Čína nedávno predstavila strategický plán rozvoja automobilového sektoru. Mnohých prekvapila tým, že so spaľovacími motormi počíta až do roku 2060, i keď s pomocou vodíka, syntetických palív či čpavku. Ani krajina, ktorá je dnes najväčším výrobcom elektromobilov a odvlani aj najväčším exportérom áut planéty, nechce staviť všetko na jednu kartu. Obrovského elektrického boomu sa dokonca obáva. Ako uvádza Finacial Times, Čína bude držať na uzde expanziu sektora elektrických vozidiel.
Čítajte viac Dongfeng eπ 007: Čínska ‘Tesla S‘ vyráža dych dverami, výkonom aj nízkou cenouXin Guobin, námestník ministra priemyslu a informačných technológií, v piatok povedal, že existuje „nedostatočný“ externý spotrebiteľský dopyt a že Peking prijme „silné opatrenia“ na riešenie „slepej“ výstavby nových EV projektov. To má zabrániť zničujúcej konkurencii na domácom trhu, najmä po tom, čo Tesla vyvolala „krvavú“ cenovú vojnu, ale aj prípadným rizikám, ktoré plynú z vyšetrovania čínskych automobiliek zo strany EÚ. Európa podozrieva Čínu z nekalých obchodných praktík, najmä neférových dotácií a lacných úverov do elektromobility, čo vedie k dampingovým cenám elektrických áut dovážaných do Európy. Tá je pripravená na protiopatrenia, napríklad zvýšenie cla, čo môže export z Číny obmedziť.
Čítajte viac Partnerom futbalového Eura 2024 v Nemecku nebude Volkswagen, ale čínsky BYDXin však zároveň toto „protekcionistické správanie“ skritizoval. Zopakoval obavy Pekingu z intenzívnej domácej konkurencie, ale neoznámil žiadne ďalšie opatrenia na kontrolu znižovania cien, ktoré tento priemysel sužuje od konca roku 2022. „Najväčšími obavami je, že trh s elektromobilmi sa rýchlo presýti,“ napísal tento týždeň Louis Gave, expert z Gavekal Research. „Teraz, keď majú automobilky rýchly prístup k štedrým bankovým úverom, snažia sa rýchlo získať podiel na trhu a zabiť konkurenciu znížením cien aj za cenu zníženia marží.“ Nie je to ale po prvýkrát, čo Čína „krotila“ výrobcov elektromobilov. Stalo sa tak už v roku 2021.
Čítajte viac Čínsky BYD má prvú megaloď na autá. ‘Prieskumník‘ už pláva do EurópyZ ofenzívy čínskych automobiliek má strach aj sám šéf Tesly Elon Musk. Napriek tomu, že vozidlá z jeho čínskej fabriky v Šanghaji exportuje do Európy, prihovára sa za exportné obmedzenia, po ktorých volá EÚ. „Ak nebudú zavedené žiadne obchodné bariéry, v podstate čínske značky zdemolujú väčšinu ostatných automobiliek sveta,“ citovala Muska agentúra Reuters po jeho vystúpení na konferencii k hospodárskym výsledkom. „Sú extrémne dobrí,“ dodal Musk na adresu čínskych automobiliek.