľa neho v prípade straty kľúča bude musieť auto odviezť odťahovkou do niektorej zo „spriatelených“ krajín, aby tam naprogramovali nové kľúče. „Toto bude s najväčšou pravdepodobnosťou neriešiteľný problém a povedie k tomu, že tieto autá postupne opustia ruský trh nie pre technické poruchy, ale preto, že bude jednoducho nemožné vyrobiť nový kľúč,“ poznamenal Jankovskyj. Pripomeňme, že sankcie uvalené na Rusko zakazujú automobilkám dodávať do tejto krajiny vozidlá a náhradné diely, ako aj poskytovať technickú podporu.
Čítajte viac Povinné Lady pre ruských poslancov sú utópiou. Ostanú stáť v garážiPodľa globálnej databázy na sledovanie sankcií Castellum bolo od konca februára 2022 voči Ruskej federácii uvalených takmer 15,2-tisíca obmedzení. Od roku 2014, keď Rusko anektovalo Krym a časť územia Donbasu, bolo sankcií spolu takmer 18-tisíc. Rusko je z tohto pohľadu najviac sankcionovanou krajinou na svete pred Iránom, Sýriou aj Severnou Kóreou. V súvislosti s Volvom je pikantný fakt, že jeho vlastníkom je čínska spoločnosť Geely, ktorá po odchode západných automobiliek doslova vtrhla do Ruska, aby obsadila tamojší uvoľnený trh. Tento rok strojnásobila svoje ruské predaje.
Čítajte viac Rusi si už v Litve, Lotyšsku a Estónsku nezajazdia. Kremeľ zúri a hovorí o pľuvancochGeely má zastúpenie v 89 regiónoch a 157 predajných centrách. Aj preto bola táto spoločnosť nedávno zaradená na medzinárodný zoznam sponzorov ruskej agresie na Ukrajine. Šéf holdingu Daniel Li na samite Future of Car povedal, že pre odchod z Ruska a trestanie ruských zákazníkov nevidí jediný dôvod a vyjadril podporu pre rast jeho spoločnosti v tejto krajine. Pripomeňme, že Geely vlastní aj ďalšie európske značky ako Polestar, Lotus a je tiež polovičným vlastníkom Smartu. Okrem Geely sa na zozname sponzorov vojny objavila aj čínska spoločnosť Great Wall Motor, ktorá sa v Rusku angažuje so značkou Haval.
Čítajte viac Aj BMW a Audi odpojili Rusko od softvéru. Kto bude ďalší?