Dacia, ktorá začínala ako nenápadná postkomunistická značka pre chudobnú klientelu, je dnes doslova kráľovnou európskeho trhu. Sandero vlani dosiahlo na druhú priečku rebríčka najpredávanejších áut a z SUV Duster sa stala legenda. Dacia poškuľuje po ďalších modeloch aj náročnejších zákazníkoch. No a k tomu patrí aj budovanie imidžu. Na budúci rok sa preto postaví na štart najťažšej rely planéty – legendárneho Dakaru. Pripravuje preň poriadnu zbraň, s ktorou si to rozdá v triede špeciálov T1+. Ako bude vyzerať, naznačila Dacia v podstate už predvlani konceptom Manifesto. Vtedy však nik netušil, že z tejto minimalistickej elektrickej buginy na bezvzduchových pneumatikách sa má stať púštne monštrum Sandrider. A presne naň sa dnes pozeráme.
Sandrider je terénnou štvorkolkou, ktorá má len tie najnutnejšie panely karosérie. Všetko nadbytočné išlo bokom. Dokonca si musí vystačiť s jediným reflektorom. To však neznamená, že posádka nedostane aspoň základnú mieru pohodlia. Sedadlá Sabelt a modulárna palubná doska umožňujú vodičovi a spolujazdcovi prispôsobiť si ergonómiu vlastným predstavám. Antireflexný povrch kapoty zas bráni nepríjemným odleskom. Základ tvorí mimoriadne pevný rám, o ktorý sú uchytené dvojité lichobežníkové závesy kolies. Vonkajšie panely sú z karbónu. Magnetická platňa má zas zabrániť strate matíc pri výmene kolesa kdesi v púšti. Pre lepší prístup sú odkryté aj rezervné kolesá či potrebné náradie.
Túto šelmu poháňa vidlicový 6-valec s objemom troch litrov a výkonom 265 kW. Je to teda najsilnejší motor, aký sa kedy objavil v službách Dacie. Krútiaci moment 539 Nm prenáša cez 6-stupňovú sekvenčnú prevodovku ku všetkým štyrom kolesám. Tie majú priemer 17 palcov a používajú špecifické pneumatiky BF Goodrich s priemerom až 37 palcov. Motor má spaľovať uhlíkovo neutrálne syntetické palivo. Napriek kompaktným vonkajším rozmerom s dĺžkou len 4 140 mm Sandrider udivuje rázvorom náprav až 3 000 mm. To mu spolu s veľkou svetlou výškou a kratučkými prevismi zabezpečí dostatočnú prejazdnosť v teréne aj stabilitu pri vysokých rýchlostiach. O tú sa postará už na budúci rok vskutku hviezdna posádka – Nasser Al-Attiyah a deväťnásobný majster WRC Sebastian Loeb. Držíme palce.