Nabíjacia zúrivosť: V Británii sa už ľudia bijú o nabíjačky. Pomáhať musí polícia

Majitelia elektromobilov sa hádajú pri dlhom čakaní na nabitie a musia vstávať uprostred noci, aby nemuseli čakať v niekoľkohodinových frontách. To je realita súčasnej Veľkej Británie.

30.10.2023 06:00
nabíjačka konflikt Foto:
Vo Veľkej Británii musia na niektorých nabíjacích staniciach riešiť konflikty medzi frustrovanými majiteľmi elektromobilov, čakajúcich na nabitie aj niekoľko hodín, policajti a strážne služby.
debata (59)

Približne pred dvomi týždňami sme písali o kontroverznom britskom pláne na zvýšenie predaja elektromobilov. Sú ním povinné kvóty na predaj. Inak povedané: automobilky v Spojenom kráľovstve dostanú „nariadené“ koľko percent z ich ročného predaja majú tvoriť elektromobily.

A nejde o nejakú výhľadovú záležitosť, kvóty majú platiť už od budúceho roku. Konkrétne to znamená, že 22 percent všetkých nových áut a 10 percent všetkých nových dodávok predaných v budúcom roku vo Veľkej Británii musí mať nulové emisie. O rok neskôr je už kvóta predaja bezemisných vozidiel nastavená na tridsaťtri percent. V roku 2028 to bude už päťdesiatdva percent a táto kvóta sa bude postupne zvyšovať, až kým v roku 2030 nedosiahne 80 percent. V roku 2035 budú už musieť mať všetky predávané nové autá nulové emisie.

Video
Martin Hrdlička, šéf vývoja podvozka a agregátov Škody hovorí o nejasnej budúcnosti spaľovacích motorov

Ak automobilky nesplnia tieto ciele, dostanú pokutu, ktorá bude ďalej upresnená. Teoreticky sa môže stať, že už koncom budúceho roku si Briti nebudú môcť kúpiť iný Mercedes, Škodu alebo inú značku, než elektrické, pretože automobilky predaj vozidiel so spaľovacími motormi dočasne zastavia, aby kvóty naplnili. To sa v krajnom prípade skutočne môže stať, hoci je to nepravdepodobné, pretože automobilky budú môcť s nevyčerpanými kvótami medzi sebou obchodovať.

Automobilky sú z tohto rozhodnutie zdesené a tvrdia, že vážnym spôsobom naruší v krajine trh a aj výrobu nových áut, čo môže mať ďalekosiahle sociálne dôsledky. Oveľa vážnejší problém sa však objavuje už teraz. Je ním nedostatok nabíjacích staníc, pred ktorými sa tvoria aj niekoľkohodinové fronty. V nich rastie nervozita šoférov elektrických áut, ktorá vedie nielen ku vzájomným konfliktom medzi nimi, ale aj k útokom na obsluhu nabíjacích staníc. Situácia sa vyhrotila natoľko, že niektoré z nich si museli najať na ochranu bezpečnostné služby a na iných dokonca asistuje polícia.

Jeden z majiteľov elektromobilov povedal online verzii britských novín Daily Mail: „Niekedy vstávam o štvrtej alebo piatej, aby som nabil auto, pretože viem, že cez deň tam bude rušno.“ 72-ročný muž ho doplnil s tým, že je tak unavený, že svoje elektrické vozidlo – MG – vráti späť kvôli stresu z nabíjania a vráti sa k naftovému autu, ktoré mal predtým, pretože sa mu s ním funguje jednoduchšie. „Budím sa uprostred hlbokej noci, aby som si nabil auto a neriskoval dlhé kolóny na nabíjačkách pred cestou do práce v čase rannej špičky.“ Ray Lee, vodič Uberu, pre magazín doplnil, že sa mu stáva, že na to, aby sa dostal k nabíjačke, musí čakať hodinu až hodinu a pol.

Elektromobily - nabíjanie Čítajte viac Vracia sa socialistické plánovanie? Briti zavádzajú povinné kvóty na predaj elektroáut

Niekomu sa takéto informácie môže zdať ako „pritiahnuté za vlasy“, respektíve hoax. Pre Britov však v skutočnosti ide o vážny problém, o ktorom v poslednom čase písali napríklad už spomínaný Daily Mail, Metro, denník The Sun, internetový portál GBNews, server FleetAlliance a mnohé ďalšie médiá. Pre túto situáciu sa dokonca začal používať termín „charging rage“, ktorý by sme voľne a diplomaticky mohli preložiť ako „frustrácia z nabíjania“. Tá ústi nielen do vzájomných konfliktov medzi šoférmi, čakajúcimi na nabitie svojho elektromobilu, ale aj do útokov na obsluhu verejných nabíjacích staníc.

Šéf spoločnosti Moto Ken McMeikan, ktorá prevádzkuje 59 nabíjacích staníc (z ktorých musel tri nechať strážiť bezpečnostnou agentúrou) už verejne varoval pred nárastom konfliktov medzi „nahnevanými a vystresovanými šoférmi“ na nabíjacích staniciach počas nabíjacej špičky. Pre britský denník The Sunday Telegraph povedal: „Ľudia potrebujú jazdiť so svojimi elektrickými autami bez obáv z dojazdu, bez dlhých radov a bez vzájomných konfliktov, avšak toto všetko už teraz zažívame v sezónnych špičkách.“ V nich čakali majitelia elektromobilov na nabitie svojho auta až šesť hodín, takže tomu, že niektorým „rupli nervy“ a rozhodli sa svoju frustráciu vybiť na iných čakajúcich a obsluhe nabíjacích staníc, sa nemožno čudovať.

McMeikan vyhlásil, že pred touto situáciou už viackrát varoval oficiálnych vládnych predstaviteľov, no tí tvrdia, že dávajú obrovské peniaze na rozvoj elektromobilov a elektromobility a za situáciu sú zodpovední prevádzkovatelia čerpacích staníc, ktorí k ich rozširovaniu pristupujú laxne. Problém je však v skutočnosti oveľa vážnejší.

elektromobil, nabíjanie Čítajte viac IEP: Ak chceme na Slovensku elektrifikovať dopravu, treba posilniť rozvodné siete

„Povedal som im, že rozvodové siete teraz nemajú dostatočnú kapacitu na to, aby dodali energiu, ktorú potrebujeme v čase, keď ju potrebujeme. Ak nedostaneme garantované množstvo energie, potom budeme v nasledujúcich rokoch každé Vianoce, každú Veľkú noc, každé letné prázdniny a štátne sviatky čeliť presne rovnakej situácii, ako keď sme tu mali veľké palivové krízy, súvisiace s prechodným nedostatkom benzínu a nafty," doplnil s tým, že aj keď chceli v niektorých problémových lokalitách počet nabíjacích staníc navýšiť, nebolo to možné práve kvôli nedostatočnej kapacite rozvodných sietí. Zvýšenie ich kapacity je pritom behom na dlhú trať, ktorý si navyše bude vyžadovať miliardové investície práve od štátu. Ten však pred týmto problémom zatvára oči.

Podľa ZapMap (najväčšia britská mapa nabíjacích staníc) v súčasnosti jazdí po britských cestách približne 850 000 plne elektrických áut a 530 000 plug-in hybridov. Tento rok je takmer každé druhé nové osobné auto, ktoré sa vo Veľkej Británii predá, elektrické.

Ford F-150 Lightning - 2022 Čítajte viac Rýchle nabíjanie ‘zabíja‘ batérie. Potvrdzuje to najnovšia štúdia

Po zavedení vyššie spomínaných povinných kvót by sa ich počet mal zvyšovať ešte rýchlejšie, než doteraz. Budovanie nabíjacej infraštruktúry však zaostáva a výrazne sa to prejavuje najmä mimo najväčších mestských aglomerácií. Vodiči môžu vo Veľkej Británii aktuálne využívať takmer 30 000 verejných nabíjacích staníc s takmer 50-tisíc dostupnými nabíjačkami a 77-tisíc nabíjacími konektormi. Spomedzi nich však k rýchlym a ultrarýchlym (nabíjanie výkonom nad 25 kW) patrí len 4 800 verejných nabíjacích staníc a necelých 10-tisíc nabíjačiek.

Podľa britskej vlády je to v poriadku a vyššie popísaný problém neexistuje. „Vláda vložila do prechodu na elektrické vozidlá viac ako 2 miliardy libier, pričom počet verejných nabíjacích staníc v celej krajine sa od minulého roka zvýšil o 43 percent, takže sme na dobrej ceste k dosiahnutiu cieľu 300 000 nabíjacích miest do roku 2030,“ vyhlásil pre denník Metro hovorca britského ministerstva dopravy. Realita je však niekde úplne inde a situácia vo Veľkej Británii by pre Slovensko s približne dvojpercentným podielom elektromobilov na predaji nových áut, mala byť vážnym varovaním.

© Autorské práva vyhradené

59 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #nabíjacie stanice #nabíjanie elektromobilov #nabíjacia infraštruktúra
Články podľa značiek