Už dávnejšie sme písali o prvých vlnách prepúšťania v nemeckých fabrikách Volkswagenu. Išlo zatiaľ o externých zamestnancov. Automobilka tiež obmedzila výrobu vo svojom závode v Zwickau a celkom zastavila linky v Drážďanoch. To celé je dôsledkom nízkych predajov elektromobilov značky VW, ktoré majú byť jej budúcnosťou. Nestíhajú totiž konkurencii, najmä Tesle, ktorá si z Nemecka urobila svoj hlavný európsky stan a predaje valcuje s SUV Y. Prvotné škrty VW sú preto len začiatkom oveľa väčších a bolestnejších zmien. Šéf značky Thomas Schaefler to už ani netají. Vysoké náklady a nízka produktivita je totiž pre najväčšieho európskeho výrobcu áut doslova smrtiacim koktailom.

Otázkou ostáva, prečo VW umiestnil drahú výrobu elektrických áut v Nemecku – krajine s najvyššou cenou práce? Na odpoveď je však už neskoro a tak sa ide šetriť. Bude to kruté. Program úspor má dosiahnuť čiastku 10,9 miliardy eur. A bez prepúšťania to nepôjde. Automobilka je už uprostred rokovaní so svojou podnikovou radou o schéme znižovania nákladov značky VW, ktorá je prvým krokom v rámci celoskupinovej snahy o zvýšenie efektivity pri prechode na elektrické autá. „S existujúcimi štruktúrami, procesmi a vysokými nákladmi nie sme konkurencieschopní ako značka Volkswagen,“ priznal Schaefer na stretnutí so zamestnancami vo Wolfsburgu.

Volkswagen chce znížiť počet zamestnancov najmä na základe demografickej krivky. Rozlúči sa teda so staršími zamestnancami a nových neprijme. Prevažná časť úspor vo výške takmer 11 miliárd eur sa však má dosiahnuť prostredníctvom iných opatrení, povedal člen predstavenstva pre ľudské zdroje Gunnar Kilian, pričom všetky podrobnosti majú byť zverejnené do konca roka. „Potrebujeme byť konečne dosť odvážni a čestní, aby sme hodili cez palubu veci, ktoré sa v rámci spoločnosti duplikujú alebo sú jednoducho balastom, ktorý nepotrebujeme na dosiahnutie dobrých výsledkov. Musíme znížiť naše náklady a vystačiť si s menším počtom zamestnancov, aby sme zostali zamestnávateľom pripraveným na budúcnosť,“ dodal Kilian.
