Na samom začiatku používala mladoboleslavská spoločnosť pre svoje bicykle vlastenecký názov Slavia. Dekoratívne logo a zjednodušený kovový štítok dopĺňali priezviská zakladateľov spoločnosti: „Laurin & Klement“. To isté platilo aj pre motocykle vyrábané od roku 1899. S nástupom automobilovej produkcie (1905) sa ustálilo pôsobivé kruhové logo s iniciálami L&K, po obvode doplnené vavrínovým vencom odkazujúcim na úspechy v motoristickom športe. Na chladičoch vozidiel sa až do konca 20. rokov minulého storočia vynímal aj kaligraficky vyhotovený nápis Laurin & Klement – ozvena secesnej elegancie.
Škoda Muzeum: Aké poklady ukrýva?
Symbol rýchlosti a pokroku
S letiacim šípom to bolo úplne inak. Túto ochrannú známku si zaregistrovala 15. decembra 1923 spoločnosť Škodove závody v Plzni. Zároveň si spoločnosť dala patentovať aj nevyužívanú alternatívu s piatimi pierkami a integrovaným nápisom Škoda. Bol to výsledok viac ako ročného hľadania ochrannej známky, ktoré sa začalo verejnou súťažou. Spomedzi približne troch stoviek návrhov zvíťazil variant pripomínajúci hlavu indiánskeho náčelníka s čelenkou z peria. Paradoxom je, že hoci ide o jednu z najznámejších priemyselných známok, meno autora loga zostane pravdepodobne navždy záhadou.
Mohlo ísť o kolektívne dielo, ktoré postupne upravovali rôzne oddelenia spoločnosti. Zredukovanie z piatich pierok na tri, ktoré pomyselne udržiavajú šíp v lete, bolo dané tým, že nová ochranná známka, používaná na širokom spektre výrobkov, musela byť aj po výraznom zmenšení a v trojrozmernom vyhotovení výlisku či odliatku zreteľná. Z týchto dôvodov sa nakoniec upustilo aj od doplňujúceho slovného označenia Škoda. Na automobiloch z Mladej Boleslavi sa nové označenie začalo objavovať až v roku 1925, teda o dva roky neskôr, po začlenení automobilky Laurin & Klement do strojárskeho koncernu Škoda.
Namiesto modrej zelená
Keď začiatkom 90. rokov minulého storočia mladoboleslavská automobilka prechádzala pod koncern Volkswagen, zmenila sa aj grafická koncepcia loga. Pôvodná modrá a biela farba sa pre potreby firemných tlačovín používali do prelomu rokov 1992 a 1993 a ako emblém na automobiloch do roku 1995. V decembri 1992 však prišlo k modifikácii. Modrú farbu nahradila zelená a v medzikruží sa objavilo označenie Škoda Auto s novým typom písma. Mierne upravená podoba sa na autách ako emblém uplatnila od v tom čase ešte len pripravovaného radu Škoda Felicia. Súčasťou emblému použitého na automobiloch bol aj vavrínový veniec.
Tým sa ale vývoj nezastavil. Na autosalóne v Ženeve sa 3. marca 2011 nepredstavili len novinky v ponuke automobilky. Tá práve oslavovala 110. výročie svojho pôsobenia v motoristickom športe, a to výstavnou premiérou akčného modelu Fabia Monte Carlo, ktorý už v januári prvýkrát videli diváci rovnomennej rallye. Pozornosť pútala aj štúdia Vision D, ktorá bola prvou ukážkou vtedy nového dizajnového jazyka značky od šéfdizajnéra Jozefa Kabaňa. Charakteristické dizajnové prvky doplnil koncept s ostrými a čistými líniami.
Bolo teda logické, že popri novom firemnom dizajne sa objavilo aj inovované logo. Zelený odtieň okrídleného šípu sa zmenil na svetlejší nazvaný Škoda Green, ktorý lemoval jemnejší chrómový kruh, namiesto čierneho. Vďaka použitiu 3D prvku pôsobilo logo výrazne plastickejšie. Už v utorok 1. marca bolo staré logo nahradené novým v celom materskom závode v Mladej Boleslavi, hneď na druhý deň nasledovali pobočky v Kvasinách a vo Vrchlabí. Od roku 2012 sa nové logo nachádzalo aj na vozidlách – na ich kolesách, prednej maske a volante.
Logo digitálnej éry
Okrem kruhového loga s okrídleným šípom v podobe z roku 2011 sa o sedem rokov neskôr začal používať aj výrazný nápis Škoda, a to najmä na zadnej časti vozidiel. V lete 2022 sa stal hlavným komunikačným nástrojom. Aby znak získal na údernosti, dostal nový vzhľad s integrovaným mäkčeňom a pracuje aj so symetriou a kombináciou kriviek a hrán. Symbol okrídleného šípu prešiel menej zásadnou zmenou. Logo sa trochu zjednodušilo.
V súčasnosti je vykreslené v plochej podobe a automobilka pri ňom môže viac pracovať s farbami. Dvojrozmerná verzia vyzerá pôsobivejšie najmä na mobilných zariadeniach a umožňuje flexibilné začlenenie do rôznych formátov. Ide o reakciu na posun k ešte digitálnejšej komunikácii. Nová identita zahŕňa aj dva nové odtiene zelenej – smaragdovú a elektrickú zelenú. Zachovávajú prepojenie s históriou, pričom zároveň prinášajú osvieženie a viac odkazujú na elektromobilitu ako základný kameň budúcnosti značky.