Škoda Eltra 151: Poznáte elektrický Favorit? Enyaq predbehol o tri dekády

Ak si myslíte, že prvým autorským elektromobilom Škody je Enyaq iV, ste na omyle. Už začiatkom deväťdesiatych rokov vznikli totiž takmer dve stovky elektrických Favoritov. A jazdili v Česku, Švajčiarsku, Nemecku, ale aj vo Veľkej Británii, Fínsku či v Kanade.

10.11.2023 18:00
debata (3)
Navonok sa Škoda Eltra nijako nelíšila od... Foto: Škoda-Auto
Škoda Eletra 151 - 1991 Navonok sa Škoda Eltra nijako nelíšila od bežného Favorita. Vychádzala už z modernizovanej verzie s logom v strede. Jediným znamením bol konektor nabíjania namiesto veka palivovej nádrže.

Škoda koketovala s elektromobilitou prakticky od počiatku. Ešte keď mladoboleslavská automobilka používala názov Laurin & Klement. Takto vznikol napríklad hybridný automobil na báze modelu Laurin & Klement E, ktorý síce mal spaľovací motor, ale aj dva elektromotory. V tridsiatych rokoch zasa nasledovali malé úžitkové vozidlá s nosnosťou 1,5 až tri tony pre potreby plzenského pivovaru. Slávne bolo aj detské elektrické autíčko Puck z roku 1941. Prvým osobným elektromobilom sa ale stal až Favorit Eltra 151. No nápad na elektrifikáciu Favorita neprišiel z Čiech. S požiadavkou vyrukoval švajčiarsky obchodník Bruno Frideze. Toho inšpiroval úspech elektrického Favoritu od konštruktéra Jaromíra Vegra v pretekoch elektromobilov vo švajčiarskom Emmene, kde zvíťazil.

Škoda Eletra 151 - 1991
Škoda Eletra 151 - 1991
+19Škoda Eletra 151 - 1991

Už v roku 1989 požiadal Škodu o dodanie 1 000 nových Favoritov bez spaľovacieho motora a tiež bez palivového a výfukového systému, aby do nich zabudoval elektrický pohon. Česká automobilka však v tom čase riešila vlastné existenčné problémy, takže na špeciálne projekty nemala čas a ani chuť. Nakoniec sa do projektu o dva roky neskôr vložila Škoda Plzeň, presnejšie jej pobočka Škoda Engineering. Navrhla plnú elektrifikáciu Favorita s využitím domácich komponentov. Podarilo sa. Prvé elektrické Favority s názvom Škoda Eltra začali jazdiť ešte v roku 1991. Cieľom bolo zachovať čo najviac pôvodných komponentov. Eltre tak ostala 5-stupňová prevodovka aj spojka, len spaľovací motor 1,3 OHV (46 kW) nahradil jednosmerný trakčný elektromotor s výkonom 15,5 kW.

Vzadu nahradilo nápis Favorit označenie Eltra.... Foto: Škoda-Auto
Škoda Eletra 151 - 1991 Vzadu nahradilo nápis Favorit označenie Eltra. Pod vekom sa nachádzali olovené akumulátory s hmotnosťou 420 kg.
Škoda Kodiaq Coupé - ilustrácia 2023 Čítajte viac Škoda Kodiaq Coupé? Takto by mohla vyzerať, no zatiaľ je len snom

Zdroj energie predstavovalo 14 olovených akumulátorov (6 V / 180 Ah), ktoré našli miesto pod podlahou batožinového priestoru, ale aj na mieste pôvodnej benzínovej nádrže. Mali hmotnosť 420 kg, ale kapacitu len 15,1 kWh. Konštruktéri nezasahovali do brzdového systému ani do podvozka. Nahradili iba posilňovač bŕzd. Ten nový pracoval s elektrickou vývevou. Viac nebolo treba, pretože skromný výkon elektromotora umožňoval dosahovať Eltre maximálnu rýchlosť skromných 80 km/h. Časť obrovskej nadváhy kompenzovali konštruktéri znížením užitočného zaťaženia na 280 kg. Keďže piaty rýchlostný stupeň by motor nezvládol, bol zablokovaný. Pri rozbiehaní nebolo nutné používať spojku. Stačilo zaradiť „jednotku“. Cúvalo sa pomocou spiatočky, pretože motor sa otáčal vždy len jedným smerom.

V kabíne nadradil otáčkomer otáčkomer... Foto: Škoda-Auto
Škoda Eletra 151 - 1991 V kabíne nadradil otáčkomer otáčkomer ampérmeter a palivomer zas voltmeter. Inak sa Eltra od Favorita nelíšila. Neprišla ani o 5-stupňovú prevodovku s pákou na podlahe či spojkový pedál.
Nová Škoda Superb - svetová premiéra Čítajte viac Škoda Superb: Vlajková loď zo Slovenska je tu. Česi odhalili všetko

Na dnešné pomery mala Eletra komicky krátky dojazd 80 km, aj to v ideálnych podmienkach. Exteriér sa prakticky nelíšil od bežného Favorita. Len veko nádrže nahradil konektor pre nabíjanie. Mimochodom, to trvalo až 12 hodín. Podobne na tom bol interiér. Opäť žiadne zmeny. Len teplomer chladiacej kvapaliny na prístrojovom paneli vystriedal teplomer elektromotora, otáčkomer zas ampérmeter a palivomer voltmeter. Neskoršie verzie Eltry dokázali rekuperovať elektrickú energiu a dostali LiFeYPO4 s hmotnosťou približne 150 kg, čím sa vraj dojazd predĺžil až na 250 km. Za príplatok si mohli zákazníci dopriať nezávislé naftové alebo benzínové kúrenie s nádržou na osem litrov, umiestnenou priamo v motorovom priestore. Samotná prestavba prebiehala v závode Škoda Elcar Ejpovice.

Spaľovací motor by ste v tomto Favorite hľadali... Foto: Škoda-Auto
Škoda Eletra 151 - 1991 Spaľovací motor by ste v tomto Favorite hľadali márne. Nahradil jednosmerný trakčný elektromotor s výkonom 15,5 kW. Veľa dynamiky veru neponúkal.
Škoda Enyaq iV - 2024 Čítajte viac Škoda Enyaq iV: Technický upgrade prináša dlhší dojazd a rýchlejšie nabíjanie

Hoci Eltra predstavovala vo svojej dobe solídny elektromobil, vhodný na prevádzku v závodoch či v centrách miest, oneskorenie projektu o takmer dva roky znamenalo, že švajčiarsky trh sa medzičasom nasýtil konkurenčnými výrobkami. Fridez tak namiesto plánovaných 1 000 exemplárov objednal alen dvesto, no nakoniec našiel kupcov len na pár desiatok vozidiel. Ďalšie elektromobily sa podarilo dostať do Nemecka, Veľkej Británie, Nórska, Švédska, Fínska či do Kanady. V Česku jazdilo asi 40 exemplárov v službách pošty. Do roku 1994, teda konca výroby Favoritov, vzniklo i tak len asi 190 kusov hatchbackov Eltra 151 L a úžitkových Eltier 151 Pick-up. A potom sa éra elektromobilov so znakom okrídleného šípu na dlhé roky uzavrela, hoci v roku 2011 predstavila automobilka koncept Octavie Green E Line, teda elektrickej Octavie s výkonom 85 kW a dojazdom 150 km. Na prvý sériový elektromobil Škody si tak museli zákazníci počkať až do roku 2019 s príchodom Citigo iV. No a tým prvým autorským bol o rok neskôr Enyaq iV.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto #Škoda Favorit #Škoda Eletra
Články podľa značiek