V Rusku sa menia BMW a Mercedesy na nepojazdné ‘tehly‘. Palubovky im svietia ako vianočné stromčeky

Nulové aktualizácie a zastavený prístup k softvéru robí ruským majiteľom luxusných západných áut obrovské problémy. Po niektorých zásahoch v servisoch odmietajú naštartovať. Neoriginálne zásahy vyhodnotia riadiace jednotky ako krádež.

12.12.2023 06:00
debata (206)
Rusi naďalej túžia po luxusných autách... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - servis Moskva Rusi naďalej túžia po luxusných autách nemeckých značiek. Prináša to ale množstvo rizík. Navyše je dovoz drahý a vyžaduje veľa času.

Po tom, ako sa luxusné značky BMW a Mercedes-Benz stiahli z Ruska, začali blokovať aj prístup k originálnemu softvéru. To je pre moderné pripojené autá veľký problém. Nielenže sú nedostupné aktualizácie, ale správne nepracuje ani diagnostika vozidla, diagnostické prístroje v servisoch a nefungujú ani aplikácie, ktoré umožňovali odomykať alebo štartovať vozidlo prostredníctvom smartfónu. Zvlášť zle sú na tom luxusné autá dovezené cez tretie krajiny v priebehu tohto roka. Autá „veria“, že boli ukradnuté, a menia sa doslova na „drahé tehly“, ktoré nie je možné používať.

Autá prestávajú poslúchať

Web Lenta.ru informuje o viacerých prípadoch, keď autá vypovedali službu. Tak napríklad majiteľ BMW X3, ktorý si auto priviezol z Európy, narazil na zablokovanie. Počas prvého servisu sa pokazilo diagnostické zariadenie a na prístrojovej doske auta sa rozsvietili ikonky všetkých možných chýb. Opätovné naštartovanie motora problém nevyriešilo a auto muselo byť odtiahnuté do najbližšieho servisu. Odborníci zistili, že auto situáciu „vyhodnotilo“ ako krádež a samo sa zamklo. Servisní pracovníci museli resetovať firmvér vozidla do továrenských nastavení pomocou alternatívneho softvéru. Spätné uvedenie auta do prevádzky však trvalo niekoľko hodín.

Neúspešná ofenzíva? Zvíťazíme, veria stále Ukrajinci

Video

Ďalší problém nastal s BMW X5, keď sa ho majiteľ pokúšal „rusifikovať“, teda nastaviť infotainment do ruštiny. V dôsledku firmvéru sa deaktivovala elektronika vozidla. Z palubnej dosky zmizol rýchlomer, indikátory stavu paliva a ďalšie ukazovatele. Aby auto opäť fungovalo, musel sa majiteľ vrátiť k nemeckému rozhraniu. Dôvod je zrejmý. Značkové vybavenie sa v súčasnosti dováža neoficiálnymi kanálmi a firmvér vozidla vytvára chyby pri kontrole bezpečnostných kódov. Bez oficiálneho softvéru a hardvéru tak nie je možné ani len vymeniť brzdové doštičky, vyplýva z informácií webu lenta.ru.

Lada Niva Legend - 2024 Čítajte viac Lada Niva: Ruský pokrok? Ikonické SUV dostane v roku 2024 ABS

Oficiálni predajcovia tvrdia, že samotné autá síce nie sú blokované, ale problémy môžu vzniknúť pri neodbornej rusifikácii infotainmentu, neoprávnených pokusoch o zmenu firmvéru alebo pri tuningu auta. Ale aj v tomto prípade môžu byť vraj technické problémy odstránené vrátením do základného nastavenia. Ruské združenie predajcov automobilov (ROAD) poprelo informácie o blokovaní áut dovážaných do Ruska cez paralelný dovoz. Oficiálni predajcovia majú podľa zástupkyne organizácie Very Pavlovej certifikované všetko potrebné vybavenie. „Áno, po odpojení služieb značkami z nepriateľských krajín nastali ťažkosti, ale vyriešili sa a teraz zákazníci dostávajú služby v plnom rozsahu,“ povedala.

Rusi chcú legalizovať metódy zlodejov

Rusi museli riešiť aj problém s aplikáciami, pomocou ktorých bolo možné odomykať, zamykať alebo štartovať autá pomocou smartfónov. Tieto aplikácie prestali zo dňa na deň fungovať a ruskí predajcovia priznávajú, že sa s tým nedá nič robiť. Jedinou možnosťou je inštalácia nového alarmu za asi 20 000 rubľov, ktorý vyrieši aspoň diaľkové štartovanie a odomykanie. „Ak uvažujeme apokalypticky, tak najnovšie modely áut s funkciami poloautonómneho riadenia, sledovania jazdných pruhov a diaľkového parkovania, môžu teoreticky na príkaz z „centra“ zmeniť smer pohybu a naraziť rovno do stĺpa alebo vojsť do protismeru. Ale zatiaľ je to z viacerých dôvodov nemožné,“ povedal Alexej Ostrovskij, odborník na ojazdené autá.

Mercedesy pre čečenskú políciu Čítajte viac Kadyrov rozdáva ďalšie Mercedesy. Už druhýkrát po Putinovom zákaze

Základná funkčnosť v autách síce nezmizla, najmä preto, že sa výrobcovia boja o svoju povesť, Rusi však zostali bez mnohých prvkov komfortu – napríklad možnosti zohriať si auto pred odchodom z domu. Zástupcovia predajcov tvrdia, že časom sa nájdu riešenia, ako to obísť a autá opäť sfunkčniť, ale bude to drahé. Problémy sú aj s duplicitnými kľúčmi. Od apríla 2023 nie je možné oficiálne objednať ani vyrobiť kľúče pre najnovšie modely. Viceprezident Národnej automobilovej únie Anton Šaparin povedal, že na to, aby sa Rusi dostali z tejto situácie, stojí za to „povoliť predajcom a technickým centrám používať neoficiálny pirátsky softvér na diagnostiku áut“. Združenie má podľa neho v úmysle túto iniciatívu predložiť poslancom Štátnej dumy. To je postup, ktorý používali doteraz len neoficiálni díleri a zlodeji áut.

Dovoz je extrémne drahý

Aj pri tejto metóde však existujú riziká – pri aktualizáciách firmvéru budú totiž staršie verzie softvéru fungovať horšie. Bohatí Rusi sa napriek tomu nevzdávajú sna vlastniť západné luxusné autá. To napriek tomu, že ich dovoz je komplikovaný a drahý. V súčasnosti sa ojazdené autá dovážajú do Ruska cez Čínu, Arménsko, Bielorusko, Kirgizsko a Gruzínsko. Autá tam prichádzajú z „nepriateľských krajín“ a potom sa prepravujú na územie Ruskej federácie, a to aj napriek pokusom západných krajín obmedziť reexport. Záujemcovia však musia siahnuť hlboko do vrecka. K cene vozidla treba pripočítať náklady na dopravu, maržu dovozcu, clo aj vysoký recyklačný poplatok, ktorý Rusi v auguste zvýšili, aby chránili vlastných výrobcov pred konkurenciou.

Hongqi L5 (2023) Čítajte viac Toto sú nové ‘Mercedesy‘ pre Rusov. Vraj ešte lepšie. Čo iné im aj ostáva

Spotrebná daň predstavuje až 1 464 rubľov za konskú silu, poplatok za colné odbavenie je od 775 až 30 000 rubľov a inštalácia systému núdzového volania od 20 000 do 100 000 rubľov. A potom sú tu služby colných maklérov. Samotný recyklačný poplatok dovážaných áut s objemom motora od dvoch do troch litrov narástol na 844-tisíc rubľov. Pre autá s objemom motora tri až 3,5 litra to je 970 000 rubľov, a pre ešte výkonnejšie vozidlá – 1,25 milióna rubľov. Naťahujú sa aj časy dodania áut. Z Japonska to trvá napríklad najmenej štyri mesiace. „Snom o európskom aute by som sa za žiadnu cenu nenechal uniesť. Ak je to možné, je lepšie kupovať čínske prémiové autá alebo zahraničné autá dovezené do Ruska pred rokom 2021,“ odporúča odborník na automobilový priemysel Roman Soldatov. To napriek tomu, že mnohí odborníci v Rusku tvrdia, že sa predajcovia a servisy danej situácii časom prispôsobia.

© Autorské práva vyhradené

206 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #BMW #softvér #Mercedes - Benz
Články podľa značiek